روایت سردار باقرزاده از نحوه شناسایی شهدای گمنام | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روایت سردار باقرزاده از نحوه شناسایی شهدای گمنام

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یک هزار نمونه DNA به مرکز تحقیقات پزشکی کوثر داده شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

به گزارش "چغادک نیوز"، مراسم اختتامیه جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس و شهدای گمنام با عنوان« آیه‌های سپید» در قزوین با حضور سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولین استانی و جمعی از خانواده‌های شهدای استان برگزار شد.

سردار باقرزاده در این مراسم با اشاره به نحوه شناسایی شهدای تفحص شده گفت: وقتی موضوع شناسایی افراد از راه ژنتیک مطرح شد از سال ۷۰ تلاش کردیم تا با استفاده از جمعی از پزشکان نسبت به این کار اقدام شود که ۷۰ تن از پزشکان دعوت به همکاری شدند و اعلام کردند این کار نشدنی است و هزینه سنگین و تجهیزات خاصی لازم دارد و کار نتیجه نداد.

وی افزود: در آن زمان شناسایی اجساد ۱۰۰۰ دلار در خارج از کشور هزینه داشت که پیگیری خود را ادامه دادیم و با اعزام یکی از پزشکان حاذق به خارج از کشور برای بررسی موضوع مقدمات دستیابی به تخصص لازم فراهم شد، اما تحریم‌ها در خرید تجهیزات فنی ما را دچار مشکل کرد. نمونه‌برداری DNA از جسم بافت نرم، خون و پوست و گوشت آسان و از استخوان بسیار سخت است که پزشکان ما توانستند در این مسیر به موفقیت‌هایی دست یابند که کارها همچنان ادامه دارد.

سردار باقرزاده در ادامه تصریح کرد: یک‌هزار نمونه DNA به مرکز تحقیقات پزشکی کوثر داده شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و در قزوین نیز از ۹۰ درصد خانواده شهدا نمونه‌گیری شده که هنوز پاسخ آن آماده نشده است که بتوانیم تعداد دیگری از مفقودان را شناسایی کنیم.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آمار شهدای گمنام کشور در هشت سال دفاع مقدس گفت: ۴۵ هزار شهید مفقودالاثر را شناسایی کرده‌ایم که تاکنون ۴۰ هزار خانواده مشخص شده و اجساد مطهر شهدا دفن شده و شش هزار شهید گمنام هم هنوز در خاک عراق است که با تفحص و جستجو شناسایی خواهد شد.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false