افشای نقش خاندان آل سعود در حملات ۱۱سپتامبر | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
افشای نقش خاندان آل سعود در حملات ۱۱سپتامبر

یکی از افرادی که در سال ۲۰۰۵ در چندین پرونده مرتبط با اقدامات تروریستی گناهکار شناخته شد، به تازگی از نقش خاندان آل سعود در حادثه ۱۱ سپتامبر پرده‌برداری کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، «زاکاریاس موسائویی» که در سال ۲۰۰۵ در ۶ پرونده مرتبط با اقدامات تروریستی گناهکار شناخته شد در اظهارات تازه‌ای اعلام کرد که یک سوگندنامه‌‌ای از نقش خاندان سعود در حملات ۱۱ سپتامبر پرده‌ برداشت.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، به گفته موسائویی، اواخر دهه ۱۹۹۰، «اسامه بن لادن» یکی از سرکرده‌های سابق القاعده او را موظف کرده بود تا یک پایگاه داده دیجیتالی از فهرست کمک‌کنندگان به القاعده به وجود آورد و به همین منظور به مدت دو الی سه ماه، هر روز اسامی کمک‌کنندگان و مبلغی که به القاعده اعطا می‌کردند، در این لیست کامپیوتر توشیبا وارد می‌شد.

موسائویی که برای بیش از ۱۳ سال در حبس آمریکا بود، گفت در این لیست نام افراد عالیرتبه‌ای از جمله برخی از اعضای خاندان آل سعود به چشم می‌خورد که او نام آنها را در لیست سوگند خود به دادگاه ارائه کرده است.

در این لیست نام «ترکی الفیصل آل سعود» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی آل سعود و سفیر سابق عربستان در آمریکا به چشم می‌خورد.

موسائویی که ملیت فرانسوی دارد، می‌گوید به دلیل تحصیلات و توانمندی‌اش در صحبت کردن به زبان  انگلیسی برای شغل ایجاد یک پایگاه داده‌ انتخاب شده بود.

طبق این گزارش، گرچه همیشه ظن و گمان‌هایی درباره  نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر وجود داشته است اما کمیسیون ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۴ گزارشی را منتشر کرد که در آن نتیجه‌گیری کرد که هیچ شواهدی از نقش دولت سعودی در تأمین مالی القاعده موجود نیست.

با اینحال در این گزارش در پرانتز آورده شده بود که این نتیجه‌گیری این احتمال را رد نمی‌کند که برخی از موسسات خیریه که توسط دولت آل سعود پشتیبانی مالی می‌شوند، بودجه دریافتی را به القاعده ارائه کرده باشد.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در واکنش به اظهارات موسائویی مدعی شده است، هیچ شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. حمله ۱۱ سپتامبر، یک جرمی بوده است که تحقیقات فشرده‌ای در رابطه با آن صورت گرفته است و در هیچ یک از این تحقیقات، مشارکت دولت عربستان یا مقامات سعودی در آن وجود نداشته است.
 

 
منبع: فارس
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false