آماده باش امنیتی در لبنان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آماده باش امنیتی در لبنان

نیروهای امنیتی و نظامی لبنان همزمان با جست و جوها برای یافتن پنج تروریست انتحاری، آخرین هماهنگی ها را با هدف آغاز برنامه امنیتی در بقاع شمالی این کشور و نزدیک مرزهای سوریه انجام داده اند و ساعت صفر شروع عملیات تعیین شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز شنبه خود نوشت که این برنامه شامل دو مرحله است و تمرکز مرحله اول برعملیات ویژه امنیتی است.

السفیر افزود: در مرحله دوم، نیروهای نظامی در سطحی گسترده در منطقه بویژه مناطقی که قبلا حضور نداشته اند، مستقر می شوند و به طور مستمر اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

** تعیین ساعت صفر اجرای طرح امنیتی در بقاع شمالی

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع رسمی تاکید کرد که این برنامه دو مرحله ای از حمایت و پوشش سیاسی همه جانبه به ویژه از جانب حزب الله وجنبش امل برخوردار است.

منابع این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه امنیتی در بقاع شمالی از جمله پیامدهای مثبت گفت وگوی بین حزب الله و حزب جریان المستقبل است که تاکنون پنج جلسه آن تحت نظارت « نبیه بری» رییس مجلس لبنان برگزار شده و تاکنون تحت تاثیرهیچ عامل مخربی قرار نگرفته است.

السفیر به نقل از منابع خود نوشت: برنامه امنیتی در منطقه بقاع شمالی لبنان بزودی کلید خواهد خود و ساعت صفر آن به احتمال زیاد بامداد دوشنبه آینده خواهد بود که با اقدامات گسترده یگان های نظامی و نیروهای امنیتی همراه می باشد.

** تحرکات نگران کننده در منطقه عرسال و بلندی های آن

این روزنامه لبنانی تصریح کرد که دیروز (جمعه) منطقه عرسال و بلندی های آن در شمال شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه شاهد تحرکات گسترده و نگران کننده گروه های تروریستی تکفیری مسلح بود.

السفیر به نقل از منابع امنیتی افزود: اوضاع در منطقه عرسال بسیار نگران کننده است و این منطقه در دهانه یک آتش فشان امنیتی جدید و جدی قرار گرفته است.

براساس این گزارش، نیروهای ارتش لبنان برای جلوگیری از هرگونه اقدام گروه های تروریستی با توپخانه مواضع آنها را در بلندی های عرسال و راس بعلبک زیر آتش سنگین قرار دادند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: نیروهای امنیتی و نظامی لبنان در چارچوب برنامه جلوگیری از تشکیل یک « امارت داعشی» در این کشور توسط تروریست های تکفیری، به اماکنی که احتمال می رفت، تروریست ها حضور دارند، حمله کردند.

حملات نیروهای امنیتی و نظامی لبنان در اردوگاه های پناهجویان سوری در منطقه بقاع لبنان متمرکز بود که به بازداشت شماری از عناصر مظنون به عضویت در گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش منجر شد.

نیروهای امنیتی لبنان یک عنصر داعش را که برای فرار لباس زنانه پوشیده و نقاب بر چهره زده بود، در نزدیک مسجد شهرک سعدنایل بازداشت کردند.

شهر صیدا در جنوب لبنان نیز دیروز جمعه در فضایی نگران کننده بسر برد و اطلاعات امنیتی حاکی است که دو عنصر لبنانی وابسته به شیخ تکفیری فراری« احمد الاسیر» قصد عملیاتی تروریستی در این شهر داشته اند.

** آماده باش امنیتی در لبنان

در همین حال روزنامه لبنانی « الاخبار» در شماره روز شنبه خود از آماده باش امنیتی در لبنان برای یافتن پنج تروریست انتحاری خبر داد و تاکید کرد که گروه های تروریستی تکفیری همچنان درصدد ایجاد بحرانی امنیتی در لبنان ازهرطریق ممکن هستند.

