آداب بوشهری‌ها برای نوروز/ غذاها و سوغاتی‌های استان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آداب بوشهری‌ها برای نوروز/ غذاها و سوغاتی‌های استان

آداب و رسوم استان بوشهر تقریبا شبیه دیگر استان‌های کشور است و البته اغلب این رسم و رسومات طی سال‌های اخیر در استان رواج یافته است.

به گزارش "چغادک نیوز"، استان بوشهر نیز هم‌چون دیگر نقاط کشور دارای رسم و رسوماتی ویژه نوروز است که البته این مراسمات تقریبا شبیه دیگر نقاط کشور است.

البته در گذشته نه چندان دور، مردم استان بوشهر برنامه‌های خاصی در ایام نوروز نداشتند و برنامه‌هایی که امروزه در این ایام برگزار می‌شود، مربوط به سال‌های اخیر است.

استان بوشهر در گذشته برنامه خاصی برای نوروز نداشته است

استاد دانشگاه‌های بوشهر و نویسنده کتاب ادبیات عامیانه استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم استان بوشهر در گذشته برنامه‌های خاصی همچون سفره هفت‌سین و جشن نوروز نداشتند و برنامه‌های که امروزه در این استان برگزار می‌شود مربوط به حدود ۳۰ سال اخیر است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625148.jpg

دکتر عبدالله رضایی اضافه کرد: چهارشنبه‌سوری نیز که امروزه برگزار می‌شود، در گذشته مربوط به آخرین چهارشنبه ماه صفر بود که مردم به امام‌زاده‌ها می‌رفتند.

وی ادامه داد: در روز عید نوروز نیز به صورت مختصر برنامه های دید و بازدید انجام می‌شود و در روز سیزده‌بدر نیز مردم به طبیعت می‌رفتند و رسم و رسوم دیگری در این استان وجود نداشت.

برنامه‌های امروزی نوروز در استان بوشهر

در سال‌های اخیر و به دنبال توسعه ارتباطات، شاهد همه گیر شدن آداب و رسوم نوروز در نقاط مختلف کشور هستیم که بسیاری از این برنامه‌ها در سطح کشور یکسان است.

آئین و برنامه‌های چهارشنبه‌سوری مانند دیگر نقاط کشور در استان بوشهر نیز اجرا می‌شود و هر چند در سال‌های گذشته تنها با روشن کردن آتش و پریدن از روی آتش و همچنین برنامه‌های جشن و شادمانی همراه بود ولی در سال‌های اخیر شاهد ترقه بازی و آتش‌‌بازی‌های خطرناک نیز هستیم.

دید و بازدید را به عنوان مهمترین آئین ایام نوروز می‌توان یاد کرد که جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد و صله رحم به صورت ویژه‌ای در این ایام در بین مردم دیده می‌شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625144.jpg

جمع‌شدن مردم در منزل بزرگان فامیل و دید و بازدیدهای دسته‌جمعی در این ایام به وفور دیده می‌شود.

از دیگر رسم و رسوم مردم استان بوشهر در ایام نوروز می‌توان به خانه‌تکانی و شست و شوی فرش‌ها و پتو و دیگر وسایل منزل اشاره کرد.

سیزده بدر نیز از دیگر رسم‌ها است که تقریبا در همه کشور انجام می شود و مردم در این روز به طبیعت رفته و ناهار خود را در آنجا صرف می‌کنند.

غذاهای محلی استان بوشهر

قلیه ماهی؛ یکی از مهمترین غذاهای محلی استان بوشهر که مردم استان نیز علاقه بسیار زیادی به آن دارند، قلیه ماهی است که پختن این غذا نیز نیازمند تخصص خاصی است که زنان بوشهری این تخصص را از بزرگترهای خود می‌آموزند.

قیمه بوشهری؛ قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر تفاوت زیادی دارد. هم از نظر ظاهری و هم از نظر مزه. قیمه بوشهری را می‌کوبند و باید طوری گوشت آن له شده باشد که با زدن قاشق کش بیاید. این خورشت معمولا با شکر پلو صرف می‌شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625146.jpg

قلیه میگو؛ قلیه میگو نیز از دیگر غذاهای مورد علاقه بوشهری ها است که دستور پختی شبیه قلیه ماهی دارد و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

ماهی شکم‌پر؛ یکی از غذاهای مورد علاقه بوشهری‌ها است که شکم ماهی را قبل از سرخ کردن با پیاز و سبزی جات معطر و کشمش پر کرده و آن را می‌بندند و سرخ می‌کنند.

سمبوسه؛ خوراکی است که از خمیر پهن‌شده درست می‌شود به همین دلیل نوعی پای محسوب می شود که میانش را با سیب‌زمینی، گوشت و پیاز و ادویه پر کرده و در روغن برشته کرده باشند. این خوراک خود تند است و با سس تند میل می‌شود.

فلافل؛ نوعی غذای مورد علاقه جنوبی‌ها است که ماده اصلی تهیه آن آرد نخود است و در برخی مناطق از سبزی‌های معطر نیز در این غذا استفاده می‌شود.

رنگینک؛ یکی از مهمترین غذاهایی که با استفاده از خرما تهیه می‌شود، رنگینک است که آرد و روغن سرخ شده بر روی خرما ریخته می‌شود و یک پیش‌غذا و یا دسر بسیار مقوی است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625142.jpg

ماهی تنوری؛ برای پختن این نوع غذا، از یک چوب سبز درخت نخل به عنوان سیخ استفاده می‌شود و چند ماهی به صورت کامل به این چوب وصل می‌شود و داخل تنور قرار می گیرد تا ماهی‌های به صورت کامل مغز‌پخت شود.

غذاهای دریایی از مهمترین غذاهای محلی استان بوشهر است که اغلب از ماهی و میگو تشکیل می‌شوند .

سوغاتی استان بوشهر

خرما و محصولات نخل را می‌توان به عنوان مهمترین سوغات استان بوشهر یاد کرد که می‌توان به خرما، شیره خرما، پنیر نخل، صنایع دستی خرما از جمله حصیر و زنبیل و کلاه و . . . اشاره کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625143.jpg

گبه و گلیم؛ مشهورترین سوغات و محصول صنایع دستى استان بوشهر گبه و گلیم صادراتى است که در مناطق وسیعى از شهرستان‌هاى استان رواج دارد . این دو محصول استان بوشهر دارای شهرت جهانی است.

حلوا مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته، انواع ماهی و میگو، عروسک‌ها و کالاهایی تزئینی صدفی را می‌توان به عنوان دیگر سوغاتی‌های بوشهر معرفی کرد.

عبا؛ عبابافی یکی از صنایع دستی و سنتی وابسته به پشم شتر یا گوسفند است که با سابقه بیش از ۵۰۰ سال در بعضی نواحی ایران از جمله استان بوشهر رواج دارد و عبای استان در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای جایگاه ویژه‌ای است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/22/4/1625145.jpg

آداب و رسوم محلی بوشهر معرفی می‌شود

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر تلاش‌های زیادی صورت گرفته و برنامه‌های خوبی در این راستا داریم.

ناصر امیرزاده اضافه کرد: ایام نوروز فرصت مناسبی برای معرفی بوشهر است که در این ایام تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بوشهر را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم.

وی در ارتباط با صنایع دستی و سوغات استان بوشهر نیز بیان داشت: برنامه داریم که نمایشگاه‌های دائمی برای معرفی و فروش سوغات استان بوشهر برگزار شود.

گزارش: سعید رضائی

 منبع :مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false