×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
خاطرات تلخ و شیرین فاتحی از انقلاب/ ۹ماه زندان اوین بودم/ علت زندان رفتن فاتحی+تصاویر

عبدالله فاتحی متولد سال ۱۳۳۰ از شهرستان دشتی است که از سال ۱۳۴۰ از دشتی مهاجرت، و به بوشهر آمد. وی در سال ۱۳۵۳ دوره دبیرستان را به اتمام رساند و در دانشگاه تهران در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۵۹ هم لیسانس جامعه شناسی را اخذ کرد…

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از  "گام نیوز"، عبدالله فاتحی متولد سال ۱۳۳۰ از شهرستان دشتی است که از سال ۱۳۴۰ از دشتی مهاجرت،  و به بوشهر آمد. وی در سال ۱۳۵۳ دوره دبیرستان را به اتمام رساند و در دانشگاه تهران در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۵۹ هم لیسانس جامعه شناسی را اخذ کرد.در اوایل انقلاب مسئول انتظامات کمیته انقلاب اسلامی و به مدت ۶ ماه تا آذر ۵۸ مسئول سپاه استان بود. بعد از گرفتن لیسانس به مدت ۶ ماه نیز در سمت معاون سیاسی استاندار بوشهر مشغول به خدمت شد و از سال های ۶۰ تا ۸۶ دبیر آموزش و پرورش بود. وی از محدود افرادی است که از پیش از انقلاب تاکنون جزء فعالین سیاسی در استان بوشهر است که دارای سوابق مختلف سیاسی می باشد. با توجه به فعالیت های وی در دوران انقلاب خبرنگار «گام نیوز» با ترتیب دادن گفتگویی به زوایای دیگر از زندگی دبیر کنونی حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر پرداخته است.

گام نیوز: با عرض سلام و  تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر آقای فاتحی شما چه موقع و از چه طریقی خبر آمدن امام (ره) را مطلع شدید؟

بسم الله الرحمن الرحیم بنده نیز در آستانه فرا رسیدن دهه فجر به شما و همه کسانیکه دل در گروه انقلاب دارند تبریک عرض می نمائیم.

چند روز قبل از ورود امام خمینی(ره) رادیوهای بیگانه این اخبار را منعکس می کردند و حضور امام (ره) در فرانسه باعث شده بود تا هر شب مردم شبکه خبری بی بی سی را دنبال کنند و خبرها و ملاقات های حضرت امام (ره) را منعکس می کردند.

البته آنها باور نداشتند انقلابی بوجود بیاید که در مقابل غرب بایستد و فکر نمی کردند مانند خیلی از انقلاب هایی که چند صباحی بوجود آمده و بعد از چندی دوباره حلقه بگوش غرب وآمریکا شدند وآلت دست صهیونیست ها قرار گرفتند، فکر می کردند  روحانیت جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) به این شکل مورد سوء استفاده قرار بدهند در حالیکه نتوانستند.

اخبار و اطلاع رسانی خیلی دقیق انجام می گرفت هر شب مردم اخبار برنامه بازگشت امام (ره) را از طریق بی بی سی پیگیری می کردند،که این برنامه بازگشت چند بار به تأخیر افتاد و بختیار که بعد از حکومت نظامی، فضای باز سیاسی اعلام کرده بود چند بارخواست جلوی هواپیمای امام(ره) را بگیرد که مردم با تظاهرات، بیانیه ها، اطلاعیه ها و شورای انقلاب که تشکیل شده بود نگذاشتند این کار انجام شود.

شورای انقلاب دولت را تهدید می کرد که نباید جلوی ورود هواپیمای حضرت امام (ره) را بگیرد، دولت ناچار شد اجازه بدهد تا هواپیمای حضرت امام(ره) به ایران بیاید و در فرودگاه مهرآباد امام(ره) پیاده شدند.

مردم از طریق صداوسیما که آن هم بطور کامل اخبار را منعکس نمی کرد فقط هر از چند گاهی صحنه هایی از حضرت امام(ره) را نشان می داد از آمدن حضرت امام مطلع می شدند.

