×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رابطه مستقیم آمریکا و سرویس اطلاعاتی سوریه

نماینده پارلمان سوریه با اشاره به حضور هیئت‌های مختلف در دمشق فاش کرد که آنچه آمریکا ارائه می‌کند، حاصل اطلاعاتی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از سرویس اطلاعاتی سوریه به دست آورده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، «خالد العبود» کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پارلمان سوریه در دمشق اظهار داشت: حضور هیئت‌های مختلف از جمله فرانسوی و ترک در دمشق نشان می‌دهد اهداف خصمانه علیه دمشق ناکام مانده و در نتیجه سیاست بسیاری از دولت‌ها در قبال دمشق در حال چرخش است. (متن عربی مصاحبه)

وی با اشاره به انگیزه‌های پنهان سفرهای هیئت‌های مختلف به دمشق افزود: این هیئت‌ها از کشورهایی هستند که دولت آنان دشمنی خود علیه سوریه را پنهان نمی‌کنند اما اکنون به‌سمت نوعی چرخش مواضع در حرکت بوده و در تلاش برای از سرگیری روابط با دمشق هستند.

العبود در مورد اینکه چه‌دلایلی موجب شد این هیئت‌ها عازم دمشق شوند، گفت: مواضع فرانسه، اروپا و آمریکا در قبال سوریه با نوعی چرخش همراه شده است و این چرخش از سفر اخیر هیئت فرانسوی به دمشق آغاز نشده است بلکه به اندکی پیش از این و زمانی بازمی‌گردد که افکار عمومی فرانسه بخشی از اوضاع جاری در فرانسه را ناشی از تروریسم دانسته دریافتند که حل و فصل این وضعیت نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است و مهم‌ترین و آخرین مرحله گردش مواضع در قبال سوریه است که اکنون در سفرهای این هیئت‌ها نمود یافته است.

این کارشناس سیاسی سوری در توضیح اینکه هیئت فرانسوی حامل چه پیام‌هایی است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد هیئت مزبور حامل مجموعه پیام‌های مادی و معنوی است که در چارچوب صف‌بندی فرانسه و اروپا در قبال اوضاع جاری سوریه جا دارد، زیرا دولت فرانسه و نهادهای دولتی این کشور دریافته‌اند که نمی‌توانند به اهدافی که علیه دمشق طراحی کرده بودند، دست یابند از همین رو در این شرایط لازم است که از نظر سیاسی مواضع خود در قبال سوریه را تغییر دهند.

العبود در ادامه این مصاحبه ابراز عقیده کرد که هیئت‌‌های دیگری نیز عازم سوریه خواهند شد و این به‌نوبه خود به‌معنی آغاز مرحله آینده و یا آخرین مرحله بحران سوریه است، زیرا در فعالیت سیاسی و با توجه به شواهد تاریخی شاهد بوده‌ایم که آمریکا و اروپا همواره هنگامی که این روند را در پیش می‌گیرند، چاره‌ای جز عبور از چند مرحله ندارند تا به اینجا برسند، از همین رو فقط می‌توان گفت که فعالیت، اهداف سیاسی و معنوی هیئت‌هایی که راه دمشق را در پیش گرفته‌اند چیزی جز ترجمه عملی گردش مواضع آنان در قبال سوریه نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سفر هیئت‌های مختلف به دمشق در چارچوب ابتکار فردی جا داشته یا اینکه رویکرد رسمی دولت‌های مختلف است، تصریح کرد: فرانسه یا آمریکا نمی‌توانند بر اساس انعطاف مطلق و کلی در یک لحظه این حرکت یا همان چرخش مواضع در قبال سوریه را در پیش بگیرند، به‌ویژه اگر به زیرساخت‌ها و نقشه ساختار حکومت در این کشورها توجه داشته باشیم ناممکن بودن این وضعیت را بهتر متوجه می‌شویم زیرا در این صورت دستاورد و مواضع سیاسی حاکم خود را از دست خواهند داد.

این عضو پارلمان سوریه درباره گفت‌وگو بین مسئولان سوری و هیئت فرانسوی گفت: برخی نمایندگان پارلمان فرانسه در این باره گفتند: این سفرها در نهایت به‌نفع فرانسه خواهد بود زیرا شاهدیم که آمریکا در تعامل با دولت سوریه بر ما پیشی گرفته است از همین رو ما با اعزام این هیئت در تلاش برای حفظ جایگاه خود در نقشه حل و فصل بحران سوریه در آینده هستیم  و باید از آن استفاده کنیم.

نیاز فرانسه به اطلاعات سرویس اطلاعاتی سوریه در مورد تروریسم

العبود در مورد اینکه فرانسه چه توضیحی در مورد استفاده از نقشه حل و فصل بحران سوریه دارد، یادآور شد که یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه در این باره گفته است: سرویس اطلاعاتی سوریه، اطلاعات کافی در مورد تروریسم در سطح منطقه و نیز جهان در اختیار دارد و ما به این اطلاعات نیاز داریم.

