آخرین وضعیت نصب آنتن‌های مخابراتی برج میلاد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آخرین وضعیت نصب آنتن‌های مخابراتی برج میلاد

مدیر عامل برج میلاد گفت: تیم‌های نصاب‌ آنتن‌های تلویزیونی از آلمان به ایران آمده اند و بالابری تجهیزات را آغاز کرده‌اند. در جریان این اقدامات فنسی روی دکل برج ایجاد شده و تجهیزات تلویزیونی در حال نصب است.

به گزارش "چغادک نیوز"،

نام ششمین برج بلند مخابراتی جهان، برجی با ارتفاع ۴۳۵ متر که ساخت آن حدود ۱۱ سال به طول انجامید برای هیچ یک از تهرانی ها نا آشنا نیست و حتی افرادی که هنوز پا به این برج نگذاشته اند  آن را به عنوان دومین نماد پایتخت بعد از برج آزادی می شناسند. «برج میلاد» که از سال ۸۶ به بهره برداری رسید با کاکرد بهینه‌سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون، ایجاد زیر ساخت‌های تلویزیونی دیجیتال به مرکزی فرهنگی و گردشگردی تبدیل شده و هرساله پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط تهران، ایران و جهان است.

در گیرودار برنامه های گوناگون این برج میلاد بلندبالا، گفت وگو با فرزاد هوشیار که از سال ۹۰ مدیریت این برج را عهده دار شده فرصتی مغتنم است تا به برخی از پرسش هایی که درباره این برج مطرح است، پاسخ داده شود. مشروح این گفت وگو را در متن ذیل می خوانید:

 مسئله مالکیت و تحت اختیار بودن بخش مربوط به دکل مخابراتی بین شهرداری تهران و صداوسیما در چه مرحله ای قرار دارد؟

هوشیار:برج میلاد در یکی از ۵ نقطه مرتفع  شهر تهران واقع شده و قرار است از دکل تلویزیونی آن برای پرتاب پترن‌های تصویری استفاده شود تا تمام خلل و فرج شهر را پوشش دهد. همانطور که می‌دانید تهران پستی و بلندی‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود بخش عمده‌ای از نقاط تهران با نقطه کور مواجه شود اما پترن های برج میلاد به دلیل فضایی که دارد مانند چتر باز می‌شود و همه این خلل و فرج را پوشش می‌دهد.

توافق‌نامه بین برج میلاد و صدا و سیما امضا شده و در مرحله عقد قرار داد هستیم؛ علاوه بر این تیم‌های نصاب‌ آنتن‌های تلویزیونی از آلمان به ایران آمده اند و بالابری تجهیزات را آغاز کرده‌اند. در جریان این اقدامات فنسی روی دکل برج نصب شده و تجهیزات تلویزیونی در حال نصب است البته هم اکنون آنتن تلویزیونی در برج میلاد روشن است اما فقط یک مسیر را تحت پوشش قرار می‌دهد که با نصب این آنتن‌ها می‌توان ۳۶۰ درجه را تحت پوشش قرار دهد در واقع با عملی شدن آن ۲ اتفاق رخ می‌‌دهد، نخست اینکه کیفیت تصویر از کل تهران از کوه‌پایه‌‌های البرز تا دشت ورامین با کیفیت‌تر خواهد بود و همه نقاط کور تلویزیونی تهران از بین خواهد رفت.

 شایعاتی مبنی بر اینکه سازه بالایی برج مشکلاتی برای ارسال امواج رادیویی و تلوزیونی ایجاد کرده، مطرح شده است آیا این موضوع صحت دارد؟

هوشیار: قطعاً این موضوع را تکذیب می‌کنم. کانسبتی که طراحی شده متعلق به ۱۰ سال پیش است و صورت جلسات فنی با صدا و سیما موجود است، نمونه های پترن ها نیز از بالا ارسال شده و هیچ نقطه ضعفی وجود ندارد اما شایعه دیگری که مطرح شده است که می گویند کاربری برج هایی از این دست اکسپایر شده در حالی که اینطور نیست زیرا بلند ترین برج مخابراتی دنیا به نام «اسکای تیری» اردیبشهت سال گذشته در توکیو، پایتخت ژاپن راه اندازی شد. ژاپن کشوری است که اقدامات و افکارش مبتنی بر فکر است. این برج هم اکنون در حال بهر برداری و یوزرهای تلویزیونی آن روشن است. آنتن های تکمیلی برج میلاد نیز توسط شرکت آلمانی که به آن اشاره کردم در حال نصب است.

