فرار دوهزار ساکن غوطه شرقی دمشق/ وقتی تروریست‌ها دست یکدیگر را رو می‌کنند/ وضع بحرانی شهر استراتژیک شیخ‌مسکین | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
فرار دوهزار ساکن غوطه شرقی دمشق/ وقتی تروریست‌ها دست یکدیگر را رو می‌کنند/ وضع بحرانی شهر استراتژیک شیخ‌مسکین

شهر دمشق و حاشیه آن در روزهای اخیر صحنه تحولات میدانی ویژه‌ای بوده که از میان آنها می‌توان به موشک‌باران مناطق مسکونی و فرار حدود دوهزار نفر از ساکنان غوطه شرقیه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه اشاره کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه دمشق»، تحولات میدانی جبهه «درعا»، تحولات میدانی جبهه «حلب» و تحولات میدانی «دیرالزور» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

شهر دمشق و حاشیه آن در دروزهای اخیر صحنه تحولات میدانی ویژه ای بوده که از میان آنها می توان به موشک باران مناطق مسکونی این شهر توسط گروه تروریستی "جیش الاسلام" (زیرمجموعه جبهه اسلامی) به فرماندهی "زهران علوش"، فرار حدود ۲ هزار نفر از خانواده های ساکن در غوطه شرقیه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه ، احتمال اجرای مصالحه وطنی در منطقه "عربین در حاشیه شرقی شهر دمشق و … اشاره کرد.
 

سوریه
 

حملات موشکی تروریستها به شهر دمشق
موشک باران شدید مناطق مسکونی شهر دمشق از سوی گروه تروریستی "جیش الاسلام" بفرماندهی زهران علوش مزدور رسمی  وشناسنامه دار سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی و نزدیک ترین فرمانده گروههای تروریستی به "بندر بن سلطان"  وارد روز سوم خود شده است که طی آن بیش از ۴۰۰ موشک از نوع "کاتیوشا ، گراد ۲۰ ، گراد ۴۰ ، و سهم الاسلام (دست ساز)" به محلات مسکونی شهر دمشق اصابت کرده است.

فیلم " شلیک موشک از زملکا به سمت مرکز دمشق و رهگیری سریع مکان شلیک و جواب مقتضی به شلیک کننده توسط جنگنده های ارتش "
 

سوریه 
 

محلاتی که هدف موشک باران قرار گرفته اند شامل "حی المالکی" ، "حی برامکه (نزدیک ساختمان اداره کل گمرک)" ، "المزه۸۶ (محله عموما علوی و مسیحی نشین بشدت طرفدار نظام سوریه)" ، "شیخ سعد" ، "باب توما (نزدیک حرم حضرت رقیه س) ، "خیابان العابد (نزدیک یکی از ساختمانهای وابسته به ارتش سوریه) ، "ساختمان وزارت آموزش عالی" و …
 

سوریه
 
در اثر این موشک‌باران‌ها حدود ۱۰ شهروند بی گناه و غیر نظامی سوریه به شهادت رسیده و دهها نفر نیز بشدت زخمی شده اند. منبع پرتاب موشکها نیز مناطق حاشیه شرقی شهر دمشق واقع در غوطه شرقیه مانند "زملکا" ، "عربین" ،  "القابون"، "حرستا" می باشد که در ماههای اخیر صحنه نبردهای سنکین میان ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای فعال در این مناطق بوده است.

 

سوریه
 

با گذشت دو روز از حملات به مناطق مسکونی شهر دمشق ، روز گذشته "زهران علوش"  با برگزاری یک کنفرانس خبری با حضور فعالان رسانه ای نزدیک به گروههای تروریستی ، علت این عمل جنایتکارانه را مقابله و جلوگیری از عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای متحد آن (حزب الله سوریه ، حزب الله لبنان ، دفاع وطنی سوریه و تیپ فاطمیون) در محور عملیاتی حاشیه شهر "دوما" پایتخت تروریستهای تکفیری در منطقه حاشیه دمشق عنوان کرد و وعده تشدید حملات و کشتار بیشتر شهروندان دمشق را داد!

فیلم " ویدیوی کنفرانس خبری زهران علوش فرمانده گروه تروریستی جیش الاسلام "
 

سوریه
 
با توجه به تهدیدات پیشین این تروریست تکفیری در شبکه رسانه ای "توییتر" مبنی بر قصد خود برای موشک باران دمشق ، شورای فرماندهی ارتش سوریه با صدور بیانیه ای نسبت به این تهدید واکنش نشان داده و طی بیانیه ای به تروریستها هشدار داد کوچکترین حمله ای به دمشق را با بمباران ویران کننده و تشدید عملیات نظامی علیه مواضع تروریستهای تکفیری مذکور در محور عملیاتی شهر دوما مقر اصلی آنها پاسخ خواهد داد.

