×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
فعالیت انتخاباتی بستگان مقامات دولتی

سایت حامی دولت "خبرآنلاین" در گزارش کوتاهی با عنوان آقازاده‌ها به اتاق می آیند به کاندیداتوری تعدادی از فرزندان مقامات سیاسی در انتخابات اتاق تهران پرداخت و روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز نسبت به دولتی شدن اتاق بازرگانی انتقاد کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود در مطلبی با عنوان «خیز بستگان مقامات دولتی برای قبضه کردن اتاق بازرگانی» نوشت: یک روزنامه اصلاح‌طلب نسبت به دولتی شدن اتاق بازرگانی انتقاد کرد.

روزنامه اعتماد با اشاره به پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی نوشت: ثبت‌نام وارثان برخی چهره‌های پست‌های دولتی بر حاشیه‌های این انتخابات افزوده است. پسر نهاوندیان، برادر عراقچی، داماد محمد شریعتمداری، برادر حجاریان و پسر عارف از جمله این وارثانند که رنگ و بوی سیاسی انتخابات اتاق را بیشتر کرده‌اند. هرچند انتخابات اتاق‌های بازرگانی رقابت بین فعالان اقتصادی خصوصی است اما حضور بیشتر به اصطلاح «بخش خصوصی دولتی» در لیست ثبت‌نامی‌های امسال نگرانی خارج شدن اتاق از دست خصوصی‌ها را بیشتر کرده است.

طبق ماده ۱۲ قانون اتاق بازرگانی ایران مصوب اسفند سال ۶۹، بخش دولتی از مجموع ۶۰ کرسی، ۲۰ کرسی را به انتخاب وزیر صنعت و تجارت به خود اختصاص می‌دهد. به عبارت دیگر ۲۰ کرسی از ۶۰ کرسی انتصابی و دولتی قطعی است و از ۴۰ کرسی باقیمانده انتخاباتی نیز امسال احتمال افزایش سهم دولتی‌ها براساس میزان ثبت نام آنها وجود دارد. به این ترتیب حتی در صورت تصاحب ۱۰ کرسی از ۴۰ جایگاه انتخاباتی، سهم دولتی‌ها در مجموع هیأت نمایندگان به ۳۰ یعنی نیمی از صندلی‌ها می‌رسد.

اعتماد افزود: افزایش تعداد نامزدها را برخی از فعالان اتاق تعبیر به حضور بیشتر دولتی‌ها می‌کنند. از جمله مسعود دانشمند که خود نیز به عنوان یکی از اعضای ائتلاف بزرگ در این انتخابات کاندیدا شده است. او گفت امسال حضور بخش خصوصی دولتی در انتخابات اتاق بطور چشمگیری افزایش یافته که این مسأله عرصه را بر بخش خصوصی تنگ‌تر می‌کند. اگر در حالت خوشبینانه این افراد ۱۰ کرسی از ۴۰ کرسی را به دست آورند با ۲۰ کرسی انتصابی دولتی تعدادشان با فعالان خصوصی واقعی برابرخواهد شد. وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی کانون بنگاهداران بخش خصوصی است پرسید چرا باید مدیران شرکت‌های دولتی اجازه حضور در هیأت نمایندگان اتاق را داشته باشند؟

از سوی دیگر خبرآنلاین از سایت‌های حامی دولت نیز در نوشته کوتاهی خاطرنشان ‌کرد: لیست آقازاده‌ها به اتاق می‌آیند/ پسر کاندیدای ریاست جمهوری در اتاق تهران کاندیداهای اتاق تهران نشان می‌دهد، تعدادی از فرزندان مقامات سیاسی به جمع کاندیداهای اتاق تهران پیوسته‌اند. پس از پسر محمد نهاوندیان، پسر محمدرضا بهزادیان و فرزند محمد رضا عارف نیز پس از پایان زمان ثبت‌نام به اتاق تهران برای ثبت‌نام در انتخابات رجوع کردند و ثبت‌نام‌شان به روز بعد موکول شد در حالی که طبق قوانین زمان ثبت‌نام انتخابات پایان یافته بود.

خبر می‌افزاید: پیش از این مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بود. همچنین هیبت‌الله فاضلی برادر علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران هم در انتخابات اتاق ثبت نام کرده است. مرتضی عراقچی، برادر عباس عراقچی یکی از مذاکره کنندگان به جمع علاقه‌مندان حضور در اتاق پیوسته بود. محمد هادی رضوی داماد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز هفته گذشته نامش را در لیست کاندیداهای اتاق تهران ثبت کرد.

منبع: کیهان

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false