آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از گذشت ۲ هزار روز همچنان در پیچ و تاب اتاق های بهارستان قرار دارد در حالی که هر روز بر میزان کودکان آسیب دیده جامعه افزوده می شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، کودک آزاری، اعتیاد کودکان، کودکان کار و خیابان، کودکان بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان اتباع خارجه، کودکان بزه کار، کودکان متکدی و صدها آسیب دیگری که کودکان را در تمام کشورها تهدید می کند موجب شده تا دولت ها برای حمایت از کودکان ونوجوانان خود قوانینی را وضع کنند. قوانینی که موجب می شود تا کودک در پناه قانون زندگی خود را در مسیر درست طی کرده تا به سن بلوغ فکری، جنسی و اجتماعی برسد و بتواند برای زندگی خود تصمیم گیری کند.

۱۱ آبان ۱۳۷۶ تصویب نخستین قانون حمایت از کودک و نوجوان

نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی بود که در ۵ بند هرچند کوتاه و جامع اما ضروری در ۱۱ آبان ماه ۱۳۷۶ مورد بازبینی و تصویب قرار گرفت و با تائید شورای نگهبان ابلاغ شد. اما کلی بودن این ماده موجب شد تا باز هم لایحه ای جداگانه برای کودکان تصویب شود. برای همین در ۲۵ آذرماه ۱۳۸۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان شکل گرفت.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ قانون تنقیح و لایحه جدید حمایت از کودکان و نوجوانان تقدیم دولت شد

اما در این قانون دادرسی به جرایم این قشر از جامعه و همچنین چالش های اجتماعی پیش روی کودکان و نوجوانان دیده نشد و همین موجب شد تا در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ لایحه ای در قالب ۵۴ ماده تقدیم دولت شود.

۱۰ مرداد ۱۳۹۰ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تقدیم مجلس شد

پس از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به دولت مواد این لایحه به ۴۹ ماده کاهش یافته و در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد.

در این لایحه سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره کشی، فعالیت مجرمانه بوسیله کودک مواردی اشاره شد و مقرر شد تا دفتری با عنوان حمایت قضایی از کودکان و نوجوانان تحت نظر دادستان پیش بینی شود و دستگاههایی مانند سازمان بهزیستی، سازمان اقدامات تامین تربیتی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و همچنین نیروی انتظامی وظایف مهمی را در این خصوص بر عهده بگیرند. که می توان به شناسایی کودکان در معرض خطر، توانمندسازی، برقراری امنیت و معرفی به مراجع قضایی یا حمایتی برای برداشتن خطر از کودک اشاره کرد.

همچنین در این لایحه پیش بینی شده تا کودکان هم بتوانند اعلام شکایت کنند و والدینی که مرتکب جرم و کودک آزاری می‌شوند از حق سرپرستی و یا ملاقات با کودک خود محروم خواهند شد در عین حال هم تاکید شده تا بدون دلایل کافی کودک از محیط خانواده جدا نشود.

حالا با گذشت بیش از ۲ هزار روز از تدوین لایحه جدید حمایت از کودکان و نوجوانان این لایحه همچنان در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد حال بررسی است.

مشاور وزیر دادگستری:

مظفر الوندی دبیر مرجع ملی حقوق کودک و مشاور وزیر دادگستری، گفت: وقتی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی قوه قضائیه به دولت رفت و بعد برای مجلس ارسال شد بیشتر سبقه قضایی داشت. برای همین در کمیسیون قضایی عنوان شد که بهتر است جنبه های حمایتی در این لایحه پررنگ تر شود. حتی ماده ای به لایحه اضافه شد که اگر اولیا در تحصیل کودک کوتاهی کنند برای آنها تنبیهات و مجازاتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: این لایحه تغیرات زیادی کرده و شورای عالی تعریف شده که دبیری این شورا را وزیر دادگستری بر عهده دارد. البته هنوز این لایحه در کمیسیون فرعی قضایی بوده و وارد کمیسیون قضایی نشده است. بنده هم بعنوان دبیر مرجع ملی کودک در برخی جلسات حضور داشتم.

هرچند چکش کاری بر روی این لایحه می تواند به نفع کودکان و نوجوانان تمام شود اما ۲ هزار روز برای تحقیق و مطالعه و بررسی و تدوین یک لایحه زمان زیادی است که باید بهارستانی ها آن را درنظر بگیرند.

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false