بنده از طریق رادیو و بعضی های دیگر از طریق تلویزیون خبر آمدن امام(ره) را متوجه شدند. اگرچه خبرنگاران داخلی محدودیت در انعکاس خبر داشتند اما خبرنگاران خارجی منعکس می کردند.

در اول محرم آن سال یک حمله به مسجد جامع عطار شد که شهید زاهدی در اثر اصابت گلوله نیروهای ژاندارمری به فیض شهادت نائل و چند تن نیز مجروح شدند آن سال در بوشهر که قبل از آن زندان بودم.

گام نیوز: حال و هوای استان بوشهر در ایام انقلاب به چه صورت بود؟

یک نوع انتظار و آمادگی برای شروع انقلاب دیده می شد بطوریکه خاطرم هست از ژاندارمدی سربازان فرار کرده بودند و بعضی از خود ژاندارمری ها و بعضی از مأمورین نیز در سرکار حضور پیدا نمیکردند و حتی امنیت شهر با مشکل مواجه شد که در آن زمان بنده بعنوان انتظامات از طرف روحانیت تعیین شدم و بچه های محلات مختلف شهر را مأموریت نگهبانی شب ها را به عهده آنها گذاشته بودیم که با چوب و چماق نگهبانی می دادند چون اسلحه هنوز به دست مردم نیافتاده بود، اسلحه ها در ۲۲بهمن بدست مردم افتاد درآن زمان نگهبانی بچه ها انجام می دادند که بسیار دقیق بود و کوچکترین اقدامی در زمینه های دزدی، اذیت و آزار مردم در شب نمی توانستند انجام بدهند چون تمام جوانها در کوچه ها نگهبانی میدادند. مانند بسیجیان امروز، آن زمان سلاح نبود ولیکن آمادگی فراوانی داشتند و اکثر مردم در محل کار خود حضور پیدا نمیکردند، مدارس تعطیل شده بود و مردم همه در خیابان بودند و فضایی بود که مردم آماده انقلاب و حضور حضرت امام(ره) بودند.

بنظر من در طول تاریخ ایران چنین حادثه عظیمی سابقه ندارد، همان زمان عده زیادی از شهرهای مختلفی به تهران رفتند و تعدادی از استان بوشهر نیز رفتند که در راهپیمای هایکه در آنجا صورت می گرفت شرکت می کردند حتی در ۱۹دی تعدادی از بوشهری ها نیز بودند و هنگامیکه امام تشریف آوردند عده زیادی رفتند که از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا امام را همراهی کردند.

در بوشهر نیز وقتی حکومت نظامی برداشته شد راهپیمایی ها شروع شد و اول صبح ها از مسجد جامع عطار، بازار و چهارراه صفوی و کشتیرانی  و میدان قدس تا میدان امام این راهپیمایی ها برگزار می شد.

گام نیوز: مردم در آن زمان چه شعارهایی سر می دادند؟

شعارها مختلف بود، شعارهایی  مخصوص انقلاب که در اوایل انقلاب متعدد داده میشد مانند تهران و قم و دیگر جاها ساخته می شد منعکس می شد همچون روز۱۲ بهمن آن شعار معروف که" وای بحال بختیار اگر امام دیر بیاد" ،"مرگ بر شاه"، "درود بر امام " این چنین شعارهای زیاد بود برای انقلاب و امام.  البته شاه ۲۶ دیماه فرار کرده بود و نبود و بعد از رفتن او فضای بازی برای راهپیمایی ها وحضور پرشور مردم بوجود  آمد. 