نیروهای امنیتی لبنان در چند هفته گذشته، چندین خودرو بمب گذاری شده را در خروجی های شهرک عرسال در شمال شرق این کشور کشف، چندین بمب کارگذاشته شده را خنثی و تعدادی از تروریست های انتحاری را شناسایی و بازداشت کرده اند.

الاخبار نوشت: نیروهای امنیتی لبنان از چند روز قبل در آماده باش کامل بسر می برند و درصدد یافتن پنج تروریست انتحاری هستند و کنترل همه کسانی را که از شهرک عرسال و یا اردوگاه عین الحلوه در شهر صیدا خارج می شوند، تشدید کرده اند.

این روزنامه لبنانی افزود: اطلاعات امنیتی حاکی است که چهار شهروند لبنانی و یک تبعه کشور مغرب درصدد اقدامات تروریستی انتحاری در لبنان هستند.

الاخبار خاطرنشان کرد:ظهر دیروز جمعه چند موشک شلیک شده از داخل خاک سوریه به نزدیکی یک خانه در حومه شهرک کفر زبد لبنان در نزدیک رشته کوه های شرقی برخورد کرد اما خسارت و تلفاتی برجای نگذاشت.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد که این موشک ها بدنبال تشدید درگیری بین نیروهای ارتش سوریه و عناصر مسلح وابسته به گروه های تروریستی تکفیری « احرار الشام» و « جبهه النصره» نزدیک مرزهای با لبنان شلیک شده اند.

الاخبارهمچنین تاکید کرد که نیروهای ارتش لبنان مواضع قبلی خود را برای جلوگیری از نفوذ احتمالی عناصر مسلح در منطقه شرق شهر زحله در شرق این کشور تقویت و حتی مواضعی جدید ایجاد کرده اند.

نیروهای ارتش لبنان همچنین در دشت ها و دامنه کوه های منتهی به شهرک ها و روستاهای منطقه مین های ضد نفر و زره کاشته و از ساکنان آنها خواسته اند که از تردد در این مناطق خودداری کنند.

** مرگ یک عنصر تحت تعقیب

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که « مراد زعیتر» یک عنصر تحت تعقیب در جریان تبادل آتش با نیروهای یک گشتی ارتش لبنان در منطقه الزعیتریه کشته شد.

نیروهای ارتش لبنان دیروز برای بازداشت این عنصر تحت تعقیب در منطقه الزعیتریه حضور یافته بودند.

روزنامه الاخبار به نقل از شاهدان عینی نوشت که بعداز اعلام خبر مرگ مراد زعیتر بین نیروهای امنیتی و بستگان او درگیری رخ داده است.

** درخواست سعدالحریری برای برکناری رییس شعبه امنیت ارتش در شمال لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل خواستار برکناری ژنرال« عامر الحسن» رییس شعبه امنیت ارتش لبنان در شمال این کشور شده است.

الاخبار افزود: سعدالحریری مدعی شده است که برنامه امنیتی در شهر طرابلس درشمال لبنان تکمیل نخواهد شد مگر اینکه علیه « والی شمال» یعنی ژنرال عامر الحسن یک کودتا صورت بگیرد و او برکنار شود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: سعدالحریری از ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان خواسته است تا عامر الحسن را عزل و یک افسر نزدیک به او را جایگزین الحسن کند.

الاخبار به نقل از اطلاعات منتشره درمحافل سیاسی وامنیتی تصریح کرد: تصمیم برای دور کردن ژنرال عامر الحسن از شمال لبنان اتخاذ شده اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده و حتی جایگزین او که احتمالا وابسته نظامی لبنان در انگلیس است، تعیین شده است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: انتظار می رود به زودی خبر برکناری ژنرال الحسن با این بهانه که وی در معرض تهدید قرار دارد و حتی هدف آخرین بمب کارگذاشته در طرابلس بوده است، اعلام شود.

 
منبع: ایرنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false