×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هاشمی :مذاکرات نزدیک به نتیجه رسیدن است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین پروژه دولت را تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: ببینید که دلواپسان چه بر سر اینها آورده‌اند و با نتانیاهو همنوا شده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که صبح امروز سه‌شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در آستانه حرکت جدید و عالمانه توسعه و سازندگی که در این مرحله چشم امید مردم به شماست باید نکاتی را مطرح کنم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دیشب تصمیم گرفته بودم که درباره اسناد بالادستی صحبت کنم اما احساس کردم که معمولاً نیازی به تشریح آنها نیست ادامه داد: قبل از جلسه و پس از صحبت با وزیر کشور برنامه خود را تغییر دادم و می‌خواهم درباره «ما می‌توانیم»‌ صحبت کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های رحمانی فضلی درباره توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای تصریح کرد: این مطالبی که گفته شد کاملاً عملی است اما بنده از تجربیات خود و شرایط می‌گویم تا جدیت شما بیشتر شود چرا که در حال حاضر خیلی چیزها مهیاست و فقط همت ما را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله توازن منطقه‌ای و توسعه دانش‌محور در مسئله توسعه‌ای که شما امروز به دنبال آن هستید، خوشبختانه در این سالها در مجمع تشخیص بر روی آن کار شده و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز فرستاده شد و ایشان تأیید و ابلاغ کردند از این رو اصول آن آماده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به کار کمیسیون زیربنایی مجمع بر روی مسئله آمایش سرزمینی ادامه داد: بنده خودم مسئول این کمیسیون بودم؛ ما می‌دانیم ایران از لحاظ بنیه طبیعی و شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی قدرتمند است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نوشتن چشم‌انداز ۲۰ ساله آن را آلترناتیو برنامه تمدن بزرگ اسلامی دانست و افزود: این کار را ما در دولت سازندگی طراحی و بر روی آن کار کردیم و رهبری هم که دیدند اسم آن را حیات طیبه گذاشتند لذا آن برنامه از یک بعد با کار شما می‌خواند.

وی گفت: ما در آنجا به جای اینکه از بالا فرمان دهیم از پایین و از فرمانداران خود خواستیم منطقه، امکانات، ظرفیت و موانع خود را بررسی کنند و برای ما بفرستند تا جمع‌بندی و تصمیم‌گیری کنیم و در سازمان برنامه نیز بر روی آن مطالعه صورت گرفت.

وی با اشاره به پایان دولت سازندگی و اجرا نشدن این موضوع پس از دولت‌اش یادآور شد: بنابراین بنده در مجمع به این فکر افتاده است که آن را پیگیری کنیم و با رهبری هم آن را مطرح کردم که ما باید چشم‌انداز تمدن و توسعه را به عنوان سند بالادستی مسئولان تهیه کنیم؛ در ذهن خود ایشان هم چنین چیزی در گذشته بود لذا تأیید کردند و بر اساس آن برنامه چهارم ۵ ساله نوشته شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آن برنامه، برنامه خوبی بود ا ما دولت وقت عقیده‌ای به آن نداشت و انجام هم نشد افزود: وقتی که در پایان کار گزارش‌های دیوان محاسبات در این زمینه آمد مشخص شد که تنها ۲۳ درصد آن برنامه انجام شده است که اگر ما آن را رها هم می‌کردیم ۲۳ درصد خودش انجام می‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چند سالی از این چشم‌انداز باقی مانده است که می‌توانیم در مدت باقیمانده همه کارهای آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشور ادامه داد: ما در ساحل جنوب و خلیج‌فارس و از خرمشهر تا مرز پاکستان را بررسی کردیم و دیدیم می‌توانیم با کارهای ناشی از نفت و دریا بزرگترین تمدن را در آنجا داشته باشیم از این رو ما معلوم کردیم که چه کارهایی در آنجا باید اولویت داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اخیراً مسئله توسعه دانش‌بنیان را مطرح کرده‌ایم افزود: در گذشته بیشتر از ماشین‌آلات استفاده می‌شد و نقش نیروی انسانی کم و بهره‌وری نیز ضعیف بود هر چند که اکنون هم ضعیف است اما ما با محاسبات متوجه شدیم می‌توان ۲٫۵ درصد از رشد سالانه را با بهره‌وری تأمین کنیم؛ یعنی در ۸ درصد رشدی که ما نوشتیم ۲٫۵ درصد آن از بهره‌وری به دست می‌آمد که اگر اجرایی می‌شد به نقطه‌ای که در چشم‌انداز تعریف شده است می‌رسیدیم که باید در پایان سال ۱۴۰۴ مقام اول را در همه ابعاد توسعه در منطقه داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اما من تأسف می‌خورم که ما از آنجایی هم که بودیم عقب ماندیم و ترکیه و عربستان و کشورهای کوچک از ما جلو زدند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه دانش‌بنیان یک موضوع خیالی نیست و ما میلیون‌ها فارغ‌التحصیل داریم که جزو نخبگان هستند یادآور شد: ما برای همه ابعاد توسعه نیروی متخصص در کشور داریم که در این حرکت نیز از اساتید استفاده شده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مردم قبلاً خیلی از نیازها را درک نمی‌کردند اما امروز به خاطر انفجار اطلاعات حتی در روستاها هم می‌دانند که چه چیزی حقشان است افزود: بنابراین نیاز از عوامل اصلی توسعه است.

 

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false