 

سوریه

بیانیه زهران علوش خطاب به مردم دمشق مبنی بر موشک باران این شهر با انواع موشکها
 

به محض اصابت اولین موشک به دمشق هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه بر فراز مراکز استقرار تروریستها در شهر دوما حاضر شده و اقدام به بمباران شدید مواضع آنها نمودند. همچنین پهبادهای شناسایی رزمی ارتش و دفاع وطنی سوریه با حضور در آسمان شهر دمشق ، غوطه شرقیه و لاذقیه اقدام به شناسایی و رهگیری منبع اصلی پرتاب موشکها کردند.

فیلم " موشک باران دمشق توسط تروریستهای تکفیری جیش الاسلام مستقر در غوطه "
فیلم "پهباد شناسایی رزمی شاهد ۱۲۹ در حال رصد منطقه لاذقیه و ارتفاعات آن"

 با تداوم حملات تروریستها به شهروندان سوی ساکن دمشق ، ارتش سوریه نیز بمبارانها و حملات هوایی با به مناطق دیگر محل استقرار تکفیریها در مناطق "عربین ، حموریه و جوبر" گسترش داده است. به گزارش منابع میدانی نزدیک به ارتش سوریه دهها تروریست تکفیری در حملات هوایی ارتش سوریه به هلاکت رسیده یا زخمی شده اند.

فیلم "موشک باران محلات شهر دمشق توسط جیش الاسلام" 
 

سوریه
 

به موازات حملات در دمشق ، نیروهای گروه تروریستی جیش الاسلام حملات موشکی را نیز به شهر علوی نشین "لاذقیه"نیز گسترش داده اند. از شهر لاذقیه واقع در غرب سوریه و در مجاورت سواحل مدیترانه نیز گزارش می رسد که دهها موشک به مناطق مسکونی این شهر اصابت کرده که منبع آنها ارتفاعات حاشیه شمالی این شهر بوده است. در اثر اصابت موشکهای کاتیوشا به خیابانها لاذقیه سه نفر شهید و چند نفر هم زخمی شده اند.  
 

  سوریه

سوریه

لحظه اصابت موشکهای گروه تروریستی جیش الاسلام به خیابانهای شهر لاذقیه
 

یگان های توپخانه ای و نیروی هوایی ارتش سوریه نیز بلافاصله منبع اصلی پرتاب موشکها را شناسایی کرده و با آتش پرحجم گلوله باران کرده اند. لازم به ذکر است که سال گذشته همزمان با توفیقات ارتش سوریه در محورهای عملیاتی حاشیه شمالی استان حماه ، حلب ، القلمون و دمشق ، گروههای تروریستی تکفیری همجون "ارتش آزاد ، جبهه النصره (شهبه رسمی شبکه القاعده در سوریه)، جبهه اسلامی ، و … با هدایت و فرماندهی و تدارکات کامل دولت ترکیه و به دستور مستقیم شخص "اردوغان" رییس جمهور فعلی این کشور جبهه جدید نبردی را در منطقه حاشیه شمالی استان لاذقیه در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه گشودند.
 

سوریه
 

هدف از گشایش جبهه جدید تمرکز زدایی از توان تسلیحاتی و نظامی و عملیاتی ارتش سوریه در محور های مهمی همچون حلب و دمشق بود. تروریستها با حمله به شهر ارمنی نشین "کسب" اقدام به کشتار شهروندان سوریه ارمنی کرده و بسیاری از ساکنان این شهر را نیز ربوده و با خود به داخل خاک کشور ترکیه انتقال داده اند که از سرنوشت صدها تن از آنها هیچگونه اطلاعاتی منتشر نشده است.

سوریه
ربایش ساکنین ارمنی شهر کسب و اخراج آنها به ترکیه از سوی تروریستهای تکفیری مورد حمایت دولت ترکیه
 
حمایت دولت و ارتش ترکیه از تروریستهای تکفیری بین المللی فعال در این جبهه محدود به تدارکات نظامی و پشتیبانی فرماندهی عملیات نظامی آنها نشد بلکه افسران نظامی و اطلاعاتی سرویس اطلاعاتی ترکیه با تشکیل اتاقهای عملیاتی به راهبری عملیات نظامی در این محور پرداخته و یگان توپخانه ارتش ترکیه نیز بصورت رسمی و علنی اقدام به گلوله باران سنگین مواضع و پایگاههای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در کوههای مشرف بر منطقه عملیاتی مذکور کردند.

 

سوریه

سوریه
 

 به موازات آن نیز هواپیماهای ارتش ترکیه با گشت زنی و عملیات هجومی علیه بمب افکنهای نیروی هوایی ارتش سوریه تلاش کردند تا از پشتیبانی هوایی آنها از عملیات نظامی نیروی زمینی ارتش سوریه در مقابله با تروریستها جلوگیری بعمل آورند که با حضور جنگنده های رهگیر پیشرفته ارتش سوریه از آسمان این کشور متواری شدند. در نهایت ارتش سوریه با بسیج گسترده نیرو امکانات خصوصا نیروهای داوطلب در قالب یگان بسیج مردمی (الدفاع الوطنی) موفق به بازپس گیری بخش اعظم مناطق اشغال شده از تروریسها گردید .