شایعه دیگری درباره ارسال پارازیت از برج میلاد مطرح بود که لازم است بگویم به طور کلی اگر پارازیتی وجود داشته باشد یوزرهای مخابراتی فعال از کار می افتند بنابراین فعال بودن یوزرهای مخابراتی در برج میلاد  نشان می دهد این اظهارات شایعه بوده و صحت ندارد.

 علت تأخیر در استفاده از آنتن های مخابراتی برج میلاد چه بود؟

هوشیار: موضوعاتی که در حوزه قراردادی با صدا و سیما داشتیم باعث شد این امر به تأخیر بیوفتد. در حال حاضر نیز چند گپ قراردادی داریم و سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما دستورات خوبی صادر کرده و امیدواریم طی چند ماه آینده موضوع قراردادی هم حل شود.

 برخی اعضای شورای شهر نسبت به ساخت وساز اطراف برج میلاد و رهاسازی گود آن انتقاداتی دارند، این پروژه در چه مرحله ای قرار داد؟

هوشیار: اطراف برج میلاد ۶۷ هکتار فضا وجود دارد که کاربری‌های مختلفی برای آن دیده شده اما بخش عمده‌ آن کاربری فضای سبز است و در این راستا طی یکسال گذشته بیش از ۳۲ هزار اصله درخت اطرف برج کاشته ایم. فاز دوم نیز که در طرح جامع برج قید شده ایجاد دو هتل و ۸ طبقه مرکز تجارت جهانی است که سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران برای آن فاینانسی در نظر گرفته اما ترجیح می‌دهم سازمان مذکور درباره آن توضیح دهد چراکه ما در این پروژه دخیل نیستیم ولی می توان گفت این پروژه، بزرگترین پروژه هتل سازی بعد از انقلاب خواهد بود.

 برخی اعضای شورای شهر درباره عملکرد برنامه ای برج انتقاداتی دارند، اقدامات و برنامه های برج با چه رویکرد و بر چه اساسی انجام می شود؟

هوشیار: برج میلاد که قرار است ۴۰۰ سال کار کند و بعد از آن اکسپایر شده و باید جمع آوری شود،دارای یک سند راهبردی است و بر اساس آن تعیین شده که در برج چه کارهایی باید انجام شود و جنس مدیریتی آن چگونه باشد. در این سند آمده است که برج میلاد نسبت خود را گلدسته‌‌های بلند شهرهای اسلامی می‌سنجد و به عنوان مأذنه ایران اسلامی محل ارائه اتفاقات فاخر فرهنگی و هنری ایرانی اسلامی است.

قطعاً ما مسجد و حسنیه نیستیم، کارکردمان چیز دیگری است اما تلاش می کنیم پارامترهایی که در فرهنگ مذهبی مان وجود دارد گسترش دهیم. اولین کارکرد گلدسته‌ها در شهرهای بزرگ اسلامی و قدیمی اطلاع‌رسانی و دومین کارکرد مدیریت بحران بوده است. از این لحاظ می‌توان گفت نسبتی با فضای مذهبی دارد و به عنوان مأذنه ایران اسلامی شناخته می شود اما کاربری‌های آن ارتباطی باموضوع مساجد و حسنیه‌ ها ندارد.

