هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تهران و عشق‌آباد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تهران و عشق‌آباد

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد اعلام کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین شرکای تجاری ترکمنستان با رقم نزدیک به ۳ میلیارد دلار آمریکا مبادلات تجاری انجام داده است و در این راستا بخش خصوصی دو کشور نیز سهم بسزایی را برعهده دارد تا آن جا که دستیابی به رقم ۱۰ میلیارد دلار مبادلات سالانه هدف آینده دو کشور قرار دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد اعلام کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین شرکای تجاری ترکمنستان با رقم نزدیک به ۳ میلیارد دلار آمریکا مبادلات تجاری انجام داده است و در این راستا بخش خصوصی دو کشور نیز سهم بسزایی را برعهده دارد تا آن جا که دستیابی به رقم ۱۰ میلیارد دلار مبادلات سالانه هدف آینده دو کشور قرار دارد.

همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به عشق‌آباد، سردار ممد گاراجیف، سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد، با انتشار یادداشتی، به تحلیل روابط استراتژیک تهران-عشق‌آباد پرداخته است.
 

هدف?گذاری 10 میلیارد دلاری تهران و عشق?آباد
 

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم منطقه است که با ترکمنستان ارتباط محکم، دیرینه وبرادرانه دارد و این رابطه دوستانه همواره مورد تأیید و تأکید دو دولت و ملت ترکمنستان وجمهوری اسلامی ایران که مشترکات گوناگونی به لحاظ فرهنگی، تاریخی و معنوی در طول سال ها همجواری دارند قرار گرفته است.

۲۳ سال از برقراری رسمی روابط دیپلماتیک میان دو کشور سپری شده است، امروز شاهد شکوفایی در عرصه ارتباطات برادرانه دو ملت ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران هستیم؛ تاریخ روابط دو کشور شاهدتجربه موفق همکاری های بین المللی بوده و این روابط در سطوح عالی و مشارکت های طولانی مدت دو همسایه نزدیک در چار چوب اصول بین المللی مورد تأیید جهانیان قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که از سحرگاه طلوع ترکمنستان مستقل در برقراری و همکاری همه جانبه با همسایه خود پیشقدم شد و این سرآغاز باعث پایه گذاری روابط مفید مابین دو کشور برادر بوده که به عقد نزدیک به ۱۹۰ سند همکاری در سطح منطقه و بین المللی منجر شده است یکی از نشانه های گسترش روز افزون رایزنی ها و گفت وگوی مستمر و مثبت دو دولت گسترش و شتاب رشد مناسب درروابط تجاری واقتصادی بوده است.

امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین شرکای تجاری ترکمنستان با رقم نزدیک به ۳ میلیارد دلار آمریکا مبادلات تجاری انجام داده است و در این راستا بخش خصوصی دو کشور نیز سهم بسزایی را برعهده دارد تا آن جا که دستیابی به رقم ۱۰ میلیارد دلار مبادلات سالانه هدف آینده دو کشور قرار دارد.

بر پایی چند نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان وشرکت بازرگانان ایرانی در دیگر نمایشگاه های تخصصی در عشق آباد از نشانه های بارز رشد همه جانبه روابط دو کشور می باشد؛ به طور مثال در یک سال گذشته دو نمایشگاه در عشق آباد به تاریخ ۸ تا ۱۰ اسفند ماه و همچنین از ۲۹ تا ۳۱ تیر برگزار شده است.

در این سال ها کشور ترکمنستان با همکاری جمهوری اسلامی ایران چندین پروژه عظیم را اجرا کرده که نه تنها برای گسترش صنایع دو کشور حائز اهمیت بوده که بعضا در سطح منطقه تاثیر گذار بوده است آخرین آن راه اندازی خط ترانزیتی قزاقستان، ترکمنستان و ایران می باشد که در سوم دسامبر ۲۰۱۴ توسط روسای جمهور سه کشور در ایستگاه راه آهن مرزی (اک یایلا) ترکمنستان افتتاح شد.

از ۹۶۰ کیلومتر این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۲ کیلومتر در ایران قرار دارد که چشم انداز آن تا سال ۲۰۲۰ حجم حمل کالا در مسیر جدید به ۱۵ میلیون تن در سال می باشد. این در حالی است که حجم حمل ریلی از طریق راه آهن سرخس تجن نیز در حال افزایش است.

در حال حاضر ترکمنستان وجمهوری اسلامی ایران به مشارکت ها و همکاری برادرانه خود در زمینه صنایع نفت و گاز؛ الکترو انرژی؛ امور کشاورزی و آبیاری؛ حمل و نقل وترانزیت کالا با موفقیت ادامه می دهند.

گفت‌وگوهای سازنده در عالی ترین سطوح دو دولت باعث فعالیت و همکاری روز افزون شده است که برای هر دو کشور اهمیت خاصی دارد و نشان دهنده آمادگی ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در همکاری های روز افزون در مهم ترین مسائل ژئوپلیتیک منطقه ای را ابراز می دارد.

ارتباط نزدیک و دوستانه بین روسای محترم جمهور دو کشور یکی از عناصر نزدیکی منافع مشترک دو کشور در صحنه بین الملل گشته است.

امروز شاهد دوستی و درک متقابل بین مردم دو کشور و تلاش آنان برای گسترش همکاری روز افزون این روابط در اثر ارتباط در بالاترین سطوح روابط دو دولت هستیم.

امید وافر داریم ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در ظل مدیریت مدبرانه روسای محترم جمهور دو کشور شاهد شکوفایی روز افزون روابط همه جانبه باشیم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false