×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نیروی هوایی در ساخت ابزار جنگی به خودکفایی رسیده است/ آسمان شمال شرق زیر رصد چشمان تیزبین پدافند هوایی

فرمانده پایگاه هوایی شهید سرلشگر حبیبی گفت: نیروی هوایی ارتش بازویی قدرتمند برای تامین امنیت آسمان جمهوری اسلامی ایران است و هم‌اکنون آسمان شمال شرق زیر رصد چشمان تیزبین پدافند هوایی قرار دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از فارس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهال نیروی هوایی به درختی تنومند تبدیل شد و امروز این بخش در عرصه فناوری علوم هوایی به رشد چشم‌گیری دست یافته است؛ در این راستا می‌توان به ساخت انواع هواپیمای آموزشی پرستو و جنگنده آذرخش اشاره کرد، همه این فعالیت‌ها توسط نیروی هوایی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام پذیرفت و هم‌اکنون کوچک‌ترین تحرکی از چشمان تیزبین نیروی هوایی پنهان نمی‌ماند.

خبرگزاری فارس در سی و ششمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی برای بررسی دستاوردهای نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اقدامات این حوزه در سال‌های دفاع مقدس به گفت‌وگوی اختصاصی با فرمانده پایگاه هوایی شهید سرلشگر حبیبی؛ سرهنگ علیرضا نصرالله‌نژاد پرداخته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار فارس با علیرضا نصرالله‌نژاد است.

*بدنه ارتش از خود مردم تشکیل شده است

فارس: ۱۹ بهمن سالگرد بیعت تاریخی کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام راحل است، به نظر شما چه اتفاقی سبب شد تا این مجموعه بدون هیچ‌گونه هراسی از آینده در کنار امام خمینی (ره) حرکت کند؟

نیروی هوایی ارتش مجموعه‌ای بسته و به دور از توده مردم نبود و در حقیقت بدنه ارتش از خود مردم تشکیل شده و وظیفه آنها برقراری امنیت در مرزهای کشور است، این گروه در دانشگاه تحصیل کرده و آگاهانه از وضعیت جامعه ایران اطلاع دارند، بنابراین به خوبی می‌توانند اوضاع مملکت را تجزیه و تحلیل کنند؛ اما آنچه که سبب شد تا این نیرو‌ها در کنار امام خمینی (ره) قرار بگیرند ناشی از حضور مستشاران خارجی در ارتش و نگاه تحقیرآمیز آنان نسبت به نظامیان ایرانی بود، در واقع رژیم شاهنشاهی کاری کرد که یک آمریکایی خود را در جامعه ما از ایرانی‌ها بالا‌تر ببیند.

در آن زمان هدایت و کنترل در تمامی بخش‌ها به ویژه حوزه‌های نظامی به‌دست آمریکایی‌ها سپرده شده بود و از طرفی استبداد حاکم بر جامعه و اجرای قوانینی نظیر قانون کاپیتولاسیون و کشته شدن مردم توسط دژخیمان رژیم شاه؛ نیروی هوایی ارتش را برای قرار گرفتن در خط امام راحل و پیوستن به موج جمعیت انقلابی ترغیب کرد.

۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هیچ‌گاه از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نمی‌شود زیرا در این روز مجموعه نیروی هوایی با امام راحل بیعت کردند، البته اصل بیعت آنان در روز ورود امام به ایران کلید خورد؛ نیروی هوایی در روز ۱۲ بهمن ۵۷ امنیت لازم را برای ورود حضرت روح‌الله فراهم کرد و در فرودگاه مهرآباد، کارکنان این مجموعه ایشان را در برگرفتند و در روزنامه تهران مصور چاپ فروردین ۵۸ به این مسئله اشاره شده که «وقتی امام از پلکان هواپیما پیاده شد، آنچنان کارکنان نیروی هوایی ایشان را در برگرفتند که گویی امام را برای خود می‌خواستند و نگران اتفاقات بعد از این موضوع نبودند.»

*بزرگ‌ترین عامل پیوستن ارتش به مردم ناشی از وجود رهبری فرزانه و عالمی دینی بود

نیروی هوایی سپس با یک فروند بالگرد، امام خمینی (ره) را به بهشت زهرا برده و امنیت ایشان را با تسلط کاملی که بر اوضاع داشت، حفظ کرد.

بعد از این ماجرا سایر نیروهای نظامی نیز به صفوف مردم پیوستند و این‌گونه بود که انقلاب اسلامی با خواست آحاد جامعه و رمز اتحاد به پیروزی رسید.