گام نیوز: وضعیت بوشهر قبل از انقلاب به چه صورت بود؟

البته تا سال ۵۵ به اصطلاح حرکت ها بسیار محدود بود اما از سال ۵۶ وقتیکه راهپیمایی ۱۹دی قم اتفاق افتاد وقتیکه سالگرد آقا مصطفی خمینی در چهارم آبان سال ۵۶ گرفته شد حرکت ها کم کم علنی و آغاز شد و مردم در خیابان ها حضور پیدا میکردند وگهگاهی درگیری ها نیز درآغاز سال ۵۷ شروع شده بود مثل مدرسه سعادت که درآنجا شهید صادق میگلی دراثر تیر اندازی به شهادت رسید وعده ای نیز درخیابان انقلاب که قبل از انقلاب بنام ۶بهمن بود عده ای زخمی شدند و کم کم باعث اوج گیری حضورجوانان شد بطوریکه در محرم سال ۵۷ دو ماه قبل از پیروزی انقلاب که از تهران به بوشهرآمدم عملا در خیابان ها از لاستیک های سوخته و سنگ شده بود هرچند حکومت نظامی نیز شده بود ولی جوانان در کوچه پس کوچه ها می آمدند و با ماموران درگیر می شدند و شعار میدادند که شور وهیجان خاصی در مردم بوجود می آوردند ولی بعد از شهادت شهید عاشوری که در سوم محرم اتفاق افتاد و حکومت نظامی شدت گرفت تا مدتی این اقدامات به اصطلاح محدود انجام میگرفت که جوانان لاستیک و سنگ پراکنی داشتند که با ماموران درگیر می شدند ولی راهپیمایی نبود و بعد از لغو حکومت نظامی و رفتن شاه بود که مردم بصورت رسمی و علنی در خیابان ها حضور پیدا میکردند و این حضور آنچنان با شکوه بود که همه انتظار داشتند که در راهپیمایی  شرکت کنند و این راهپیمایی ها آنقدر ادامه پیدا کرد که به ۲۲بهمن رسید که روز ۲۲بهمن که ما برای راهپیمایی رفتیم دیدیم که در آن روز راهپیمایی نیست و همه به اسلحه خانه ها و شهربانی ها و ژاندار مری برای خلع سلاح هجوم آوردند و سلاح مامورین به دست مردم افتاد.

گام نیوز: لحظه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  شما کجا تشریف داشتید؟

لحظه پیروزی همان ۲۲بهمن بودکه من آن زمان ۲۶ ساله بودم. ما وقتی دیدیم که راهپیمایی نیست و مامورین خلع سلاح شده اند به شهربانی که در میدان قدس کنونی واقع شده بود رفتیم، عده ای اسلحه بدست گرفته بودند و مردم نیز با هر وسیله نقلیه که داشتند بوق میزدند و رژه می رفتند.

گام نیوز: بهترین خاطره شما در دهه فجر سال ۵۷  چیست؟

 

یکی از خاطرات تلخی که هیچ وقت فراموش نمی کنم، شهادت شهید عاشوری سوم محرم بود که دوماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود و خاطره شیرین من پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که مردم توانستند دولت طاغوتی که تا بن دندان مسلح وپشتیبان آن نیز آمریکا بود را سرنگون کنند و مملکت را به دست بگیرند.

 

زیباترین خاطره من زمانی بود که حضرت امام(ره) به تلویزیون آمدند و برای مردم قرآن را تفسیر نمودند که ما آرزو داشتیم که یک روحانی در رأس مملکت باشد و برای ما صحبت از خدا و پیامبر کند. وقتی ایشان شروع به تفسیر کردند که آن هم ۵ یا ۶ جلسه بیشتر طول نکشید، برای ما که دانشجو درتهران تا سال ۵۹ بسیار لذت بخش بود.

گام نیوز: آیا موفق به دیدار امام(ره) نیز شدید؟

بله، من فرمانده سپاه بودم در تابستان سال ۵۸ که با مجموعه پاسداران کل استان ها که تعداد۳۰ نفر بودیم که آقای جواد منصوری فرمانده سپاه بود و تهران جمع کردند و امام قم ساکن بودند که به ملاقات امام در شهر قم منزل آقای یزدی رسیدیم.

