بیانیه کاخ سفید در خصوص روابط آمریکا و اسرائیل | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بیانیه کاخ سفید در خصوص روابط آمریکا و اسرائیل

شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای به تشریح حمایت‌های بی‌سابقه دولت باراک اوباما از رژیم تل‌آویو پرداخت.

به گزارش "چغادک نیوز"، همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره آمریکا در مورد ایران و بالا گرفتن تنش‌های رسانه‌ای میان آمریکا و اسرائیل، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای به تشریح حمایت‌های بی‌سابقه دولت باراک اوباما از اسرائیل پرداخت.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «از زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بنیانگذاری شد، ایالات متحده قاطعانه به عنوان نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه، کنار آن ایستاده است. ایالات متحده به عنوان اولین کشوری که اسرائیل را به رسمیت شناخت، روابطی عمیق و ناگسستنی با اسرائیل ایجاد کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «طی دوره رئیس‌جمهور اوباما، تعامل آمریکا با اسرائیل به سطحی بی‌سابقه رشد کرده و تقویت شده است. از دیدارهای مداوم سران دو طرف گرفته تا کسب اطمینان از اینکه اسرائیل همچنان بالاترین حجم کمک‌های خارجی ایالات متحده را دریافت می‌کند، رئیس‌جمهور عمیقا به کمک به اسرائیل جهت حفظ قدرت و امنیتش، متعهد بوده است.»

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این بیانیه، حمایت‌های دولت اوباما از اسرائیل را به ۵ دسته تقسیم بندی کرده است.

وی در اولین بند آمریکا را «مدافع سرسخت» اسرائیل خوانده و نوشته است: «رئیس‌جمهور اوباما توان دفاعی اسرائیل را به روش‌هایی قاطع و بی‌سابقه، تقویت کرده است.»

به گفته میهان، از سال ۲۰۰۹ یعنی ابتدای فعالیت اوباما، آمریکا بیش از ۲۰٫۵ میلیارد دلار از حمله بودجه موسوم به «اعتبار نظامی خارجی» به اسرائیل کمک کرده است. همچنین تنها در سال مالی ۲۰۱۴، دولت اوباما خواستار تخصیص بودجه ۳٫۱ میلیارد دلاری برای کمک‌های نظامی به اسرائیل شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «رئیس‌جمهور تاکنون ۲٫۹ میلیارد دلار برای تأمین بودجه برنامه و سامانه‌های دفاع موشکی، به اسرائیل کمک کرده است. از سال ۲۰۱۱، ایالات متحده بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار تنها برای سامانه گنبد آهنین، به اسرائیل کمک کرده است، که ۲۲۵ میلیون دلار آن به صورت پرداخت فوری در تابستان امسال بوده است.»

برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک از جمله دیگر مواردی است که میهان در بند اول حمایت‌ها از اسرائیل، به آن‌ها اشاره کرده است.

میهان در بند دوم این بیانیه، آمریکا را «متحدی بین‌المللی» برای اسرائیل توصیف کرده و در توضیح این امر نوشته است: «در دولت رئیس‌جمهور اوباما، ایالات متحده تلاش‌های جهانی برای دفاع از مشروعیت اسرائیل در عرصه جهانی را رهبری کرده است.»

به اذعان میهان، آمریکا تنها در سال گذشته با ۱۸ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه اسرائیل، مخالفت کرده است. وی می‌افزاید: «سال گذشته، در ۵ مورد، ایالات متحده تنها کشوری بود که به تمهیدات ناعادلانه ضداسرائیلی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، رأی "منفی" داد.»

«حامی صلح»، «شریک اقتصادی» و «حامی آوارگان و پناهجویان» سه بند دیگری بیانیه کاخ سفید در مورد حجم حمایت‌های دولت اوباما از اسرائیل هستند.

با وجود آنکه اوباما و نتانیاهو در رسانه‌ها اظهاراتی را علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند، اما کارشناسان دو طرف تصریح کرده‌اند که این اختلاف نظرها تأثیری بر روابط کلان واشنگتن و تل‌آویو ندارد و اختلافات کنونی نیز تفاوت در تاکتیک و نه هدف طرفین است.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false