در آن زمان بختیار تصورش را هم نمی‌کرد که ارتش آن هم بخش نیروی هوایی با توجه به اینکه دوره‌های آموزشی خود را در آمریکا گذرانده و با فرهنگ غرب آشنایی داشتند، با انقلاب همراه و هم‌صدا شوند، اما بعد ارتش به کابوس بختیار تبدیل شد و توانست مقاومت این دولت را در هم بشکند.

نباید فراموش کنیم که نیروی هوایی ارتش نخستین نیروی نظامی بود که به صورت رسمی جدایی خود از رژیم پهلوی اعلام و در حرکتی نمادین همزمان با ۱۹ بهمن ۵۷ در محضر حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه علوی رژه رفت و مجموعا همه این عوامل به روند پیروزی انقلاب سرعت داد.

بزرگ‌ترین عامل در پیوستن ارتش به مردم ناشی از وجود رهبری فرزانه و عالمی دینی بود و بی‌تردید اگر امام خمینی (ره) نبودند، انقلاب ما با این سرعت و کیفیت به پیروزی نمی‌رسید، همان‌طور که امروز شاهدیم بسیاری از کشورهای منطقه دست به انقلاب زدند، اما انقلاب آنان به ثمر نرسید زیرا از داشتن رهبری مدبر، آگاه و هوشمند محروم هستند.

*فارس: دستاوردهای نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شامل چه مواردی است؟

اعتماد به نفس و خودباوری اولین دستاورد نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است زیرا طبق آمار رسمی در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۵ هزار مستشار آمریکایی در نیروی هوایی فعالیت می‌کردند، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خیلی‌ها گمان می‌کردند که تجهیزات هوایی و پروازی به علت کنار گذاشتن آمریکایی‌ها مختل شود اما این اتفاق نیفتاد و کارکنان و متخصصین داخلی نیروی هوایی با اتکاء به دانش و توانی که تا آن لحظه کسب کرده بودند، توانستند پا به پای کشورهای صنعتی و نظامی، شاخص تمام جنگنده‌ها و تجهیزات مرتبط را عملیاتی کرده و رشد دهند.

ما توانستیم شاخص رشد و پیشرفت کشور در بخش نیروی هوایی را در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد باشیم طوری که در آن زمان هیچ‌گاه توان نیروی هوایی از ابتدا تا انتها کاهش نیافت.

جنگنده اف ۱۴ در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در رده عملیاتی قرار گرفت ولی آموزش‌های کامل آن و آشنایی با سامانه‌ها و تجهیزات این پرنده به طور کامل توسط آمریکایی‌ها آموزش داده نشده بود ولی تمام این سیستم‌ها و عملیات‌های پروازی مانند سوخت‌گیری هوایی در سال‌های اول دفاع مقدس به دست پرتوان خلبانان تیزپرواز و کارکنان متخصص فنی در حوزه تعمیرات و نگهداری به انجام رسید.

فارس: عملکرد نیروی هوایی در جنگ هشت ساله بسیار شاخص بوده، اگر بخواهید نگاه کلی، به عملکرد نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس داشته باشید، چگونه آن را تبیین می‌کنید؟

با آغاز جنگ تحمیل هشت ساله؛ نیروی هوایی، نخستین نیرویی بود که تنها دو ساعت بعد از حمله عراق، پاسخ کوبنده‌ای به حملات هوایی دشمن داد و در صبحگاه اول مهرماه ۵۹ عملیات بزرگ کمان ۹۹ را انجام داد و توانست پادگان‌های نظامی و پالایشگاه‌های عراق را مورد بمباران قرار دهد، در واقع در این عملیات مطابق گفته سخنگوی ستاد ارتش عراق ۵۶ درصد از توان عملیاتی نیروی هوایی عراق منهدم و دچار آسیب جدی شد.

در دوران دفاع مقدس تعداد بسیار بالایی از جنگنده‌های رژیم بعث را در هوا سرنگون و یا در زمین به وسیله بمباران جنگنده‌های ایرانی منهدم و غیر عملیاتی کردیم.

در طول جنگ هشت ساله، نیروی هوایی ایران صرفا با تجهیزات در اختیار و بهره‌گیری از سه نوع جنگنده خود شامل هواپیمای اف ۵، هواپیمای اف ۴ و هواپیمای اف ۱۴ با نیروی هوایی عراق که از نظر تعداد و تنوع بسیار بالا‌تر از ما بود، وارد جنگ شد و تا سال‌های زیادی پس از شروع جنگ برتری کامل هوایی را کسب کردیم که با ورود هواپیماهای جنگی میراژ، سوخوی ۲۴ و… توانستیم همچنان عملیات هوایی را در اختیار داشته و مدیریت کنیم و این روند تا پایان جنگ تحمیلی ادامه داشت.