گام نیوز: با توجه به هجمه های دشمن در عرصه جنگ نرم، آیا می توانیم از جوانان امروز بعنوان جوانان انقلابی یاد کنیم؟

بله، میدانید که جوانان اول انقلاب که از فضای طاغوتی به فضای انقلابی منتقل شدند این تغییر فضا به آنها یک روحیه، شهامت، نشاط و یک شجاعتی داده بود که با همه جهان می توانستند رودرو و مقابله نمایند.و آن شعاری که آن زمان می دادند که"وای اگر خمینی حکم جهادم دهد" حقیقت را بازگو می کردند، جوان های که غالبشان در زندان ها و فراری از دست رژیم پنهان و مخفی شده بودند به صحنه آمده بودند و سابقه گروه های مبارزی وچریکی داشتند و جان برکف بودند و طبیعی بود آمادگی زیاد داشتند ولی تعداداز آنها مانند تعداد جوانان امروز نبود، جامعه ما کوچک بود شاید ۱۸ میلیون جمعیت ما داشتیم ،اما در حال حاضر ما ۷۰ میلیون جمعیت هستیم بنابراین تعداد جوانان ما زیاد است طبیعی است وقتی جوانان زیاد می شوند پاک و صادق و فدایی در بین آنها زیاد هست منتهی شرایط زمان حال با شرایط آن موقع فرق می کند آن زمان باید کار نظامی میکردیم، دشمن را درگیر و روبرو میشدیم اما امروز ما به کار فرهنگی نیاز داریم وجوانان ما از نظر فرهنگی آمادگی خوبی دارند.

پایگاه های اطلاع رسانی و سایت و فضای مجازی که وجود دارد پر از از اظهار نظرهای جوانان با شعور است.ولی شکل و فضا تغییرکرده بنابراین روحیات نیز یک مقدار متفاوت است و این تفاوت روحیه بدان معنا نیست که امروز جوانان ما انقلابی نیستند، نه خیر اگر بخواهد یک فضا و زمینه ای مانند اوایل انقلاب پیش بیاید من میخواهم بگویم این جوانان به اصطلاح با مدیریت و تدبیر بیشتری وارد صحنه خواهند شد برای اینکه اینان تجربه گذشتگان را دارند و با فضای جدید دنیا ارتباط وآگاه هستند و میدانند چه خبر است و مقام معظم رهبری که اخیرا پیام به جوانان مغرب زمین داده اند میخواهند بگویند انقلاب اسلامی آنقدر گسترده شده است که آنها نیز از روحیه انقلابی جوانان ما درس باید بگیرند .

درحال حاضر آنقدر که اسلام در جهان معروف شده است آن زمان شناخته نبود و به همین دلیل تقابل و موضع گیری مخالف بسیار فراوان می باشد حالا جوانان دنیا بیدار شده اند  و در صحنه هستند منتهی نیاز به سازماندهی و برنامه ریزی دقیق تر است.روش های جدید تری برای مبارزه با دشمن که به حمدالله جوانان ما به فکر هستند.

گام نیوز: چند ماه در زندان به سر برده اید؟

 شش ماه سال آخر دبیرستان در بوشهر و سیزده ماه سال آخر دانشگاه که چهارماه در زندان های ساواک و نه ماه در اوین از ّآبان سال ۵۶ تا آذر  57در زندان بودم به جرم اقدام علیه امنیت کشور در کنار بزرگانی همچون طالقانی، شخصیت های سیاسی مانند آقای هاشمی رفسنجانی و آقای لاهوتی وآقای رفیق دوست،آقای دعا گو و تعداد دیگری از روحانیون که آنجا بودند و بیشتر فعالیت ما فرهنگی بود تا نظامی در واقع ما با اسلحه نبودیم فقط بخاطر اینکه نوار کاست ها و اطلاعیه هایی را تکثیر می کردیم و مطالب و سخنان فعالین سیاسی را میگرفتیم و به بوشهر ارسال میکردیم.

