×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
رقص و پایکوبی گردشگران در کوه های نمکی/ گنبدی که بین دو شهرستان گیر افتاد! +عکس و فیلم

گنبد نمکی از سال ها پیش تا کنون محل مناقشه مردم شهرستان دشتی و شهرستان دیر بوده است و به دلیل مشخص نبودن محدوده دقیق این کوه های نمکی، مسئولان هر دو شهرستان قصد دارند به هر نحوی که ممکن است به نوعی صاحب بزرگ ترین گنبد نمکی غرب آسیا باشند.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از سپاس ،گنبد یا کوه نمکی جاشک یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و غرب آسیا به شمار می رود و به عنوان یک اثر طبیعی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر محسوب می شود. کوه نمکی جاشک به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر در سال ۸۸ به ثبت رسیده و اکنون در اختیار محیط زیست قرار گرفته است.

اوایل بهمن ماه جشنواره ای با عنوان "از دریا تا گنبد" در کوه های نمکی جاشک برگزار شد که از اهداف اصلی این جشنواره معرفی جاذبه های تاریخی و ملی استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتی به گردشگران عنوان شد. در این جشنواره گردشگران با پیاده روی و کوهنوردی از کلوت های کوه مند، آتشکده مند در روستای حیدری و اثر ملی کوه و گنبدهای نمکی جاشک بازدید کردند.

گنبد نمکی از سال ها پیش تا کنون محل مناقشه مردم شهرستان دشتی و شهرستان دیر بوده است و به دلیل مشخص نبودن محدوده دقیق این کوه های نمکی، مسئولان هر دو شهرستان قصد دارند به هر نحوی که ممکن است به نوعی صاحب بزرگ ترین گنبد نمکی غرب آسیا باشند.

همان گونه که گفته شد مسئولان شهرستان دشتی متولی جشنواره اخیر بودند که این اقدام نسنجیده باعث شد دوباره رنج خاطر و گلایه های مردم و برخی مسئولان شهرستان دیر را به دنبال داشته باشد. در گذشته نیز سابقه تغییر تابلو جاده ها، بیانیه و طومار امضا کردن علیه یکدیگر و پرچم گذاشتن در گنبد ها وجود دارد.

حال این نکته مطرح می شود که برگزاری چنین جشنواره ای به صورت یک طرفه از سوی یک شهرستان، آن هم همراه با رقص و پای کوبی چگونه می خواهد فرهنگ این مردم را به گردشگران که به گفته مسئولان از ۱۶ استان به این منطقه آمدند نشان داد؟

حال گذشته از محتوای این جشنواره که تا چه مقدار توانسته گردشگران را با طبیعت زیبا و چشم گیر جاشک آشنا کند، این نکته مطرح می شود که چرا اقدامی جهت پیشگیری از بروز مناقشه بین دو شهرستان صورت نگرفته است. باید توجه شود تا زمانی که مردم و مسئولان هر دو شهرستان با یکدیگر بر سر محدوده جغرافیایی گنبدهای نمکی به توافق نرسیده اند، این گونه اقدامات نه تنها در بهبود وضعیت کنونی تاثیرگذار نخواهد بود بلکه بر حساسیت موضوع نیز می افزاید.

شیخ طالب عاشوری نائب رییس شورای اسلامی بندر دیر در اظهار نظری خطاب به استاندار عنوان کرد: جناب آقای دکتر سالاری استاندار محترم و ولایی استان بوشهر مجدانه از شما میخواهم که از فرماندار دشتی- و مسئولین فرهنگ سرای شهید شهریاری بخواهید تا موجب تنش و دو دستگی و جنگ و دعوا فی ما بین دو شهرستان همجوار و دوست داشتنی نشوند و منطقه را دچار التهاب و مریضی ننمایند.

وی در بخشی دیگر از این نامه با مخاطب قرار دادن فرماندار دشتی افزوده است: آقای فرماندار، اگر از خودتان بپرسند روزی چند بار دریا میروید چه پاسخی دارید بدهید؟ حضرتعالی دریایت کجاست که جشنواره از دریا تا گنبد بگیری؟ فکر می کنید مسئولین دعوتی در آن جشنواره تا این اندازه نسبت به این موضوع بی اطلاع اند که ندانند از دریا تا گنبد نه دریایش وجود دارد و نه گنبدش. و در ثانی این باعث افتخار مردمان شهرستان دیر خواهد بود که جشنواره ای به نام دریا تا گنبد نمکی جاشک، برای اتحاد بین دو شهرستان برگزار شود و ما نیز با افتخار در آن جشنواره شرکت خواهیم کرد اما برای ما دیری ها چه سخت خواهد گذشت شنیدن نامی دیگر به جای گنبد نمکی جاشک.

البته برگزاری جشنواره جهت معرفی این اثر طبیعی بسیار مفید خواهد بود و اگر این جشنواره ها در محورهای متفاوت با برنامه ریزی دقیق انجام شود، خروجی مورد نظر را خواهد داشت. در این صورت وقتی گردشگران از این مناطق به شهر یا روستای خود باز می گردند سوغاتی آنان برای اطرافیان، علم و آگاهی نسبی از شرایط فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر است.

لازم به ذکر است که در جشنواره ای فرماندار دشتی نیز در آن حضور داشت اتفاقی مانند رقص و پایکوبی مختلط صورت گرفت که دور از شان مردم این شهرستان بود زیرا چنین اقداماتی سازگاری چندانی با فرهنگ و سبک زندگی مردم دشتی و دیر نداشت که در ادامه نیز کلیپ کوتاهی از برگزاری این جشن ها در دسترس مخاطبان قرار داده ایم.

پیش از این رییس هیات کوهنوردی شهرستان دشتی از همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، فرمانداری دشتی، شهرداری خورموج، هیات کوهنوردی دشتی، اداره امور عشایر و آب و فاضلاب شهرستان دشتی خبر داده بود.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false