×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
زندگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی روی آنتن «افق»

«سیدجمال» عنوان مستندی است درباره زندگی سیدجمال الدین اسدآبادی که از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، سیدجمال‌الدین اسدآبادی،‌ در سال ۱۲۱۷ شمسی در اسدآباد همدان دیده به جهان گشود، او از ۵ سالگی نزد پدرش به تحصیل پرداخت ولی پس از چندی به دلیل استعداد و نبوغی که داشت، با تفسیر قرآن آشنا شد و سپس برای ادامه تحصیل به قزوین و سپس تهران مهاجرت کرد و سپس در ۱۲۲۸ عازم نجف شد.

او در سال ۱۲۳۲،‌ با دستور شیخ انصاری عازم هندوستان شد و ضمن آشنایی با علوم جدید سعی کرد تا مردم و خصوصا مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند ولی به دلیل کارشکنی های انگلستان مجبور به ترک این کشور شد و به عثمانی رفت اما سرانجام در مصر اقامت گزید.

سید جمال الدین در مصر توانست نهضتی فکری ضد استعماری و ضد انگلیسی را پایه گذاری کند و تشکیلاتی به نام انجمن مخفی را به وجود آورد‌ اما بر اثر فشار انگلستان مجبور به ترک مصر شد، بعد از اقامتی کوتاه در هند به اروپا رفت و روزنامه عروه الوثقی را منتشر کرد؛ زمانی ناصرالدین شاه او را دعوت به ایران کرد و سید جمال هم با هدف ایجاد اصلاحاتی در کشور به ایران بازگشت ولی بعد از مدتی اخراج شد زیرا آشکار شاه را عامل بدبختی ملت معرفی می کرد.

این بیدارگر اسلامی پس از اخراج از ایران به عراق و شهر بصره مهاجرت کرد و به همراه سید علی ‌اکبر شیرازی نامه ‌ای به آیت ‌الله سید حسن شیرازی نوشت که طی آن به ظلم های فراوان شاه به مردم ایران اشاره شده بود و برخی بر این عقیده اند که این نامه در صدور فتوای مشهور تحریم تنباکو تاثیرگذار بود.

«سید جمال» مستندی است گفت وگو محور درباره زندگی و مبارزات سید جمال الدین اسدآبادی، روایت فیلم از تولد سید جمال آغاز شده، در ادامه به فعالیت های اصلاحی او در کشورهای مختلف جهان می پردازد و با وفات او پایان می یابد.

ایمان گودرزی این مستند را به سفارش خانه مستند انقلاب اسلامی کارگردانی کرده است.

«سید جمال» یکشنبه ۱۷ اسفندماه ساعت ۱۹ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۴ از شبکه افق پخش خواهد شد.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false