نباید برای ممیزی صد اصل گذاشت/به جای اینکه بگوییم دو نفر چگونه راه می‌روند به نتیجه قدم زدن نگاه کنیم | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نباید برای ممیزی صد اصل گذاشت/به جای اینکه بگوییم دو نفر چگونه راه می‌روند به نتیجه قدم زدن نگاه کنیم

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: به جای اینکه بگوییم دو نفر چگونه راه می‌روند و چه جور راه می‌روند باید ببینیم قدم به کجا برمی‌دارند.

به گزارش "چغادک نیوز"، .به نقل از فارس ،حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم اهدای جایزه کتاب سال که صبح امروز(یکشنبه) با حضور اهالی قلم در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، اظهارداشت: گرچه به ظاهر به نظر می‌رسد که از ۱۵۰ سال پیش تاکنون رسانه‌های دیگری همچون مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و در نهایت اینترنت، شبکه‌های مجازی و ابزار و وسایل مختلفی برای ارتباط با انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها برای رقابت با کتاب به وجود آمده و به نظر می‌رسد که دوران کتاب به سر رسیده و رسانه‌های دیگر جایگزین کتاب شده‌اند اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.

وی با بیان اینکه کتاب جایگاه ویژه‌ای در انتقال مفاهیم و اندیشه دارد، گفت: همه ابزار و وسایل برای انتقال سریعتر مفاهیم و ارتباط سریعتر جایگاه ویژه‌ای دارد اما اصل اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است، ریشه رادیو، تلویزیون، تئاتر و همه ابزارهای ارتباطی به کتاب برمی‌گردد چرا که تئاتر و فیلم که یک هنر نمایشی هستند فیلمنامه اساس آن است بنابراین مفهوم اصلی آن از یک کتاب اقتباس می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرافت و دقت و لذت در کتاب وجود دارد، تصریح کرد: برخی از اوقات خواندن یک کتاب چنان لذتی دارد که هیچ چشمه‌سار دیگری نمی‌تواند جایگزین کتاب شود و کتاب به معنای عام کلمه به معنای خلقت همه موجوداتی است که خداوند آفریده است؛ سرنوشت عالم دیروز و فردا در ام‌الکتاب است و در روز قیامت با کتاب مواجه می‌شویم بنابراین از آغاز تا پایان کتاب است و افتخار ما این است که معجزه پیامبرمان کتاب بوده و موحدان دیگر را به نام اهل کتاب می‌نامیم بنابراین کتاب و مکتوب و قلم جایگاه ویژه‌ای دارد.

روحانی با اشاره به روایات و احادیث خاطرنشان کرد: چقدر سخت بود اگر یک لحظه فکر کنیم زندگی داشتیم و کتاب نبود و نمی‌توانستیم از فکر و اندیشه و نظرات مختلف استفاه کنیم. بنابراین کتاب می‌تواند قفل‌های زندگی را بگشاید همه ابهام‌ها را باز کند و همه ظلمت‌ها را به نور روشن تبدیل کند.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: انقلاب اسلامی که در آستانه سی و هفتمین بهار آن هستیم ریشه آن به کتاب بازمی گردد و قرآن، حدیث و مکتوبات آن را در رأس انقلاب امام عزیز و بزرگمان داریم که نامه‌ها و اعلامیه‌های امام(ره) و انتقال سخنان وی اگر از طریق پیاده کردن نوار نبود چگونه انقلاب می‌توانست به پیروزی برسد و بهترین روز در مکتوبات انقلاب اسلامی روزی بود که کتاب حکومت اسلامی از نجف به ایران آمد و به طور مخفیانه در ایران پخش شد که در واقع آن کتاب ما را وارد فاز جدیدی کرد.

روحانی ادامه داد: همه سخنان امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که راه را برای مدیریت جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز کلماتش مجموعه آثار و وصیت‌نامه‌اش راهنمای ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش اهالی قلم قرار دارد، تصریح کرد: شما اصحاب قلم بار سنگینی بر دوش دارید و باید مفاهیم انقلاب را بسط دهید تا طراوت و تازگی انقلاب تضمین شود و به همه جهان بگوییم که انقلاب ما انقلاب اعتدال بود و به همه جهانیان ابلاغ کنیم که در انقلاب خردسوزی و کتاب سوزی وجود ندارد، افراط و تفریط وجود ندارد بلکه عقلانیت، فقر و تفقه ارزش دارد و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است. بنابراین این بار به دوش شما اصحاب قلم است که به جامعه بگویید چگونه بیندیشید، فکر کنید و حتی چگونه باید نقد کنید.