*می‌توانیم با قدرت تمام در برابر تهدیدات احتمالی، مقابله موثری داشته باشیم

فارس: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تا چه میزان این آمادگی و توان را دارد تا به تهدیدات احتمالی دشمن پاسخ دهد؟

مطابق تدابیر اندیشیده شده از سوی فرمانده معظم کل قوا و متخصصان نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ راهبرد‌ها در ارتش و سیاست‌های کلان دفاعی کشور برای ده‌ها سال آینده برنامه‌ریزی شده، بنابراین پیش از هرگونه تهدیدی، تمهیدات لازم توسط فرماندهان نیروهای مسلح اندیشیده شده و تا چند سال آینده توانمندی‌های نظامی تامین شده و می‌توانیم با قدرت تمام در برابر تهدیدات احتمالی، مقابله موثری داشته باشیم.

*کوچک‌ترین حرکت دشمن از چشمان تیزبین پدافند هوایی دور نمی‌ماند

کوچک‌ترین حرکتی از چشمان تیزبین پدافند هوایی دور نمی‌ماند و امروز می‌توانیم به جرأت بگوییم که آسمان شمال شرق زیر رصد چشمان تیزبین پدافند هوایی قرار دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

تنها نیروی نظامی که در هر کشوری می‌تواند به صورت مستقل در یک نبرد و جنگ تمام عیار شرکت کند، نیروی هوایی هر کشوری است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی دارای قدرت حرکت و مانور بالایی است و چه در زمان جنگ و چه در سایر اوقات این بخش دارای وظیفه و رسالت سنگینی در مقابله با هر نوع تهدیدات احتمالی دشمن است.

فارس: تحریم‌ها تا چه میزان بر روی صنعت هوایی کشور تاثیرگذار بوده است؟

به هر حال تحریم‌ها بی‌تاثیر نبوده اما متخصصان نیروی هوایی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردند و توانستند نیاز به تأمین قطعات را با همکاری مراکز علمی رفع کنند.

تحریم‌ها باعث شد که ما خود را باور کرده و تمام نیازمندی‌های دفاعی کشور را به صورت پایه و بنیادین تولید کنیم، امروز ما نه تنها نیازهای دفاعی خود را تامین می‌کنیم بلکه می‌توانیم دانش فنی آن را به عنوان یک متخصص ویژه به رخ جهانیان بکشانیم؛ به عنوان نمونه ساخت جنگ‌افزارهای نظامی در اختیار چندین کشور بزرگ دنیاست و تمام کشور‌ها این توان را ندارند، اما این اتفاق در کشور ایران افتاده و توانسته‌ایم تا در تعمیر و ساخت ابزار جنگی خودکفا شویم.

جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب با تحریم روبه‌رو شد و این در حالی است که باید ساخت و تهیه قطعات فنی به سرعت انجام می‌پذیرفت. در همین راستا در دهه سازندگی، زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم و افراد متخصص در حوزه علمی و فنی شناسایی شدند و در گام اول اقداماتی به منظور طراحی و ساخت سامانه‌های هوایی صورت گرفت.

متخصصان کشور ما رفته رفته توانستند سامانه‌هایی را که زمانی ساخت آن‌ها باور کردنی نبود را بسازند زیرا به این باور رسیده بودیم که «ما می‌توانیم».

همچنین در آن زمان ارتباط گسترده میان مراکز علمی و دانشگاهی، صنایع هوایی و کارکنان نیروی هوایی شکل گرفته بود و این امر باعث شد تا زیرساخت‌های خود را ارتقاء داده و تجهیزاتمان را به‌روز کنیم.

*دشمن توان دفاعی جمهوری اسلامی را بالا ارزیابی کرده است

در حال حاضر بهینه‌سازی جنگنده‌ها و ارتقای آنها، دقت عمل در افزایش تجهیزات، تنظیمات و برد آنها توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

به علت توانمندی و قدرت بالای نظام اسلامی، دشمن جرأت حمله به ایران را ندارد. آنان ارزیابی‌های زیادی نسبت به توان دفاعی کشور داشته‌اند اما سال‌هاست با توجه به اینکه به تمام اطلاعات نظامی ما دسترسی نداشته و توان دفاعی جمهوری اسلامی را بالا ارزیابی کرده‌اند، برنامه‌ای برای حمله ندارند.

امنیت هوایی کشور در شرح وظایف ارتش است و شاخصه اصلی نیروی هوایی هر کشور در سرعت عمل و واکنش سریع و تنوع و تعدد جنگنده‌ها خلاصه می‌شود.

هم‌اکنون نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انواع تسلیحات و نیروی انسانی خود را به منطقه محل تهدید منتقل کند.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false