×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بهره برداری از بزرگترین پایانه شناور صادراتی نفت جهان در ایران

پایانه شناور صادراتی خلیج فارس که بزرگ ترین پایانه صادراتی نفت از نوع خود در جهان است در منطقه نفتی سروش به بهره برداری رسید.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از ایرنا ،پایانه شناوری صادراتی خلیج فارس که ظرفیت ذخیره و صادرات دو میلیون و ۲۰۷ هزار بشکه نفت را داراست صبح امروز (یکشنبه) به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این پایانه ۳۳۷ متر طول، ۶۰ متر عرض و ۳۳ متر ارتفاع و ۲۱ مخزن ذخیره سازی است.

این پایانه شناور ظرفیت دریافت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت سنگین تولیدی میادین سروش و نوروز را داراست.

با توجه به ضرورت ذخیره سازی نفت خام سنگین میادین سروش و نوروز و لزوم جایگزینی پایانه شناور صادراتی سورنا که بیش از ۱۳ سال فعالیت کرده بود، طرح ساخت پایانه شناور جدید توسط شرکت نفت فلات قاره در دستور کار قرار گرفت.

قرارداد ساخت این پایانه شناور صادراتی با شرکت سامسونگ کره جنوبی در سال ۲۰۰۸ امضا شد و عملیات ساخت آن در نهایت در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید.

محمد رنجبر رییس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد این پایانه شناور، اظهار داشت: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس ظرفیت دریافت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و صادرات یک میلیون بشکه در روز را داراست.

وی خاطرنشان کرد: دریافت، ذخیره سازی و صادرات نفت خام در محل تولید باعث کاهش هزینه ها می شود.

رنجبر ادامه داد: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با دارا بودن ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام قادر است یک سوم نفت خام صادراتی ایران را صادر کند.

وی در خصوص تکلیف پایانه شناور صادراتی سورنا که پیش از این در میادین نفتی سروش و نوروز فعالیت می کرد، افزود: تا تعیین تکلیف نهایی این پایانه شناور به عنوان پشتیبان پایانه شناور خلیج فارس در این محل باقی می ماند.

رییس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس ادامه داد: البته می توان از سورنا برای ذخیره سازی و صادرات نفت خام میدان اسفندیار و یا به عنوان گزینه ای برای بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی استفاده کرد.

رنجبر اضافه کرد: راهبری و فعالیت های عملیاتی پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در حال حاضر به طور کامل توسط نیروهای ایرانی انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولید روزانه میادین سروش و نوروز در حال حاضر ۷۵ هزار بشکه است، گفت: کشورهای ژاپن، چین و هند از بزرگ ترین خریداران نفت این میادین هستند.

منطقه نفتی بهرگان در شمال استان بوشهر قرار دارد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false