گپی صمیمی با رئیس‌جمهور سابق لبنان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
گپی صمیمی با رئیس‌جمهور سابق لبنان

«امیل لحود»، رئیس جمهور سابق لبنان تاکید کرد: امروز اسرائیل بیش از هر زمان دیگری در تعرض به لبنان ناتوان شده و لبنانی‌ها با تمسک به مقاومت و ارتش در کنار یکدیگر، قدرت رویارویی با دشمن صهیونیستی را دارند.

به گزارش "چغادک نیوز"، «امیل لحود»، رئیس جمهور سابق لبنان پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان را همچنان معلق و بدون هیچ پیشرفت قابل ذکری توصیف کرد.

وی افزود: در عین حال گروه‌های لبنانی درباره مسائل متعدد و از جمله ریاست جمهوری با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند و امیدواریم که رئیس جمهور مقتدری را انتخاب کنیم که بتواند با درایت و شجاعت کشور را اداره و مسائل اجتماعی و اقتصادی را که با آن گریبان‌گیر هستیم،حل و فصل کند.

لحود تاکید کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس جمهور این است که بدهکار کسی نباشد یا جرمی مرتکب نشده باشد که سابقه وی را خراب کرده باشد، سابقه نامزد ریاست جمهوری، شناسنامه کاری وی است، در کنار همه اینها بلند همتی و شرافت باید دو رکن اساسی از ارکان شخصیتی رئیس جمهور باشد و با این توصیفات می‌توانیم بدون اینکه مثل برخی نیاز داشته باشیم منتظر کشورهای منطقه و جهان بمانیم، رئیس جمهورمان را خودمان انتخاب کنیم.

رئیس جمهور سابق لبنان ضمن استقبال از گفت‌وگوهای دو تشکل مسیحی لبنان با یکدیگر گفت: گفت‌وگو تنها راه کاهش از شدت اختلافات بین گروه‌های لبنانی است، خواه این گفت‌وگوها بین تشکل‌های مسیحی با یکدیگر یا مسلمانان باشد چرا که هر گفت‌وگویی در نهایت به نفع لبنان و ملتش تمام می‌شود.

امیدوارم نتیجه گفتگوهای دو گروه مسیحی انتخاب رئیس جمهوری ملی‌گرا باشد

لحود تاکید کرد: ما امیدواریم از جمله نتایج گفت‌وگوی بین گروه های مسیحی انتخاب رئیس جمهوری مقتدر و ملی‌گرا باشد که کشور را از تهدیدهای دشمن صهیونیستی مصون بدارد و نماینده قشر وسیعی از مردم لبنان باشد که برای تحقق آمال اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی آنها تلاش می‌کند.

وی درباره پاسخ به این سوال که آیا شخصی خاص را برای نامزد ریاست جمهوری لبنان مناسب می‌بیند، گفت : من نام شخصی خاص را مطرح نمی‌کنم چرا که مطرح کردن نام فردی خاص به این معناست که مواضعی شخصی مطرح است در حالی که من از رئیس جمهوری سخن می‌گویم که مواضع راهبردی خود را تغییر ندهد، چرا که قدرت لبنان در قدرت اوست نه اینکه خود را از مشکلات سنگینی که کشور را به لبه پرتگاه سقوط نزدیک کرده دور نگاه دارند، مثل مساله آوارگی یک میلیون آواره سوری در لبنان که رئیس جمهور هیچ اقدامی برای آن نکرده در حالی که می بایست ظرف این سه سال راه حلی می‌اندیشید.

رئیس جمهور سابق لبنان با ابراز امیدواری به حصول توافق بین گروه هشت و ۱۴ مارس گفت: این توافق می‌تواند به رفع تنش بین لبنانی‌ها منجر شده و در پیشبرد کار دولت، انتخاب رئیس جمهور و انتخاب پارلمان جدید سهیم باشد.

تاکید بر نقش تاثیرگذار ایران در لبنان

لحود درباره نقش عربستان و ایران در لبنان گفت: در واقع ما نمی خواهیم هیچ طرفی در مسائل لبنان نقشی داشته باشد بلکه می خواهیم که راه حل مسائل لبنان در داخل این کشور تدارک دیده شود، زیرا معنای حفظ حاکمیت یک کشور این است که پرونده های داخلی با امور منطقه‌ای و بین المللی مرتبط نباشد اما نه اینکه عرصه سیاسی لبنان متاثر از رابطه عربستان و ایران نباشد و ما می‌دانیم هر زمانی که عربستان و ایران به یکدیگر نزدیک شدند اثر مثبت آن را در داخل لبنان شاهد بوده‌ایم و هر زمان که اختلاف بین این دو کشور شدت گرفته است، شاهد تنش در داخل لبنان بوده‌ایم.

لبنان از عدم مداخله در جنگ سوریه زیان دید/مداخله مقاومت در سوریه ضروری بود

لحود درباره مواضع برخی طرف‌های لبنانی نسبت به تروریسم و ورود حزب الله به جنگ سوریه گفت:من سیاست میشل سلیمان و اطرافیان آن درباره فاصله گرفتن از تحولات سوریه را نقد می‌کنم، چرا که این قضیه مغایر با وجدان انسانی است و اگر لبنان به جنگ سوریه ورود پیدا کرده و با تروریست‌ها مقابله کرده بود، گروه‌های تروریستی نمی توانستند نظامیان لبنانی را ربوده و با خود ببرند، در حالی که دولت هیچ کاری نتوانست برای آزادی آنها انجام بدهد.

