×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بـــوشهر تــــاریخ دلاوری و ولایــــت مداری

هرچند خاک تف دیده جنوب ضربت خورده استعمار پیر است اما این زخم ها با دلاوری فرزندان میهن التیام یافته و استان ولایتمدار بوشهر گورستان روباه پیر شد تا آنها به خاطر بسپارند که اگر بار دیگر حتی فکر تجاوز به این خاک به مغز تهی شان خطور کند گورستانی بزرگ به وسعت این خاک برای دشمن ساخته خواهد شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از  "گام نیوز"، هرگاه نام بوشهر به گوش ایرانی ها می رسد بی درنگ پیکان اندیشه آنها به سمت دلاوری و غیرت نشانه می رود و یاد غرور مرد دلواری نقش خاطره ها را در ذهن آن ها حک می کند.

"دلیران تنگستان "یاد زیبایی در ذهن ها از مبارزات با استعمار پیر است که برابر تمام ایران خاطره ای به یاد ماندنی است خاطراتی که در این سرزمین اهورایی کم نیست اما برای همه ایرانی ها دلاوران بوشهری چیز دیگری است دلاورانی که در روزهای سکوت با فریادهای حق خود تمام مملکت خواب رفته را بیدار کردند.

هر چند ایرانی ها از بوشهر رئیسعلی شهید دلوار را بیشتر به یاد می آورند و دیگر دلاوران را کمتر به ذهن خود دارند اما این سرزمین آفتاب سوخته و زرین در گوشه گوشه خود در دو قرن گذشته سروهای تناور آزاده ای تربیت کرده است که سر به آسمان افتخار و بندگی می ستایند و پاسبان سرزمین و ارزش های دینی و ملی بوده اند.

از اهرم گرفته تا دلوار، بوشهر و چاهکوتاه از سوی دیگرش به دشتستان و از دشتستان پهناور تا دیلم، نقطه نقطه این دیار جای پای قهرمانانی از جنس مردم است.

اهرمی ها به زائر خضر خان شهید افتخار می کنند و بوشهری ها به علامه بلادی و شیخ آل عصفور را در تاریخ مانای خود دارند از آن سوی در دلوار نام رئیسعلی چون ستاره ای می درخشد در یادها و در چاهکوتاه شیخ حسین و فرزند شهیدش ماه درخشان مبارزه با دشمنان ایران عزیز هستند در دشتستان آیت الله مجاهد برازجانی و غضنفرالسلطنه قهرمان ملی بودند و در ریگ نام میر مهنای بندر ریگی در یادها تا ابد زنده است و خالو حسین دشتی هنوز که هنوز است لرزه بر اندام دشمنان این مرز و بوم می اندازد.

تمام این دلاوری ها و قهرمان پروری ها در سرزمین تابان زیر سایه علم دین و دیانت نقش بسته است زیرا عالمان دین بودند که علم مبارزه با ظلم را برافراشته و دیگران زیر سایه این پرچم رخت مبارزه بر تن می کردند.

گاهی آیت الله علم الهدی اهرمی ستاره تابناک دینداری بر استبداد و استعمار می تازد، دیگر بار بیرق مبارزه بر دست علامه بلادی یا شیخ آل عصفور قرار می گیرد. تمام این سیر مبارزه، با رساله های جهادیه نگهبانان علم و دین خون رنگ شده است و تمام تفنگ به دستان این دیار، گوش خویش را هدف کلام رهبران دینی خود کرده اند.

آری کاملا بجاست که نام این دیار، سرزمین ولایتمداران نام گذاشته شود، زیرا اگر نام رئیس علی در تاریخ ماندگار شده، اسناد گواهی می دهد که این "یل دلوار" در لحظه لحظه خود با علمای بوشهر و نجف در ارتباط بوده است و کسب اجازه کرده است. دیگر مبارزان نیز به همین شکل در سایه رهبری بزرگان دین سینه دشمن را نشانه رفته و هیچگاه نمی توان از سرزمین بزرگ بوشهر دینداری، ولایت پیشگی، قهرمان پروری و مقاومت در برابر استعمار را گرفت.

تاریخ این نقطه از کره خاکی با تفکر مقاومت و مبارزه با دشمن متجاوز گره خورده است هرچند خاک تف دیده جنوب ضربت خورده استعمار پیر است اما این زخم ها با دلاوری فرزندان میهن التیام یافته است و استان ولایتمدار بوشهر گورستان روباه پیر شد تا آنها به خاطر بسپارند که بوشهر و بوشهری تنها و تنها شبیه خودش است و اگر بار دیگر حتی فکر تجاوز به این خاک به مغز تهی دشمن خطور کند گورستانی بزرگ به وسعت این خاک برای دشمن ساخته خواهد شد.

گورستان استعمارگران نمادی است تا فراموش نکنیم که ما در هیچ برهه از تاریخ تن به ذلت نداده و نخواهیم داد و فراموش نکنیم که آنها آمده بودند که بمانند ولی غیرت بوشهری ها آنها را برای همیشه فراری داد.

نیما دشتی

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false