وی افزود: این نماینده پارلمان فرانسه در توضیح این مطلب گفت: آمریکا در تلاش است فقط چکیده‌ای از اطلاعاتی که در اختیار دارد به ما بدهد و ما به‌خوبی می‌دانیم آنچه آمریکا ارائه می‌کند، حاصل اطلاعاتی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از سرویس اطلاعاتی سوریه به دست آورده است.

العبود در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: در سیاست همواره برخی مسائل ظاهر و آشکار وجود دارد و برخی دیگر پنهانی است و به‌عقیده من به‌نفع دولت فرانسه نیست که اعلام کند هیئت فرانسوی در دمشق دیدگاه‌های شخصی خود را بیان کرده و یا اینکه به‌دنبال از سرگیری روابط با دولت سوریه است.

وی در مورد نگاه افکار عمومی فرانسه به این سفر و نیز موضوع از سرگیری روابط با سوریه گفت: مردم مسائل را بر اساس اخبار کلی و آنچه در صحنه عملی جریان دارد، ارزیابی می‌کنند نه بر اساس حدس و گمان و به نظر می‌رسد سلسله انفجارها و حملاتی که اخیراً در فرانسه رخ داد، افکار عمومی فرانسه را سخت تحت تأثیر قرار داد و در نتیجه، آگاهی و دیدگاه جدیدی را برای فرانسوی‌ها به وجود آورده است.

العبود تأکید کرد: من معتقدم یک اهرم فشار برای از سرگیری روابط با دولت سوریه در فرانسه وجود دارد و چیزی که بر این اعتقاد مهر تأیید می‌زند، نارضایتی  آشکار مردمی در فرانسه و آمادگی مقابله با تروریسم در این کشور است.

وی افزود: بی‌تردید این وضعیت موجب شکل گرفتن دیدگاه و اراده‌ای جدید می‌شود که اول و آخر به‌نفع مقابله با تروریسم است به‌ویژه اینکه دولت سوریه در این خصوص بر همه پیشی گرفته است درحالی که دولت فرانسه در حمایت از تروریسم در داخل سوریه دست داشت.

ساختار سیاسی ترکیه در حال شکاف برداشتن است

العبود در خصوص ابعاد سفر هیئت ترک به‌ریاست «دوگو برینجیک» رئیس حزب چپگرای ترکیه به دمشق گفت: ساختار سیاسی ترکیه در حال شکاف برداشتن است، از همین رو دولت ترکیه چاره‌ای جز این ندارد که آشکارا اعلام کند کنار دولت و کشور سوریه است و این رویکردی است که در چند ماه آینده بیش از پیش نمود خواهد یافت و موجب سقوط دولت اردوغان خواهد شد.

این کارشناس سوری یادآور شد: از مدتی قبل به این موضوع اشاره کردم که دولت اردوغان در سراشیبی سقوط است و هرچند به‌ظاهر این‌گونه به نظر نمی‌رسد اما در سیاست مسائلی بیش از آنچه در ظاهر می‌بینیم، دخیل است.

وی افزود: به‌عقیده من هیئت ترک به‌میزان زیادی در نجات افکار عمومی ترکیه در سطح داخلی مؤثر خواهد بود تا حدفاصل جامعه ترکیه و تیم سیاسی را که هدایت و رهبری جامعه را در دست گرفته است، مشخص کند و هرچند نتایج این روند به‌سرعت نمود پیدا نمی‌کند اما با گذشت زمان مسائل بیشتری مطرح خواهد شد که در نهایت پایان دولت اردوغان را رقم خواهد زد.

ارتش سوریه تمام توان خود را به کار نگرفته است

العبود همچنین در توضیح عملیات سیاسی ارتش سوریه به‌ویژه نبرد جنوب و اهداف آن اظهار داشت: از همان ابتدا گفتم که ارتش سوریه هنوز تمام توان نظامی و تمام نیروهای رزمی خود را به کار نگرفته است و میدان نبرد را با مهارتی عالی مدیریت کرد و اصل فرود سریع و ناگهانی را در پیش گرفت و اکنون نیز همین روال را به‌ویژه در جبهه جنوبی ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: در ساعت‌های آینده شاهد مجموعه یورش‌ها و فرود سریع ارتش سوریه خواهیم بود که کارشناسان نظامی آن را در نهایت دقت و بررسی انتخاب و طراحی کرده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: تا این لحظه نه تمام نیروهای رزمی سوریه بلکه گروه‌هایی از نیروهای برگزیده به میدان آمده و در تلاش برای جلوگیری از نفوذ دشمن به خاک سوریه هستند تا فعالیت آنان را با مانع روبه‌رو و امکان تأثیر گذاری آنان بر سوریه را سلب کنند.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false