ریشه عقب ماندگی های اجتماعی در جشنواره فجر/ارتباط بدبختی دیگران به بچه دار شدن ما چیست؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ریشه عقب ماندگی های اجتماعی در جشنواره فجر/ارتباط بدبختی دیگران به بچه دار شدن ما چیست؟

"اونی که توی این شکاف غرق میشه بی گناه ترینه" شعار فیلم است که در انتهای فیلم به مفهوم این شعار پی می بریم. دو خانواده که یکی با وجود فرزند طلاق

به گزارش "چغادک نیوز"،

فیلم «شکاف» دومین ساخته کیارش اسدی زاده، کارگردان جوان سینمای ایران است که در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در این فیلم هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف‌زاده و … ایفای نقش می کنند. اسدی‌زاده در کارنامه خود تنها یک فیلم به نام «گس» دارد که هنوز مجوز اکران نگرفته است و به نوعی فیلم توقیفی محسوب می شود.

فیلم تا حدودی شروع خوبی دارد. اما هر چه زمان فیلم پیش می رود ریتم فیلم کند می شود. نقطه ضعفی که در چند سکانس ابتدایی فیلم به چشم می خورد کادربندی و نورپردازی ضعیف است. هرچند در ادامه فیلم کادربندی ها و فیلم برداری بهتر شده ولی همچنان ضعف نورپردازی باعث آزار بیننده می شود.

صاحب فرزند شدن و اهمیتی که می‌تواند این موضوع داشته باشد مساله اصلی فیلم اجتماعی «شکاف» است و این دغدغه ها را از زبان نسلی بیان می کند که در سینما کمتر به آن پرداخته شده است.

"اونی که توی این شکاف غرق میشه بی گناه ترینه" شعار فیلم است که در انتهای فیلم به مفهوم این شعار پی می بریم. دو خانواده که یکی با وجود فرزند طلاق گرفته و دیگری به دنبال بچه دار شدن هستند که قرار گرفتن این دو خانواده و دو موضوع در کنار هم به ایجاد فضای دراماتیک فیلم کمک کرده است. اما هدف فیلم از بیان این دو موضوع قابل فهم نیست. اینکه کارگردان میخواهد طلاق را مذمت کند یا فرزندآوری را مفهوم نیست. دلیل طلاق آنها معلوم نیست. چرایی و خوب یا بد بودن طلاق آنها نتیجه گیری نشده است و تنها در انتهای فیلم با توجه به همان شعار فیلم فرزند آنها به دلیل بیماری می میرد.

فیلم اشارات خوبی به موضوعات پیرشدن جامعه و نیاز فرزندآوری دارد. اما باز همان ضعف فیلم در نتیجه گیری در این موضوعات نیز به چشم می خورد. تا انتهای فیلم مخاطب نمی فهمد که بالاخره تنهایی خوب است یا بد. فرزندآوری خوب است یا بد. اما در این میان نکته ی مثبتی که چشم میخورد بیان این موضوع است که "نباید به خاطر اینکه دیگران در زندگی شان به مشکل برخورده اند و کودکانشان دچار مشکل شده اند از بچه دار شدن ترسید." اما باز این نتیجه گرفته نمی شود که به چه دلیل باید فرزند دار شد؟

فیلم "شکاف" مانند خیلی از فیلم هایی که امروزه ساخته می شوند پایان تلخی دارد. پایان تلخی که گویا مد سینمای امروز شده است. فیلم سراسر از نا امیدی و تا حدودی سیاه نمایی زندگی امروز است. تلخی های بی پایان و مصیبت های پشت سر هم که برای شخصیت های داستان اتفاق می افتد.

شخصیت پردازی ضعیفی که پارسا پیروز فر در فیلم نقش آن را ایفا کرده بسیار آزاردهنده است. شخصیتی گنگ و نامفهوم که دلیل هیچ کدام از کارهایش معلوم نیست. چرا ازدواج کرده،چرا بچه دار شده، چرا طلاق گرفته و یا حتی چرا به بیماری فرزندش را بی توجه بوده که باعث مرگ فرزندش شود. همین شخصیت پردازی ضعیف باعث شده تا پارسا پیروزفر نتواند توانایی هایش را در ایفای نقش به نمایش بگذارد.

اما در کنار شخصیت پردازی ضعیف نقش پارسا پیروز فر، باید به نقش"پیمان" با بازی درخشان بابک حمیدیان و شخصیت پردازی خوب این نقش اشاره کرد. شخصیتی که با وجود تمام معضلات و مشکلات زندگی سعی در آرام کردن اطرافیان و امید دادن به آنها دارد. پرداخت و معرفی این شخصیت به خوبی صورت گرفته است. از روحیات و اخلاقیات و رفتارها تا مواجهه با مشکلات و … بسیار باور پذیر و قابل درک است. البته همه ی اینها با بازی زیبای بابک حمیدیان به جذابیت های این شخصیت و نقش اضافه کرده است.بابک حمیدیان به تنهایی و به خوبی بار فنی بازیگری فیلم را به دوش می کشد.

یکی دیگر از مشکلات فیلم یکنواختی و ریتم کند فیلم است. صحنه هایی اضافه و قابل حذف که ریتم فیلم را کند و مخاطب را خسته می کند. که البته ضعف بعضی دیالوگ ها و فیلمنامه به ریتم کند فیلم اضافه کرده است.

نکته ی مثبت دیگری که در بعضی سکانس های فیلم به چشم می خورد الگوسازی برخوردهای مثبت اجتماعی در مواجهه با معضلات و مشکلات است. به طور مثال در صحنه ای وقتی "پیمان" ماشین خود را روی پل پارک کرده و باعث آزار دیگران شده بود، از مردم عذرخواهی می کند و اشتباه خود را می پذیرد. پذیرش خطا و عدم ایجاد تشنج در مواجهه با این مشکلات بسیار خوب به مخاطب القا شده است.

اگر به خواهیم نقد یک خطی برای این فیلم برای این فیلم در نظر بگیریم می توان گفت

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false