×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
برق ایران کشورهای خاموش را می گیرد

معاون وزیر نیرو با تشریح دستاوردهای صنعت آب و برق ایران در سال ۹۳، از برنامه ویژه صادرات برق به عراق و ترکیه با صدور ۵ میلیارد دلار خدمات آب و برق خبر داد.

به گزارش "چغادک نیوز"،

به نقل از مهر، علیرضا دائمی در تشریح مهمترین دستاوردهای صنعت آب و برق ایران در سال ۹۳، گفت: سال گذشته با وجود تابستانی گرم و سخت و پاییز و زمستانی معتدل و کم ‌بارش، خدمات موردنیاز مشترکان در سطح قابل قبولی تامین و عرضه شد و برای نخستین ‌بار به منظور مدیریت تقاضا در استفاده از منابع آب زیرزمینی انجام گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به تدوین و تصویب برنامه تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در شورای‌عالی آب با هدف جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از آب سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: علاوه بر این پیش‌بینی اعتبار در بودجه سال ۹۴ برای اجرای برنامه تجهیز نقاط تحویل آب به وسایل اندازه‌گیری حجمی و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۴۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند و پنج‌هزار دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی نصب‌شده است اظهار داشت: افزون‌بر آن، حدود ۱۸۰ هزار حلقه چاه نیز برق‌دار شده‌اند.

وی افزود: سال گذشته با کسب مجوز از شورای اقتصاد، امکان استفاده از بند (ق) تبصره ۳ قانون بودجه سال ۹۳ برای اجرای این سیاست فراهم شد و قراردادهای تولید تجهیزات موردنیاز با تولیدکنندگان برای ادامه و تکمیل طرح در دست اجراست.

دائمی استفاده از پساب‌ها و آب‌های غیرمتعارف را از دیگر اقدام‌های مهم وزارت نیرو در سال ۹۳ اعلام کرد و یادآور شد: در راستای توسعه بهره‌برداری از آب‌های غیرمتعارف از قبیل پساب‌های فاضلاب، زه‌آب‌ها و آب‌های شور ازطریق احداث تاسیسات آب شیرین‌کن، قراردادهای دو طرح آب شیرین‌کن با سرمایه ۳۱۳ میلیارد ریال، یک طرح تصفیه‌خانه فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و دو طرح آب‌رسانی با اعتباری افزون‌بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال منعقد شده است.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سال گذشته چهار قرارداد بیع متقابل فاضلاب و استفاده از پساب‌ها با اعتباری در حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال و درمجموع با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اجرا شده‌اند، تبیین کرد: با استفاده از فناوری‌های جدید در زمینه باروری ابرها و جمع‌آوری باران در مناطق مستعد کشور، در نیمه دوم سال ۹۳ تعداد ۵۰ پرواز برای باروری ابرها صورت گرفت که از این تعداد، ۳۲ پرواز همراه با بارش باران در مناطق هدف بوده است.

وی تاکید کرد: افزون‌بر آن، در این‌باره قراردادهای مربوط به تولید ژنراتورهای زمینی باروری ابرها نیز با مراکز رشد و فناوری دانشگاه‌ها منعقد شده است.

دائمی همچنین درباره جزئیات اجرای برنامه افزایش بازده نیروگاه‌ها و کاهش تلفات انتقال و توزیع و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق هم توضیح داد: برنامه کاهش تلفات در شبکه توزیع برق و اجرای آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ تهیه شد که تاکنون به کاهش تلفات از ۱۵ درصد در شبکه توزیع به ۱۲.۸ درصد منجر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این برنامه در مهرماه سال ۹۳، به تایید وزارت نیرو رسید و بر این اساس، قرار است در مدت یکسال میزان تلفات شبکه توزیع برق به کمتر از ۱۰ درصد برسد. همچنین با اجرای قراردادهای نصب ۳۸۰۰ مگاوات واحد بخار در نیروگاه‌های گازی با استفاده از بند «م» تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲، بازده واحدها از ۳۳ به بیش از ۴۸ درصد افزایش و بازده کل شبکه ۱.۶ درصد ارتقا می‌یابد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در این زمینه، حمایت از تولید لوازم برقی با بازده بالا با برگزاری نمایشگاه در پاییز ۱۳۹۳ با حضور بیش از ۲۰۰ تولیدکننده و معرفی فناوری‌ها و برگزاری نشست‌های منظم برای بهره‌برداری از لوازم کم‌مصرف انجام شد، گفت: در حوزه توسعه صادرات برق نیز با افزایش توان انرژی برق و فراهم کردن زمینه‌های توسعه میزان صادرات برق، مذاکراه با کشورهای هدف و تامین زیرساخت‌های لازم ازجمله به‌روزرسانی قراردادها با کشورهای عراق و ترکیه، تاکنون میزان صادرات برق براساس برنامه پیش‌بینی‌شده انجام گرفته است.

وی با اعلام اینکه از دستاوردهای بزرگ صنعت برق در سال ۹۳، برگزاری نمایشگاه‌ها و توسعه صادرات تجهیزات و کالاهای برقی به کشورهای مختلف جهان و افزایش میزان صدور خدمات به بیش از پنج میلیارد دلار بوده که رتبه نخست را در این مولفه کسب کرده است، گفت: با انجام اصلاح‌های اقتصادی و مدیریت بخش برق، گزارش‌هایی در شورای اقتصاد و دولت درباره شفاف‌سازی قیمت تمام‌شده و نرخ واقعی برق تهیه و نشست‌های متعدد برای تصمیم‌سازی دولت انجام شده و قیمت تمام‌شده براساس محاسبه‌های مورد تایید ذی‌حسابان تهیه شده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false