 امام خمینی (ره) فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» شاید برخی دوستان به خاطر برنامه های محرم و صفر انتقاداتی داشته اند اما فکر می‌کنم عدول از انقلاب  اسلامی یعنی عدول از تفکر حسینی که ما به دنبال گسترش آن هستیم و اگر خود را وابسته به موضوع انقلاب اسلامی می‌دانیم باید در گسترش تفکر حسینس تلاش کنیم. این هدف و رویکرد ما بوده و از آن کوتاه نمی‌آییم ضمن اینکه سند راهبردی برج را ما ننوشته‌ایم  بلکه اعضای شورای شهر نوشته‌اند ما نیز از این سند تخظی از سند نکرده‌ام و دوستانی هم که اعتراض دارند باید  بر اساس این سند اظهار نظر کنند و بگویند چه میزان انحراف داشته‌ایم.

برج میلااد از لحاظ نگهداری و تعمیرات یکی از پیشرو ترین پروژه های کشور است و شاید تا ۳۰ دیگر سایر بخش های کشور بتواند سواد نگهداری خود را به نقطه‌ای که برج میلاد در آن است برساند بنابراین در حوزه نگهداری نیز همین موضوع وجود دارد و میزان انحرافمان در حوزه بهره‌برداری نیز کاملا قابل اندازه‌گیری است.

 اگر نظر سنجی کنیم شاید بتوان گفت ۸۰ درصد تهرانی‌ها داخل برج آزادی را ندیده اند و بسیاری از آنها نمی‌‌دانند در این برج موزه‌ای وجود دارد،‌ اما این وضعیت درباره برج  میلاد صدق نمی‌‌کند،‌ آیا برنامه‌ای برای اینکه روزی فرارسد که هیچ تهرانی‌ برج میلاد را بازدید نکرده ‌باشد، دارید؟

هوشیار: دقیقا همین نگاه در سند راهبردی ما آمده که برج میلاد متعلق به همه مردم است و هر شهروند از هر نطقه ای از شهر که یادمان ملی را می‌بیند باید با آن این‌همانی داشته باشد. از این رو ۷ قله مناسبتی تعیین کرده‌ایم که در آن برنامه‌های توده‌ای و خانواده محور را طراحی و اجرا می‌کنیم تا همه مردم بتوانند خاطرات این‌همانی با یادمان ملی داشته باشند اما اینکه به نقطه ای برسیم که هیچ‌فردی از برج بازدید نکرده باشد به این شفافیت و وضوح دیده نشده است.

 برنامه‌ای برای راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی زیر نظر برج میلاد برای مردم تهران دارید؟

هوشیار: برج میلاد یادمان ملی است و باید برنامه‌هایش یک یکم باشد یعنی همه مردم را تحت پوشش قرار دهد؛ اتفاقا این نگاه در چنین موضوعی حاکم است؛ در حال حاضر باشگاه هواداران ایجاد شده که بعد از گذشت یک سال و نیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو دارد. این افراد در یک شبکه بزرگ اجتماعی هستند که ۱۲  باشگاه تخصصی از جمله موسیقی،‌ سینما،‌ هنرهای نمایشی، و غیره در آن وجود دارد. نکته جالب این است که بخش عمده‌ای از این ۱۰۰ هزار نفر از سایر شهرهای کشور هستند.

 دو قله ای که در راستای برنامه های سالانه برج پیش رو داریم دهه فجر و نوروز است، به بخشی از این برنامه ها اشاره کنید.

هوشیار: برای دهه فجر بیشتر برنامه ها به صورت نمادین در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال در شب ۲۲ بهمن با حضور ۱۰۰ خانواده شهید شاخص شهر تهران در تراز ۲۸۰ ندای الله اکبر سر خواهیم داد. برنامه های دیگری در دستور کار قرار دارد که شاخص‌ترین آنها جشنواره فیلم فجر ،‌جشنواره شعر فجر و غیره است.برای نوروز هم به دنبال اجرای یک پویش گسترده نوروزی هستیم که فکر می‌کنم بتوانیم میزبان بیش از ۱ میلیون نفر باشیم و قطعا استراتژی میزبانی مردم و ایرانیان را در نوروز به نمایش خواهیم گذاشت.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false