سرانه مصرف پسته هر ایرانی چقدر است؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سرانه مصرف پسته هر ایرانی چقدر است؟

هرچند سال ۱۳۹۳ سال آور پسته محسوب می‌شود ولی میزان ۲۲۰ هزار تنی تولید سال جاری نسبت به سال آور گذشته یعنی سال ۹۱، ۲۰ درصد بیشتر است و این نشان می‌دهد تولید در سال ۱۳۹۳ وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، سال ۹۳، سال آور پسته بود و ۲۲۰ هزار تن یعنی ۲۹ درصد بیشتر از سال ۹۲ از این محصول تولید شد.



با این وجود، آن طور که انتظار می‌رفت پسته صادر نشد. رقم پسته صادراتی در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۳ به ۸۴ هزار تن به ارزش ۶۹۳ میلیون دلار رسید، این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ در مجموع بنابر اعلام انجمن پسته ایران ۹۵ هزار تن از ۱۷۰ هزار تن پسته تولید شده، صادر شد.



هرچند آمار صادرات اسفند سال ۱۳۹۳ هنوز منتشر نشده است اما پیش‌بینی می‌شود در حالت خوشبینانه، میزان صادرات به رقم سال ۱۳۹۲ برسد.



با توجه به اینکه براساس آخرین اعلام انجمن پسته ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن از محصول پسته در کشور به مصرف داخلی می‌رسد، لذا با کسر مصرف داخلی و صادرات، برآورد می‌شود ۱۱۳ هزار تن تولید پسته سال ۱۳۹۳، در انبارها باقی مانده باشد.



هرچند سال ۱۳۹۳ سال آور پسته محسوب می‌شود ولی میزان ۲۲۰ هزار تنی تولید سال جاری نسبت به سال آور گذشته یعنی سال ۹۱، ۲۰ درصد بیشتر است و این نشان می‌دهد تولید در سال ۱۳۹۳ وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است.



وضعیت بازارهای هدف نیز نشان می‌دهد بیشترین واردکننده پسته ایران کشورهای خاور دور با واردات ۳۷ درصد از کل محصول ایران است. پس از آن کشورهایی که پسته ایران را صادرات مجدد می‌کنند در رده دوم قرار دارند. ۲۳ درصد از پسته ایران به این کشورها وارد می‌شود. با وجود شدت گرفتن تحریم‌ها، هنوز هم اتحادیه اروپا جزو اصلی‌ترین مشتریان پسته ایران است.



البته با وجود اهمیتی که پسته ایران برای بازارهای جهان دارد؛ در چهار سال اخیر بازار جهانی پسته از انحصار ایران خارج شده است.



دلیل این اتفاق نیز افزایش سال به سال تولید و صادرات پسته کالیفرنیاست و اکنون روایت ۱۰ سال رقابت نفس‌گیر ایران و آمریکا در بازار جهانی پسته حکایت از دومی ایران دارد.



تولید پسته در ایران در دهه ۵۰ بیش از ۳۰ برابر تولید این محصول در آمریکا بود اما امروز آمریکا بیش از ایران پسته تولید می‌کند که حکایت از سرمایه‌گذاری‌های عظیم این کشور در زمینه تولید پسته دارد.



منبع: تابناک

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false