روحانی با بیان اینکه نقد کردن شیوه خاص خود را دارد، تصریح کرد: ای کاش در میان کتاب‌هایی که امروز از آنها تقدیر شد کتابی درباره شیوه نقادی وجود داشت و حتی جایزه‌ای را برای کسانی قرار می‌دادیم که به نقادی کتاب‌های برتر سال گذشته می‌پردازند و یا جایزه‌ای را قرار می‌دادیم برای جوانان و نوجوانانی که بیشترین کتاب را خوانده باشند.

روحانی با بیان اینکه نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته نقد در فضای آزاد و امن امکان پذیر خواهد بود، گفت: نقد را باید یاد بگیریم، نه اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند و چه جور راه می‌رود تند یا کند و یا دو نفره و سه نفره می‌روند بلکه قدم را به کجا برمی‌دارد، مهم است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نقد کنیم به کجا رفتن و به چه سمت حرکت کردن و نتیجه قدم زدن چه بود این برای ما بسیار مهم است. نه اینکه کفشش چطوری بود و رنگ لباسش چگونه بود؛ یک خرده هم به جواهر بپردازیم، به جوهر بپردازیم، به جای این همه پرداختن به اعراض، به ماهیت و وجود مسئله بپردازیم به جای اینکه آن همه در کم و کیف سخن می‌گوییم.

روحانی ادامه داد: من بر این اعتقاد پای می‌فشرم که متخصصان هر حوزه و صاحبنظران بهتر از دولت می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند و نباید در این امر تردید کنیم برای مثال اصحاب قلم و کتاب راجع به کتاب بهتر از یک مدیر وزارتخانه می‌توانند نظر دهند و چرا ما باور نمی‌کنیم که درباره هنر باید هنرمندان سخن بگویند و اگر نقدی است آنها بهتر می‌توانند نقد کنند و باید بپرسیم که چرا با آنان مشورت نمی‌کنیم، نظر آنان را نمی‌گیریم در حالیکه برای حرکت به سمت تکامل، توسعه به نظر آنان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه جمع صاحبنظران بهتر از یک نفر می‌توانند تصمیم بگیرند تصریح کرد: جمعی که هزاران ساعت درس داده‌اند، تدریس کرده‌اند بهتر از یک مدیر معمولی که آن هم یکی از صاحبنظران است می‌تواند تشخیص دهد و باید راه را باز کنیم، سوءظن‌ها را کنار بگذاریم و هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه افراد تحصیلکرده، دانشگاهی، حوزوی‌ها، کتاب‌خوانده‌ها و کتاب نوشته‌ها جواهرات و معادن این کشور هستند، تصریح کرد: نباید به کوچکترین بهانه آنها را کنار بگذاریم چرا که مانند آن است که یک تکه طلا را از معدن درآورده‌ایم و وقتی مشاهده می‌کنیم که عیار آن کم است بگوییم در معدن را ببندند در حالیکه یک بار اشکال داشته است و ما می‌توانیم اشکال را مطرح کنیم. چرا سوءظن داریم و چرا باید سرمایه ها را تعطیل کنیم.

روحانی ادامه داد: من نمی‌گویم ممیزی باشد یا نباشد اما اینکه صد اصل برای ممیزی درست کنیم درست نیست بلکه سه تا چهار اصل شامل اخلاق، مقدسات، ارزش‌ها، امنیت ملی، مصالح ملی، کفایت می‌کند که این صد مورد نمی‌شود و ما باید بدانیم خط قرمزها مثلث، مربع یا ذوزنقه و یا پنج ضلعی، شش ضلعی و یا هفت ضلعی‌اند اما ما صد هزار ضلعی نداریم و باید بدانیم نظارت کتاب را باید قدم به قدم به صاحبان آن واگذار کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه صاحبنظران این حوزه باید به چگونگی نظارت بر امور فرهنگی بپردازند، خاطرنشان کرد: اگر یک قانونی توسط یک صاحبنظر نوشته شده باشد ۶۰ یا ۷۰ سال هم که از آن بگذرد باز هم نظرات قوی دارد و اصلاحات آن اندک است اما اگر صاحبنظری آن قانون را ننوشته باشد هر چند ماه یک بار آن امر نیاز به اصلاح دارد.

