×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
شکست مذاکره به مفهوم مرگ دولت روحانی است

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شد که وزیر خارجه ایران به آمریکا هشدار داده است که عدم رسیدن به توافق هسته‌ای احتمالاً حکایت از مرگ سیاسی دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به آمریکا هشدار داده است که عدم موفقیت در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای احتمالاً حکایت از مرگ سیاسی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران خواهد داشت و این خطر را به همراه دارد که بن‌بست یک دهه‌ای برنامه هسته‌ای ایران به پایان راه خود برسد.

طبق این گزارش، سه نفر از مقامات ارشد ایرانی اعلام کردند که ظریف در دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در چندین نشستی که در هفته‌های اخیر داشته‌اند، نگرانی خود را در میان گذاشته است و این مقامات همچنین اعلام کردند که ایران این مسئله را با قدرت‌های گروه ۱+۵ نیز در میان گذاشته است.

رویترز ادامه داد، که قدرت‌های غربی تصریح کرده‌اند که این اقدام ایران احتمالاً یک تاکتیک مذاکره‌ای است تا آنها را ترغیب کند که امتیازات بیشتری ارائه دهند اما با اینحال موافق این ایده هستند که شکست مذاکرات می‌تواند به نفوذ سیاسی روحانی به شدت خدشه وارد آورد.

با اینحال یکی از مقامات ارشد آمریکا این گزارشات مبنی بر آنکه مقامات ایرانی چنین هشدارهایی را به آمریکا داده‌اند را رد کرد و در حالی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «ما ارزیابی سیاست ایران را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنیم اما این شایعه نادرست است».

رویترز گزارش کرد که علیرغم رد این گزارش توسط مقامات آمریکایی، مقامات ایرانی اصرار دارند که ظریف چنین نگرانی را با کری در میان گذاشته است.

کری و ظریف در هفته‌های اخیر به طور مداوم با یکدیگر در خصوص موضوع هسته‌ای دیدار داشتند و در یکی از جدیدترین این دیدارها، دو طرف، روز جمعه (دیروز) در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار دوجانبه‌ای را برگزار کردند.

یکی از مقاماتی که اطلاعات مستقیمی از مذاکرات ظریف و کری داشته است، می‌گوید: در حالیکه روحانی در خط مقدم قرار دارد، به طور طبیعی بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دیگر مقامات غربی می‌گویند که هیأت مذاکره‌کننده ایران اخیراً در مذاکرات خود چنین نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که اگر مذاکرات به شکست بیانجامد، روحانی احتمالاً به حاشیه رانده می‌شود و نفوذ وی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

یکی از مقامات ایرانی که دسترسی مستقیمی به مذاکرات دارد می‌گوید، طرف آمریکایی از لغو تحریم‌ها طی چندین سال حرف می‌زد و این در حالی است که ایران می‌خواهد تحریم‌های نفتی و بانکی ایران ظرف ۶ ماه لغو شود.

مقامات غربی می‌گویند، همانطور که مذاکره‌کنندگان ایران به صورت محرمانه می‌گویند که فضا برای توافق در حال کم شدن است، هیأت‌های آمریکایی و اروپایی نیز چنین نظری دارند.

علیرغم آنکه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع نهایی در جریان است، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در خصوص تصمیم آمریکا برای تعامل با ایران در زمینه موضوع هسته‌ای ابراز بدگمانی و تردید کرده‌اند و صهیونیست‌ها تهدید کرده‌اند که اگر دیپلماسی نتواند تهدید هسته‌ای ایران را مهار کند، از نیروی نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران استفاده می‌کنند.

برخی مقامات نزدیک به مذاکرات می‌گویند که آمریکا از قبل در خصوص موضوع تعداد سانتریفیوژهایی که ایران اجازه خواهد داشت از آنها بهره‌برداری کند، به توافق رسیده‌اند.

با اینحال، کنگره آمریکا در تلاش است برخلاف توافقات موقت ژنو، تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب درآورد به طوریکه در گزارش‌ها آمده است که سنا، در حال نهایی کردن لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورتیکه توافقی تا مهلت ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی حاصل نشود، می‌باشد.

طبق این گزارش، یکی دیگر از مقامات غربی می‌گوید که ظاهراً روحانی، راه‌حل واشنگتن و اروپا برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت یک دهه یا بیشتر در قبال کاهش تحریم‌ها را کم اهمیت جلوه داده است.

این مقام غربی می‌گوید: «روحانی فکر می‌کند که از طریق زبان نرم سخن گفتن و خواستار نابودی اسرائیل نشدن، موجب می‌شود که قدرت‌های غربی حاضر شوند هر توافقی را با ایران به امضا درآورند. او اشتباه می‌کند. شاید قدرت‌های غربی خواستار توافق باشند اما آنها نیز محدودیت‌هایی را از جانب کنگره، اسرائیل و سعودی‌ها دارند.»

 

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false