گام نیوز: حضور در زندان برای شما چگونه بود؟

بله، آشنایی با انقلابیون، در زندان عادل آباد که آقای حائری و برادرشان و مهندس طاهری  نماینده شهر کازرون و دیگران در آگاهی ما تاثیر داشت و در تهران در خدمت بزرگان همچون طالقانی، شخصیت های سیاسی مانند آقای هاشمی رفسنجانی ازتجارب، سوابق سیاسی، علم، سواد و از اطلاعاتی که داشتند بهره می بردیم.

گام نیوز: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری را داشته است به نظر شما مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی چه بوده است؟

رشدی که در زمینه فرهنگی و رفاه  آسایش مردم برداشته شده فوق العاده است تا قبل از انقلاب مردم در شهری مانند بوشهر از کمترین امکانات زندگی مانند کولر، تلوزیون برخوردار نبودند و اکثر مردم در فقر بودند، نظام پادشاهی فقط کسانیکه از نزدیکان یا عده ای که تاجر یا بازرگانی که به خارج از کشور سفر میکردند از وضع مالی خوبی برخوردار بودند و بقیه مردم فقیر بودند، در واقع فقر گسترده حاکم بود یعنی اگر در یک سال بارندگی نبود مردم مجبور به مهاجرت می شدند براینکه نانی برای خوردن نداشتند از نظر اقتصادی در دهه چهل تا اوایل پنجاه وضع مردم بسیار خراب بود تا دهه پنجاه که با بالا رفتن قیمت نفت وضع کارمندان بهتر شد یکی دو سال قبل از انقلاب این اتفاق رخ داد.

در واقع رشد فرهنگی و آگاهی مردم که آن زمان آگاهی مردم بسیار اندک بود و این بخاطر نبود رسانه بود که خیلی از مردم تلویزیون نداشتند و رادیو اطلاع رسانی نمی کرد و مردم برای اینکه از اخبار جهان مطلع شوند به رادیوهای بیگانه مانند بی بی سی گوش می دادند.

و ساواک یک جو، فضا و اغتناقی ایجاد کرده بود که مردم حتی برای گفتن حرف دل خود به خانواده خویش نیز اعتماد نمیکردند با احتیاط صحبت می کردند.

 بیاد دارم یک مجله بنام مکتب اسلام که بنده نمایندگی آنرا داشتم یک روزخواستیم یک نسخه ازآن به یکی از بستگان بدهیم ایشان گفتند میخواهید برایم دردسر بسازید حتی جرأت مطالعه یک مجله اعتقادی که بحث سیاسی نیز در آن  نبود نیز نداشتند  امنیت و فضای مناسب نبود.

مردم بیگانه بودند که چه اتفاقاتی در دنیا رخ میدهد برخلاف امروز که همه امکانات از جمله کتاب، رسانه های جمعی  و شبکه های اجتماعی وجود دارد و پیشرفت کرد و مردم آگاهی  پیدا کردند.

با توجه به  اینکه اوایل انقلاب جنگ تحمیلی،کودتاها و توطئه های که انجام دادند خواستند جلوی انقلاب اسلامی را بگیرند تا رشد نکند اگر این مسائل نبود یقینا پیشرفت مردم از این بیشتر می بود، هرچند فقری در جامعه دیده میشود اما فقری نسبی می باشد نه فقر مطلق.

گام نیوز: در مقابل این کلمات اولین کلمه یا جمله ای که به ذهن شما می رسد بفرمایید:

انقلاب اسلامی: بزرگترین حادثه تاریخ که ایران را دگرگون کرد.

دهه فجر: دهه انقلاب و مبارزه با طاغوت

۲۲بهمن: نقطه عطف انقلاب اسلامی

امام خمینی: بزرگترین رهبردینی بعد از پیامبر و امیرالمومنین امام علی (ع)

مقام معظم رهبری: بزرگترین رهبر دینی بعد از امام خمینی(ره)

عبدالله فاتحی: خدمتگذار به نظام و مسلمین و جوانان حزب اللهی

گام نیوز: رسانه ای اسلامی و انقلابی

از اینکه وقت شریفتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false