روحانی ادامه داد: ما هم باید برای بهترین کتاب جشن بگیریم و هم جشن بگیریم برای روزی که در این کشور بیشترین جوانان و نوجوانان کتاب می‌خوانند و باید بپرسیم که چرا تیراژ کم شده و شرح آن تراژدی شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تشویق‌های لازمی را در عرصه کتاب انجام دهیم، تصریح کرد: باید بگویید که مشکلات کتاب چگونه باید حل شود و این وظیفه بر عهده چه کسی است چرا که من اطلاع دارم در کشورهای غربی دانش‌آموز کلاس اول دبستان تشویق به کتابخوانی می‌شوند و چه اشکالی دارد که ما در کنار درس های خود به این امر توجه کنیم و باید نوجوانان و جوانان خود را به کتاب خواندن تشویق کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا در مسیر راه و در مترو کشورهای دیگر این همه کتاب خوانده می‌شود؟ گفت: چه بسیار افرادی که ده‌ها جلد کتاب را در ماشین و هواپیما و قطار خواندند، اما چرا ما عادت نداریم و مسیر دیگری طی می‌کنیم؟

روحانی ادامه داد: همه بیاییم جامعه را تشویق کنیم به نوشتن کتاب‌های لازم، کتاب‌هایی که گرهی را باز کند. من به عنوان نویسنده کتاب خود را قضاوت کنم که این کتاب من چه مشکلی را از کشور حل کرده است که این می‌تواند شامل حل مشکل فکری، عقیدتی، زندگی مردم تعالی علم فناوری و زدودن ابهام‌ها و تاریکی‌ها باشد و خودمان بیاییم فکر کنیم چه کتابی امروز نوشتنش لازم‌تر است و این کتاب چطور سهل‌تر به دست همه برسد چراکه  کتاب یک زنجیره است و در راس آن نویسنده یا مترجم است و بعد تا زمانی که به دست مشتری و مصرف‌کننده برسد باید مشکل‌شان حل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  باید در کتاب‌های‌مان راجع به انقلاب اسلامی ایران بنویسیم، تصریح کرد: درباره انقلاب صدها ابهام در ذهن جوانان ما وجود دارد. باید معنا کنیم برای جوانان‌مان که انقلاب چه بود و برای چه انقلاب کردیم و حتی شعارهای اصلی انقلاب ما معنایش چیست. استقلال چیست و چه معنی دارد.

روحانی تصریح کرد: هنوز برخی جوانان فکر می‌کنند با خارجی حرف زدن باعث می‌شود گوشه استقلال تراشیده و سایش می‌یابد و هنوز فکر می‌کنند زبان خارجی بلد بودن یعنی یافتن مسیر شیطانی، در حالی که زبان خارجی به معنای باز شدن باب جدید فرهنگ، فهم و علم است.

وی افزود: ما باید استقلال را معنا کنیم. باید آزادی را معنا کنیم. باید نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم و این شما هستید که باید برای جوانان ما تبیین کنید و الا انقلاب را به ضدانقلاب برمی‌گردانند، شما اندیشمندان و صاحب‌نظران واقعیت انقلاب و شعارها و واقعیت مسیر انقلاب را تبیین کنید برای نسل جوان ما و این یک ضرورت برای دنیای امروز است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: شما باید تبیین کنید و اسلام رحمانی را برای دنیا تبیین کنید. افراط و آدم‌کشی و تروریزم نه تنها از اسلام نیست، بلکه هیچ رابطه‌ای با اسلام رحمانی و محمدی ما ندارد و شما فرهیختگان، اندیشمندان باید با نوشته‌های زیبای‌تان امید را بیشتر و تدبیر را بیشتر کنید، راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. شما هستید که باید وحدت را در سراسر کشورمان بیشتر کنید.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد:شما هستید که باید تنش را با جهان کمتر و کمتر کرده و همزیستی مسالمت‌آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان ببرید.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false