رئیس جمهور سابق لبنان درباره نقش مقاومت در بحران سوریه و رویارویی با تروریسم گفت:من امور نظامی را از آمریکایی‌ها و نه از سوریه و ایران آموخته‌ام، آمریکایی‌ها به ما یاد دادند که مقاومت مثل هوا قابل رویت نیست و امروز آنچه درباره تحویل سلاح مقاومت به ارتش گفته می‌شود قابل اهمیت نیست و مداخله مقاومت در سوریه ضروری بود چرا که سرکوب دشمن در خارج از سرزمین خود بسیار بهتر از منتظر ماندن برای ورود دشمن به سرزمین است.

حمایت از مقاومت مسئولیت هر مقامی در لبنان است

لحود گفت: من زمانی که فرمانده ارتش لبنان بودم حامی مقاومت بودم بدون اینکه حتی آن زمان پرسنل آن را بشناسم، چرا که این ماموریت ارتش ملی است که از نیروهای خود حمایت کند حتی اگر جهانیان را به چالش کشیده باشد اما در سال ۱۹۹۳ میلادی که دستور ضربه زدن به مقاومت صادر شد من با این قضیه مخالفت کرده و فرماندهی ارتش را رها کردم اما بدون اینکه چیزی را از احدی بخواهم همین قضیه به رئیس جمهور شدن من منجر شد.

وی تاکید کرد: من با وجدان خود از مقاومت حمایت کردم و به همین خاطر لبنان آزاد شد و این علاوه بر عنایت الهی است که در همه احوال متوجه مقاومت است بنابراین این از تکالیف هر مقامی در لبنان است که از قدرت و شرافت لبنان حمایت کند.

ضرورت هماهنگی ارتش‌های لبنان و سوریه در مبارزه با تروریسم

رئیس جمهور سابق لبنان در موضوع هماهنگی بین ۲ ارتش سوریه و لبنان، این امر را ضروری و مهم خواند و گفت: از سال‌ها پیش توافقنامه هماهنگی متبادل بین لبنان و سوریه به امضا رسیده که بر اساس آن دو طرف برای رویارویی با هر گونه تجاوز تروریستی هماهنگ باشند و آیا تروریسمی بیش‌تر از چیزی که الان شاهد آن هستیم وجود دارد؟

لحود تصریح کرد: لبنان و سوریه به هماهنگی کامل بین دو ارتش خود نیازمندند چرا که خطر هر دو کشور را تهدید می‌کند و ما مشاهده می‌کنیم که تروریست‌ها در مرزهای مشترک بین دو کشور مستقر هستند بنابراین حفاظت از مرزها برای هر دو کشور ضروری است.

پاسخ مقاومت به هر تجاوز اسرائیل افتخار همه لبنان است

وی درباره پاسخ مقاومت به تجاوز احتمالی اسرائیل و ارزیابی عملیات اخیر مقاومت در مزارع شبعا گفت: پاسخ مقاومت برای مقاومت و لبنان افتخار آمیز است و واکنشی مضاعف به دشمن اسرائیلی است که با حمله به مبارزان شریف مقاومت شماری از آنها را در بمباران هوایی منطقه قنیطره سوریه به شهادت رساند.

رئیس جمهور سابق لبنان گفت: بر اساس معادله لبنان، هر تجاوز اسرائیل پاسخ مناسب خود را می‌طلبد بخصوص دشمن اسرائیلی که امروز بیش از هر زمان دیگری می‌داند که توانمندی مقاومت بیش‌تر شده و تجاوز به مقاومت و لبنان بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

لحود گفت: اسرائیلی‌ها معادله ارتش، ملت و مقاومت لبنان را معادله وحشت می‌خوانند، سیاست فاصله گرفتن لبنان از موضع‌گیری درباره تحولات سوریه و یا دخل و تصرف‌های به وجود آمده در اعلامیه بعبدا، برای مقاومت، ارتش یا ملت در پاسخ به هر تجاوز اسرائیل محدودیت گذاشته است، خواه این تجاوز در خاک لبنان باشد یا نیاز به مقابله با دشمن و سازمان‌های وابسته به آن در خارج از خاک لبنان وجود داشته باشد.

باید به مقاومت تمسک جوییم

وی افزود: امروز همه ما باید به مقاومت تمسک جسته و صفوف خود را در داخل لبنان به هم پیوسته و متحد کنیم بخصوص پس از پاسخ لایق و دردناکی که مقاومت به دشمن صهیونیستی نشان داد چرا که «بانی ظلم از خود ظالم، ظالم‌تر است و بی شک صاحب حق پیروز است».
وی درباره توانمندی مقاومت تاکید کرد: مقاومت بنیان قواعد جدیدی برای درگیری با دشمن اسرائیلی نهادینه و موازنه‌های قوی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که دشمن صهیونیستی هرگز نمی‌تواند خیال حمله به خاک لبنان را بدون تفکر در عواقب آن داشته باشد، بخصوص که مقاومت بیش از پیش قوی‌تر شده و توانمندی تسلیحاتی آن بالاتر رفته است.

لحود گفت: اسرائیل با تعرض به مقاومت حماقت بزرگی را مرتکب شد، چرا که بیش از پیش در حمله به رزمندگان شریف مقاومت ناتوان شده است و دشمن اسرائیلی درک خواهد کرد که در لبنان مردان مقاوم و ارتش ملی مقتدری وجود دارد که قادر است هر تجاوز وحشیانه اسرائیل را پاسخ بدهد.

رئیس جمهور سابق لبنان آینده تاکید کرد: اسرائیل قدرت و اعتبار خود را از دست داده و از زمان پیروزی بزرگ مقاومت در سال ۲۰۰۶ و آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰، دوره شکست سپری شده و امروز اسرائیل بیش از هر زمان دیگری ناتوان شده است و لبنانی‌ها باید به مقاومت و ارتش لبنان تمسک بجویند تا از قدرت هر دوی آن برای رویارویی با این دشمن خائن حمایت کنند.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false