×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آسوشیتدپرس:اختلافات تازه‌ای درمذاکرات ظاهرشده

برگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی بروز اختلافات تازه در مذاکرات هسته‌ای شده و نوشته است طرفین به دلیل ناتوانی در رسیدن به یک توافق مشخص، به دنبال یک تفاهم شفاهی مبهم تا پایان ماه مارس هستند.

به گزارش "چغادک نیوز"، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز  دوشنبه مدعی بروز اختلافات تازه میان ایران و گروه موسوم به  1+5 شد.

این خبرگزاری که تاکنون بسیاری از گزارش‌هایش از سوی طرفین تکذیب شده، در بخشی از گزارش تازه خود در مورد مذاکرات هسته‌ای، آورده است: «(جان) کری در حالی برای انجام چند روز مذاکرات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران وارد سوئیس شده که هیچ‌کس قولی در مورد گشایش در مذاکرات نداده است. یک دیپلمات می‌گوید در آخرین دور از مذاکرات، اختلافات تازه‌ای ظاهر شده است.»

به ادعای آسوشیتدپرس، یک دیپلمات می‌گوید درخواست ایران برای حفظ «چند صد سانتریفیوژ» در سایت فردو، یکی از مواردی است مورد اختلاف دو طرف است.

این گزارش با بیان اینکه چهار ماه قبل زمانی که طرفین مذاکرات را تمدید می‌کردند، امیدوار بودند به توافقی بر سر اصول دست یابند، نوشته است: «اما دو دیپلمات در آستانه مذاکرات این هفته در شهر لوزان سوئیس گفتند که ادامه اختلافات در میز مذاکرات، شانس رسیدن به این توافق اصولی را کمرنگ کرده است. به گفته آن‌ها، به احتمال زیاد طرفین به جای این توافق، به یک بیانیه شفاهی مبهم که تنها در آن اعلام می‌شود پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات صورت گرفته، بسنده خواهند کرد.»

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی که مانند دیپلمات‌ها خواسته نامش فاش نشود، این ارزیابی را رد کرده و می‌گوید: «ما داریم روی یک چارچوب بر سر اصول کار می‌کنیم.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه با دیدار معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، آغاز شد.

قرار بود ظریف و کری نیز دیروز دیدار داشته باشند که این دیدار به دلیل تأخیر ورود وزیر خارجه آمریکا به لوزان و همچنین فشردگی برنامه‌ها، به صبح امروز موکول شد.

طرفین اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین) به یک تفاهم سیاسی دست یابند. دومین تمدید توافق موقت، موسوم به برنامه اقدام مشترک، ضرب‌الاجل مذاکرات را ۹ تیر سال آینده مشخص کرده است.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false