×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نظر اوباما درباره زرادخانه هسته‎ای اسرائیل

پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی نوشت: مایه تاسف است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه یک ساعته درباره سیاست خارجی آمریکا با "فرید زکریا" در شبکه سی ان ان، از ارائه دیدگاههای خود در خصوص مناقشه دیرینه اسرائیل و فلسطین خودداری کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، شاید یکی از علت های خودداری اوباما از پرداختن به این موضوع این باشد که احتمالاً قبل از مصاحبه به فرید زکریا گفته بود تمایلی به بحث در این باره ندارد، یا اینکه "زکریا" باهوش تر از آن بود که در حال حاضر که روابط اسرائیل و آمریکا وخیم شده است، چنین موضوعی را مطرح کند. در هر صورت، واقعیت این است که رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه وی از زمانی که در نزدیک تر کردن اسرائیلی ها و فلسطینی ها به یکدیگر شکست خورده‌اند، از پرداختن به موضوع مناقشه اسرائیل و فلسطین خودداری کرده اند. از دید بسیاری از مردم فلسطین علت آشکار این اقدام آن است که اسرائیل از حمایت شدید در تشکیلات سیاسی آمریکا برخوردار است.

اما یک مؤسسه مطالعاتی مستقر در واشنگتن موسوم به مؤسسه پژوهش درباره سیاست خاورمیانه به تازگی تصویر متفاوت و جذاب تری در این خصوص ترسیم کرده است. گزارش ویژه این مؤسسه به قلم "گرانت اف. اسمیت" مدیر این مؤسسه به شکایتی معطوف شده است که در آن رویکرد مبهم آمریکا در قبال زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل به چالش کشیده شده است.

طرح کلی این گزارش- همانطور که توسط رئیس این مؤسسه مطالعاتی تصریح شده است- این است که در عین حال که نمی توان انکار کرد این رویکرد مبهم تا حد زیادی به نفع اسرائیل و لابی آن در آمریکا بوده است، فاجعه ای پرهزینه برای مالیات دهندگان آمریکایی در بر دارد.» وی افزود بر اساس نظرسنجی ماه سپتامبر گوگل، ۶۴ درصد مردم آمریکا معتقدند اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد، در حالی که از هر ده نفر، شش نفر معتقدند کمک های خارجی آمریکا به اسرائیل بسیار زیاد است. اسمیت تصریح کرد: با وجود این، به خاطر اینکه سیاست رسمی آمریکا، تظاهر به نامعلوم بودن وجود زرداخانه هسته ای در اسرائیل است، واشنگتن سالانه میلیاردها دلار از درآمدهای حاصل از وجوه مالیات دهندگان آمریکایی را در اختیار اسرائیل قرار می دهد و به کمک های اطلاعاتی به تل آویو ادامه می دهد، در حالی که اسرائیل مدت های طولانی است که تسلیحات بازدارنده نهایی را در اختیار دارد.

وی گفت مسئله‌ای که بیشتر موجب ناراحتی می شود این واقعیت است که اسناد مهم دولت آمریکا در این خصوص همواره از دید مردم و مورخان و محققان پنهان نگاه داشته، و در آرشیو ملی نگهداری می‌شود.

آمریکا سال هاست که در این باره سکوت کرده است. هلن توماس، خبرنگار آمریکایی لبنانی تبار سابق کاخ سفید نتوانست اوباما را وادار به قبول این موضوع کند که اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد. وی اوایل سال ۲۰۰۹ در نشستی خبری در کاخ سفید از اوباما پرسیده بود: « آیا شما هیچ کشوری در منطقه می شناسید که تسیلحات هسته ای داشته باشد؟» اوباما در پاسخ گفت مایل نیست در این باره گمانه زنی کند.

اسمیت معتقد است با توجه به اینکه بیشتر اعضای کنگره جزء لابی حامی اسرائیل هستند، دولت آمریکا تمایلی به ارائه رویکرد شفاف درباره زرادخانه هسته ای اسرائیل ندارد. تنها محل مناسب برای به چالش کشیدن اسرائیل در این خصوص، نظام قضایی است.

مؤسسه پژوهش درباره سیاست غرب آسیا بیست و سوم سپتامبر از وزارت دفاع شکایت کرد و از قاضی دادگاه فدرال خواست گزارش غیرمحرمانه ۱۹۸۷ با عنوان ارزیابی فناوری حساس در اسرائیل و کشورهای عضو ناتو بررسی و منتشر کند.

به گفته اسمیت، زمانی که وزارت دفاع تایید کرد که اسرائیل روی برنامه مخفی ساخت تسلیحات خارج از چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال ۱۹۸۷ کار کرده است، تل آویو دیگر فاقد شرایط لازم برای دریافت کمک ۸۲ میلیارد دلاری خارجی حاصل از وجوه مالیات دهندگان آمریکایی که در اختیار آن قرار گرفت، نبود.

اسمیت گفت اسرائیل با استفاده از لابی خود که از حمایت های گسترده مالی برخوردار است، به وادار کردن دولت آمریکا به تبعیت از سیاست های مخفیانه خود ادامه می دهد؛ سیاست هایی که دهه هاست مالیات‌دهندگان آمریکایی تاوان آن را می پردازند.

هنوز معلوم نیست آیا "نتانیاهو" ماه آینده به واشنگتن خواهد آمد تا در کنگره سخنرانی کند یا خیر. برخی درباره انجام این سفر ابراز تردید کرده‌اند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false