اعضای هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در تهران | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اعضای هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در تهران

هیأت پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ترو واریورانتا معاون آمانو امشب به منظور گفت‌وگو با مسئولان سازمان انرژی اتمی راهی تهران می‌شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، هیأت پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها امشب به منظور گفت‌وگو با مسئولان سازمان انرژی اتمی راهی تهران می‌شود.
 
در این هیأت ماسیمو آپاراو مدیر پادمان‌های آژانس نیز حضور دارد و در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس بخصوص دو موضوع اخیر (مقاله انتقال نوترونی و انفجارات قوی در مریوان) گفت‌وگو خواهد شد.
 
قرار است مذاکرات ایران و آژانس فردا (دوشنبه) با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه در محل سازمان انرژی اتمی در تهران برگزار شود.
 
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال ملاقات سید عباس عراقچی با یوکیا آمانو و توافقات انجام شده قرار است نشست بعدی ایران و آژانس دوشنبه ١٨ اسفند در تهران برگزار شود.
 
سید عباس عراقچی پنجم اسفند ماه و بعد از چهار روز رایزنی ایران و شش کشور در ژنو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در شهر وین به مدت ۲ ساعت به گفت‌وگو پرداخت.
 
معاون وزیر خارجه ایران بعد از دیدارش با آمانو  این دیدار را بسیار خوب و سازنده خواند و به خبرنگاران گفت که تهران به همکاری با آژانس سرعت می‌بخشد و افزود: ما موافقت کردیم که به همکاری‌های خود با آژانس سرعت ببخشیم.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه نشست‌های کارشناسی بین ایران و آژانس به صورت مستمر وجود داشته، عنوان کرد: این رایزنی‌ها و همکاری‌ها در آینده سرعت بیشتری خواهد یافت.
 
وی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: ما قادر هستیم همکاری ایران و آژانس را بررسی کنیم و با ملاحظه اهمیت نقش آژانس در هرگونه توافق احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ تصمیم گرفتیم به همکاری‌ها شتاب ببخشیم.
 
این دومین دیدار عراقچی با آمانو در وین طی یک سال اخیر بود. سید عباس عراقچی ۶ آبان سال گذشته (۱۳۹۲) در وین با یوکیا آمانو دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بهروز کمالوندی نیز امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبری سفر هیأت آژانس و مذاکرات در تهران را بر اساس بیانیه همکاری‌های ایران و آژانس موسوم به بیانیه تهران که آبان ۹۲ امضا شده، برشمرد.
وی افزود: بر اساس این بیانیه تاکنون سه مرحله از همکاری‌های ایران و آژانس انجام شده که هر یک از این مراحل چند موضوع را شامل می‌شود و تا کنون جمعاً به ۱۸ موضوع پرداخته شده است. از مجموع این موضوعات ۱۶ موضوع نهایی شده و دو موضوع شامل انفجارات قوی و انتقال نوترونی مطرح است که باید در این باره مذاکره شود، البته ما بارها گفته‌ایم که در خصوص این دو موضوع دیدگاه‌هایمان را به آژانس اعلام کرد‌ه‌ایم.
 
وی گفت: درباره انفجارات قوی ادعایی در منطقه مریوان به طور کتبی و شفاهی و نیز در دیدارهای مختلف آمادگی خود را برای ایجاد دسترسی به کارشناسان آژانس اعلام کرده‌ایم تا نقطه مدنظر در منطقه مریوان را مشخص کنند و به صحت نداشتن این ادعا پی ببرند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: از نظر ما ایجاد چنین دسترسی می‌تواند صحت نداشتن ادعای مطرح شده را برملا کند.
کمالوندی همچنین درباره موضوع انتقال نوترونی گفت‌: این موضوع مبتنی بر مقاله‌ای علمی مربوط به یکی از دانشگاه‌های کشور بوده که کاربرد غیرنظامی داشته است و کارشناسان سازمان انرژی اتمی توضیحات لازم را در این باره به بازرسان آژانس داده‌اند.
وی افزود: بر اساس بیانیه تهران قرار است پس از نهایی و بسته شدن هر مرحله به موضوعات بعدی پرداخته شود، بر این اساس ادامه پرداختن به موضوعات دیگر از نظر جمهوری اسلامی ایران مستلزم اعلام نهایی و بسته شدن این دو موضوع از طریق آژانس است که امیدواریم هر چه زودتر صورت گیرد.
کمالوندی تاکید کرد: ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به همین علت با ایجاد دسترسی‌های گسترده به منظور بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای کشورمان این بازرسی‌ها به طور مستمر درحال اجراست.
 
اولین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه منتشر شد.
 
در این گزارش آمده است: «در حالی که آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی در خصوص عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد و بنابراین نمی‌تواند نتیجه گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هستند.»
 
این گزارش همچنین افزود: «ایران توضیحاتی که آژانس را قادر سازد تا دو اقدام عملی باقیمانده را تبیین کند ارائه نکرده و اقدام عملی جدیدی در (قالب)  گام بعدی «چارچوب برای همکاری» پیشنهاد نکرده است. آژانس آمادگی دارد به حل و فصل همه مسائل باقیمانده در قالب چارچوب همکاری شتاب بخشد. این امر می‌تواند با همکاری فزاینده از سوی ایران و از طریق ارائه به موقع دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، مواد و افراد مرتبط در ایران همانگونه که مورد درخواست آژانس است محقق شود. هرگاه آژانس درکی از کل تصویر پیرامون موضوعات با ابعاد نظامی احتمالی ایجاد کند، مدیرکل درخصوص ارزیابی آژانس به شورای حکام گزارش خواهد داد.»
 
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس پس از انتشار این گزارش را نشانگر شفافیت کامل برنامه‌ هسته‌ای ایران خواند و درباره اجرای اقدامات عملی توافق شده که در گزارش به آن اشاره شد نیز تصریح کرد: «ایران اکثر آنها را کامل کرده و در مورد ناتمام ماندن دو اقدام عملی باقیمانده، به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به «منطقه مریوان» را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد، بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.»
 
رضا نجفی همچنین روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه در سخنرانی خود در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس با صرف صدور یک بیانیه ساده دایر بر این که علاقه‌ای به بازدید از یک سایت مشخص ندارد، نمی‌تواند بر اشتباه خود در زمینه گنجاندن ادعاهای بی پایه در گزارش خویش سرپوش بگذارد.
 
نجفی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه ایران بارها ادعاهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرمجاز از جمله قصه مریوان را کذب و بی اساس خوانده‌ است، گفت: طرف ایرانی همچنان در انتظار واکنش طرف‌های مربوطه به پیشنهاد سخاوتمندانه آن در مورد بازدید از سایت ادعایی مریوان می‌باشد.
 
وی در عین حال تأکید کرد: از آنجا که این ادعا یک قصه ساختگی آشکار است، اطمینان داریم که کسانی که اطلاعات نادرست را در اختیار آژانس گذاشته‌اند قادر نیستند محل دقیق بازدید احتمالی را مشخص کنند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false