×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خبرهای خوش دارویی دهه فجر

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از ورود داروهای نوترکیب و بیوتکنیک تولید داخل به بازار دارویی کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: به صورت میانگین هر سال ۳۰ فرآورده دارویی مهم که عموما هم مورد استفاده بیماران صعب العلاج و خاص است و قبلا وارداتی بوده و ارزبری بالایی نیز داشته در کشور تولید می شود طبیعتاً برخی از این داروها نیز ارزش اقتصادی زیادی ندارند و صرفا از نظر تامین بازار به ما کمک می کند.

وی افزود: تا قبل از پایان سال جاری از این میانگین تعدادی دارو مثل فاکتور ۸ نوترکیب وجود خواهد داشت که پس از ارزیابی های بالینی و ارائه مستندات لازم، مجوز توزیع محدود آنها به شکلی وسیع تر ادامه خواهد یافت.

دیناروند ادامه داد: برای اولین بار در کشور شاهد تولید داروهای بیماران هموفیلی صد در صد وارداتی خواهیم بود و امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم ۳۰ درصد از نیاز کشور را با این محصول تولید داخل تامین کنیم که در این صورت ۹۵درصد صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو، تولید داروی ضد سرطان مونوکنال آنتی بادی تراستوزوماب در کشور را از دیگر خبرهای خوش دهه مبارک فجر دانست و گفت: آگاهان حوزه دارویی می دانند که این دارو حتی با وجود قیمت بالایی که دارد به دلیل مصرف گسترده با فروش معادل ۷ تا ۸ میلیارد دلاری جزء پرفروش ترین داروهای دنیا محسوب می شود که از این مبلغ حدود ۷ درصد آن سهم کشور ماست. خوشبختانه تولید داخل این دارو در حل گذراندن نظارت های کنترل کیفیت است و درسال ۹۴ می تواند بخش اصلی نیاز ما را تامین کند.

معاون وزیر بهداشت، از تولید چند داروی ضد سرطان خوراکی و ورود به بازار آنها خبر داد و ابراز امید واری کرد: با این روند مثبت در تولیدات داخلی، دسترسی به داروهای باکیفیت و قیمت مناسب ادامه یابد و دسترسی بی دغدغه به دارو که از اولویت های خواست وزارت بهداشت است با این مهم محقق شود تا هم مردم و هم سازمانهای بیمه گر، هزینه های درمان را سهل تر تحمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه وزارت بهداشت بدنبال رونمایی های نمایشی نیست اما به مناسبت دهه مبارک فجر افتتاح چند خط تولید را در برنامه ها خود دارد که باحضور برخی مسئولین صورت خواهد پذیرفت.

دیناروند در ادامه به تاثیرات منفی تحریم ها بر تامین دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه غرب همواره شعارش این بوده که دارو در لیست تحریم نیست اما همه می دانند که تامین دارو مشروط براصل وجود منایع مالی و همینطور نقل و انتقالات مالی است وقتی هر دوی اینها را مسدود کرده اند دارو نیز خود به خود مشمول تحریم شده است. ضمن اینکه منابع مالی دولت به دلیل فروش اندک نفت و صادرات دشوار در حوزه نفت و گاز محدود شده است مطلب دیگر نقل و انتقالات مالی است که با مشکل مواجه گردیده، به این معنی که دارو از کشوری خریداری می شود که آنجا اعتبارات مالی وجود ندارد

وی در پایان یادآور شد: جای نگرانی نیست اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم ها برداشته شود فعالیت هایمان سهل می گردد و اگر این اتفاق رخ ندهد کما فی السابق که توانستیم راهکار بیاندیشیم و از مشکلاتمان بکاهیم باز هم با  همان روشهای تدارک دارو را ادامه خواهیم.
 

 

منبع: مهر

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false