نبرد مسیحیان سوری علیه داعش و جبهه النصره | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نبرد مسیحیان سوری علیه داعش و جبهه النصره

در حالی که مسیحیان سوریه پیش از این نظاره‌گر تخریب خانه و کلیسای خود از سوی تروریست‌ها بودند، اما امروزه با تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی و مدافع، به نبردهای سنگینی علیه داعش و جبهه النصره روی آورده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، نشریه انگلیسی تلگراف در گزارشی نوشت که با تداوم بحران و منازعه در خاک سوریه، مسیحیان سوری گروه‌های شبه‌نطامی تشکیل داده و به نبرد با داعش روی آورده‌اند، با این حال در مقابل این رویکرد هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنند.

البته گروه‌های شبه‌نظامی مسیحی از مدت‌ها پیش به وجود آمده بود تا از محلات و مناطق محل سکونت خود دفاع کرده و یا گاهی در عرصه‌ای فراتر از محله خود فعالیت کنند. اما هم‌اکنون وارد نخستین نبرد عمده خود شده‌اند.

طی این نبرد، شبه‌نظامیان مسیحی در کنار کمیته‌های دفاع مردمی کرد، در شمال غرب سوریه به نبرد علیه داعش پرداختند. آن‌ها چالش‌ها و فرصت‌های متنوع‌تری در پیش‌روی خود داشته‌اند، اما این نبرد، مسیحیان خاورمیانه در سطحی جهانی فعال کرده است – کسانی که بسیاری از آن‌ها پس از آشوب ایجاد شده در دوران پس از سرنگونی صدام از عراق فرار کرده و عازم سوریه شده‌اند.

به گفته گابریل، یکی از مسیحیان که لباس رزم به تن کرده است، "مردم ما تنها رها شده‌اند، بدون هیچ خودمختاری و ارتشی که بتواند از آن‌ها دفاع کند. بسیاری از ما به خاطر حملات القاعده و دیگر گروه‌ها مهاجرت کردیم. آن‌ها نمی‌توانستند از خود دفاع کنند. ما درس‌های لازم را فرا گرفتیم و خود را آماده کرده‌ایم."

در سال ۲۰۰۳، جمعیت مسیحیان عراق کمی بیش از ۱ میلیون نفر بود. اما در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ هزار نفر است. سال گذشته و بر اثر یورش داعش به دشت نینوا که به طور سنتی محل سکونت آشوریان در شمال عراق است، بیش از ۶۰۰ هزار تن خانه و کاشانه خود را ترک کردند.

در سوریه نیز  پس از فزونی گرفتن فعالیت‌های تروریستی، جمعیت مسیحی دچار آسیب‌های شدیدی شد. در ابتدا جبهه‌النصره و سپس داعش علیه روستاها و کلیساهای مسیحی دست به یورش زدند.

طی این دوران بود که مسیحیان شاهد انفجار کلیساهای خود و تخریب شهرها شدند. مسیحیانی که در اراضی تحت تصرف داعش زندگی می‌کردند، مجبور بودند که جزیه بپردازند.

به نوشته این نشریه، نکته تناقض‌آمیز ماجرا در مورد ارمنیانی است که حدود ۱۰۰ سال پیش برای رهایی از درگیری‌های جاری در عثمانی آن‌روز به سوریه آمده بودند، اما اکنون مجبور شده‌اند بار دیگر و در جهت معکوس مهاجرت کنند.

سوریه حتی بیش از عراق، ساختاری موزاییکی از فرقه‌ها و زبان‌ها را در خود دارد: بسیاری از مسیحیان به زبان آرامی صحبت می‌کنند، زبان دوران عیسی مسیح.

گابریل، برای اولین بار در ایام کریسمس سال ۲۰۱۳ به شبه‌نظامیان مسیحی پیوست، جایی که در کنار کمیته‌های مردمی کرد در نبردهای شهر تل‌حمیص شرکت کرد، شهری در جنوب قامشلی که زادگاه وی است. تل‌حمیص در آن زمان در دستان جبهه‌النصره، شاخه رسمی القاعده در سوریه بود.

وی که پیشتر به عنوان یک خادم عادی در کلیسا فعالیت می‌کرد، اظهار داشت "من فکر می‌کنم که آماده شده بودم، کمی ترسیده بودم، این اولین نبرد من بود."

گابریل به همراه یارانش تلاش داشتند تا جبهه‌النصره را به عقب برانند، اما حملات بر اثر بارش برف در ماه دسامبر متوقف شد. از آن موقع این منطقه عرصه نبردهای طرفین بود، تا اینکه جمعه گذشته، کمیته‌های مردمی کرد و گروه‌های نظامی مسیحی اعلام کردند که تل‌حمیص را نهایتا آزاد کنند، البته این بار از دست داعش که خود طی نبردهای سال گذشته آن را از دست جبهه النصره خارج کرده بود.

تأثیرات این نبرد بر ساکنان محلی فاجعه‌بار بوده است، به گونه‌ای که به گفته جورج مرزا، رئیس شورای محلی آشوریان، فقط طی هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ خانواده مسیحی منطقه را ترک کردند.

روز دوشنبه بود که پس از ضدحمله داعش علیه روستاهای اطراف تل‌تامر، ۳۰۰ مسیحی از سوی این گروه به گروگان گرفته شدند.

گروه‌های نظامی مسیحی که تحت عنوان شورای نظامی سوری فعالیت می‌کنند به دنبال ارائه پیشنهاد معاوضه زندانیان است، و در مقابل آزدی گروگان‌های غیرنظامی، ۸ تروریست را که در نبرد تل‌حمیص بازداشت شده‌اند، رها کند.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false