چهارمین روز عملیات تکریت؛ پیشروی ادامه دارد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چهارمین روز عملیات تکریت؛ پیشروی ادامه دارد

چهارمین روز بزرگترین عملیات ارتش عراق علیه داعش به شدت ادامه دارد و نیروهای دولتی با پشتیبانی داوطلب‌های مردمی توانستند حلقه‌ محاصره تکریت را تنگ‌تر و ارتباط آن را با ا ستان کرکوک قطع کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، شبکه اسکای نیوز عربی نوشت: نیروهای عراقی که به دروازه‌های شهر تکریت رسیده‌اند، پیشروی خود را آرام به سوی مرکز این شهر ادامه می‌دهند و گفته می‌شود که وجود بمب‌های کنار جاده‌ای، تله‌های انفجاری و تک تیراندازهای داعش عملیات پیش روی را تا حدودی کند کرده است.

 

ارتش عراق و نیروهای هم پیمان با آن، روز گذشته وارد شهرستان تکریت شدند اما شهر تکریت مرکز این شهرستان هنوز در کنترل تروریست‌های داعش است و تنها درگیری‌هایی در حومه آن گزارش شده است.

 

در جبهه جنوبی تکریت نیز نیروهای عراقی توانستند شهر الدور در حد فاصل سامرا و تکریت را به محاصره درآورند. این شهر پایگاه اصلی داعش در مناطق جنوبی تکریت و شمال سامرا محسوب می‌شود و منطقه‌ای استراتژیک برای این گروه به حساب می‌آید.

 

در مقابل تروریست‌های داعش نیز به قوی‌ترین سلاح خود یعنی حملات انتحاری روی آورده‌اند و در روزهای گذشته چندین خودروی بمب گذاری شده توسط عوامل این گروه در مواضع نیروهای دولتی و نیروهای داوطلب منفجر شده که تلفاتی برجای گذاشته است. یکی از عاملان انتحاری داعش فردی آمریکایی به نام ابو داوود بود که با یک خودروی بمب‌گذاری شده به مواضع ارتش عراق در اطراف تکریت حمله کرد.

 

در شرق تکریت نیز خبر می‌رسد که فرماندهی عملیات دجله و نیروهای مردمی توانستند شهرک المعیبدی واقع در ۳۰ کیلومتری شرق تکریت را به کنترل خود درآورند و با این کار مسیر ارتباطی تکریت و استان کرکوک که جنوب آن در کنترل تروریست‌های داعش را قطع کردند.

 

بلندی‌های حمرین واقع در جنوب شرق تکریت نیز اکنون در کنترل ارتش است و به دلیل موقعیت استراتژیک و ارتفاعی که این منطقه دارد شرایط مساعدی را برای حملات توپخانه‌ای و دیده بانی ارتش عراق مهیا کرده است. رشته‌ کوه‌های حمرین که در ۸۰ کیلومتری جنوب تکریت است یکی از مهمترین پایگاه‌ها و منطقه عبور و مرور نیروهای داعش بود که از آن برای رساندن تسلیحات و تجهیزات لازم به جبهه‌های خود استفاده می‌کردند.

 

 

در درگیری‌های روز گذشته نیروهای عراقی همچنین توانستند چندین روستا را در استان صلاح‌الدین از چنگ داعش خارج کنند و پل الزرکه که استان دیالی را به استان صلاح الدین متصل می‌کند را نیز به کنترل خود درآوردند.

 

همزمان عشایر منطقه و نیروهای مردمی ساکن استان صلاح الدین با پشتیبانی ارتش نیز توانستند چندین روستا و چاه نفت در شرق تکریت را بدون هیچ گونه مقاومتی از سوی نیروهای داعش به کنترل خود درآورند. شدت درگیری‌ها در تکریت باعث شده تا نیروهای داعش از سمت شرق استان صلاح‌الدین و به سمت غرب و شهرستان تکریت عقب نشینی کنند.

 

نیروهای عراقی همچنین توانستند مرکز مخابرات استان صلاح الدین را که متشکل از چندین برج مخابراتی و دکل‌های رادیویی است از تروریست‌های داعش پس بگیرند. داعش از این مجتمع مخابراتی برای شنود مکالمات دشمن و مخابره پیام‌های خود استفاده می‌کرد.

 

شدت درگیری‌ها در استان صلاح الدین بسیار شدید گزارش شده و تلفات بی‌سابقه‌ای به نیروهای داعش وارد شده است. بنا به گفته نیروهای حاضر در تکریت و شنود مکالمات بی سیم اعضای داعش، آنها در حال دفن دسته جمعی کشته‌های خود هستند و این نشان می‌دهد که تلفات آنها بسیار زیاد است و وقتی برای تدفین آنها وجود ندارد و باید در گورهای دسته جمعی دفن شوند.

 

 

در همین حال ترکیه مقادیر زیادی تجهیزات نظامی را با دو هواپیمای ترابری C-130 به ارتش عراق رساند. سفیر ترکیه در بغداد این محموله‌ها را تحویل مسئولان بغداد داده است. اخیرا ترکیه مواضع خود را در قبال داعش تغییر داده و به شکل جدی‌تری وارد جنگ با این گروه شده است.

 

 

شهر تکریت زادگاه صدام با جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر مرکز استان صلاح الدین است و ارتش عراق تلاش دارد تا با کنترل بر این شهر راه را برای حمله به موصل که جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر دارد فراهم کند. موصل سومین شهر بزرگ عراق اکنون در کنترل داعش است و مرکز عملیات داعش در این کشور محسوب می‌شود.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false