×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پرتاب ۱۳ ماهواره و کاوشگر ایرانی به فضا از ۱۳۸۵

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با بیان اینکه ایران در زمره پنج قدرت نوظهور فضایی در دنیاست که در مسیر توسعه فضایی گام برمی دارد ،گفت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۱۳ ماهواره و کاوشگر ایرانی به فضا پرتاپ شده که افتخاری بزرگ برای کشور و انقلاب اسلامی است.

به گزارش "چغادک نیوز"، 'محمد ابراهیمی' روز سه شنبه همزمان با روز ملی فناوری فضایی و پس از پرتاب ماهواره فجر در چهارمین روز از دهه فجر به فضا افزود: از این تعداد، چهار ماهواره بومی هستند که اولین آنها در سال ۱۳۸۵ به نام 'امید '،سپس دو ماهواره' رصد و نوید'در سال ۱۳۹۰ و سرانجام ماهواره 'فجر' امسال به فضا پرتاپ شده است.

وی با اشاره به طراحی و ساخت دو ماهواره با کشورهای روسیه و ایتالیا، اظهار کرد: ماهواره سینا با همکاری روسیه طراحی، ساخته و به فضا پرتاپ شده اما ماهواره مصباح که با همکاری ایتالیا ساخته شد به فضا پرتاپ نشد.

ابراهیمی به پرتاپ ۸ کاوشگر ایرانی اشاره کرد و گفت: اولین کاوشگر ایرانی سال ۱۳۸۵ پرتاپ شده و هفت کاوشگر دیگر نیز به ترتیب در سال های ۸۷ – ۸۸ – ۸۹ – ۹۰ – ۹۱ و ۹۲ به فضا پرتاپ شدند.

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی همچنین خبر داد: یک کاوشگر جدید دیگر از نوع نسل اول فضاپیمای سرنشین دار توسط محققان کشور در حال تکمیل است.

وی اظهار کرد: ایران پیشرو ترین کشور نوظهور فضایی تا سال گذشته بوده است. امسال هم باید آمار جمع آوری تا وضعیت کشور در این زمینه مشخص شود.

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی گفت: ایران در کنار چهار کشور اوکراین، بزریل ، هند و به عنوان قدرت های نوظهور فضایی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در بین این کشورها ما هم جز کشورهای پرتاپ کننده ماهواره هستیم اظهار کرد: در برخی از زمینه ها آنها جلو هستیم و در برخی زمینه ها هم باید بیشتر تلاش کنیم تا خودمان را به آنها برسانیم.

ابراهیمی تاکید کرد: ما در فعالیت های زیست فضایی، فضانوردی و اعزام موجود زنده به فضا در زمره فعال ترین کشورها بوده ایم و توانستیم در فهرست شش کشور ارسال کننده موجود زنده به فضا در جهان قرار گیریم .

وی با اشاره به اینکه کارهای فضایی پرهزینه هستند، اظهار امیدواری کرد: وضعیت بودجه در سال آینده برای تداوم فعالیت های محققان فضایی کشور بهتر باشد تا اینگونه فعالیت ها با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه فضایی کارهای مختلفی انجام شده است، گفت: به طور مثال در زمینه ماهواره های مخابراتی و سنجشی، پرتابگرها و فضانوردی گام های خوبی برداشته شده است.

ابراهیمی مهمترین اقدام در حوزه ماهواره های سنجشی را تکمیل و پرتاب ماهواره فجر اعلام کرد و افزود: این ماهواره روز گذشته با موفقیت پرتاب شده است و در این راستا ماهواره شریف ست نیز آماده پرتاپ می باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ماهواره های مخابراتی تا حدود زیادی اقدامات مرتبط با ماهواره ناهید تکمیل شده است، اظهار کرد: در این زمینه مطالعات مفهومی، طراحی و تدوین نقشه راه فناوری توسط سازمان فضایی انجام شده و به شورای عالی فضایی ارسال شد تا بررسی های لازم صورت گیرد.

رییس پژوهشکده سامانه های فضانوردی گفت: برنامه های فضانوردی همچنان با قوت در حال پیگیری است و طراحی اولین کپسول فضانورد پایان یافته و در آینده شاهد خبری های خوشی در این زمینه خواهیم بود.

وی از تهیه و تکمیل نقشه راه فناوری فضانوردی خبر داد و گفت: این موضوع نیز توسط کارشناسان مجرب در حال پیگیری است .

ابراهیمی به تغییرات انجام شده در ساختار سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: باتوحه به تغییراتی که انجام شده قرار شد این مجموعه بر روی ماهواره های ارتباطی و سنجش از راه دور بیشتر تمرکز کند و بخش فضانوردی نیز با قوت ادامه یابد.

ماهواره فجر که روز (دوشنبه) به دستور رییس جمهوری، در مدار زمین قرار گرفت ماهواره ای ۵۲ کیلویی ،با شکل هندسی ۶ ضلعی با ارتفاع ۴۹ سانتیمتر و عرض ۳۵ سانتیمتر است که تا ۴۵۰ کیلومتری زمین ارتفاع گرفته است.

این ماهواره از دوربینی پیشرفته بهره می برد که با استفاده از آن می تواند تصاویری با کیفیت بالا را به زمین ارسال کند.

فجرپس ماهواره های 'امید' ، 'رصد' و 'نوید' چهارمین ماهواره ایرانی در مدار زمین محسوب می شود که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته شده است و مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر است.

انتقال مداری، عکسبرداری برای نقشه برداری و هواشناسی و برخی محموله های تحقیقاتی از جمله ماموریت های این ماهواره است.

فناوری های جدید این ماهواره شامل فناوری انتقال مداری به کمک رانشگر گاز سرد، فناوری تعیین کنترل وضعیت ماهواره از طریق پایداری چرخان فعال، فناوری تصویربرداری فضایی و فناوری تعیین و توزیع توان الکتریکی است.

ماهواره بر سفیر فجر که نماد قدرت جمهوری اسلامی ایران در ساخت ماهواره برها است انتقال ماهواره فجر به مدار زمین را بر عهده داشت.

 
منبع: ایرنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false