 

سوریه
 

طی عملیات ارتش سوریه بیش از ۸ هزار تروریست تکفیری به هلاکت رسیده و هزاران نفر نیز مجروح و برای مداوا به بیمارستانهای کشور ترکیه منتقل شدند. حدود دو ماه پیش و همزمان با تشدید عملیات ارتش سوریه در محور شمال شرقی شهر حلب که با دو هدف تکمیل حلقه محاصره این شهر و جداسازی آن از مناطق تکفیری نشین و تروریست پرور حاشیه شمالی آن  در جریان است، اردوغان رییس جمهور فعلی ترکیه طی جلسه مشترکی با حضور فرماندهان سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه ، آمریکا ، اسراییل ، فرانسه ، انگلیس ، عربستان سعودی و قطر پیشنهاد داد تا برای ایجاد فشار مضاعف به ارتش سوریه ، نبردها جبهه حاشیه شهر لاذقیه مجددا تشدید شود و از آمادگی ارتش و سازمان اطلاعات کشورش برای اجرای این تصمیم خبر داده بود.درگیریها در این منطقه میان ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستها بصورت پراکنده همچنان ادامه دارد.

خروج صدها خانوار ساکن غوطه شرقیه از این منطقه
همزمان با تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه در محورهای عملیاتی شمال و جنوب منطقه غوطه شرقیه و تشدید محاصره مناطق تحت سیطره تروریستهای تکفیری (از گروههای جبهه النصره ، جیش الاسلام ، داعش،ارتش آزاد، فیلق الرحمن و …) و احتمال کشیده شدن نبردها به دروازه های شهر دوما مقر اصلی فرماندهی و پشتیبانی گروههای تروریستی مختلف فعال در غوطه شرقیه و افزایش درگیریهای داخلی و ترورهای مکرر فرماندهان گروههای مسلح تکفیری از سوی گروههای رقیب ، طی هفته های گذشته صدها خانواده ساکن در این منطقه در حال خروج از غوطه شرقی هستند. بیشترین حجم مهاجرت اهالی منطقه غوطه شرقیه از سکان مناطقی همچون "جوبر" ، "شیفونیه" ، "میدعا" ، "حوش فاره" ، "حوش الظواهره" ، "حوش نصری" و  "دوما" هستند.

فیلم " خروج خانواده های ساکن در مناطق تحت سیطره تروریستها در غوطه شرقیه دمشق"
 

سوریه
 

در همین زمینه ارتش سوریه در اقدامی انسانی اقدام به ایجاد دو معبر امن برای خروج این خانواده ها کرده است. معبر اول در محور شمالی غوطه شرقیه در مجاورت "اردوگاه وافدین (مخیم الوافدین)" قرار داشته و معبر دوم نیز در محور جنوب غوطه شرقیه و در مجاورت روستای "حوش فاره" قرار دارد. در جدید ترین موج فرار مردم از مناطق تحت سیطره تروریستها ، حدود ۱۰۷ خانوار اهل شهرهای "دوما" و "شیفونیه"  با کمک ارتش از غوطه شرقیه خارج شده و با مساعدت کامل نیروهای ارتش سوریه به مناطق امن منتقل و اسکان داده شده اند.

فیلم "خروج خانواده های ساکن در مناطق تحت سیطره تروریستها در غوطه شرقیه دمشق"

 
سوریه
لحظه خروج صدها خانوار ساکن غوطه شرقیه از مناطق تحت کنترل تروریستهای تکفیری
 

گفتنی است ارتش سوریه با ایجاد کمپهای مسکونی در حاشیه شهر دمشق و استقرار دهها گروه خدمات پزشکی و معیشتی نسبت به اسکان موقت و تامین نیازهای این خانواده ها اقدام لازم را بعمل آورده است. لازم به ذکر است که بغیر از خانواده هایی که از غوطه شرقیه فرار کرده و به مناطق تحت سیطره ارتش سوریه پناه آورده اند ، طی ماههای اخیر بیش از ۸۰۰ نفر از تروریستهای مسلح سوری ساکن در غوطه شرقیه نیز با وساطت مشایخ این منطقه و تجار ساکن دمشق و دریافت امان نامه از دولت سوریه خود را به یگانهای ارتش سوریه تسلیم کرده و برای طی مراحل بعدی تحویل قوه قضاییه سوریه شده اند.
 

سوریه
 

به گزارش یک منبع میدانی نزدیک به ارتش سوریه ، روند تسلیم تروریستهای فعال در غوطه شرقیه دمشق در هفته های اخیر پس از وقوع شدید ترین درگیریها میان دو گروه تروریستی "جیش الاسلام" که منجر به حمله وسیع جیش الاسلام به فرماندهی "زهران علوش" به مراکز استقرار و دستگیری کلیه فرماندهان و اعضای گروه تروریستی "جیش الامه (زیر مجموعه ارتش آزاد)" گردید ، شتاب بیشتری به خود گرفته است.

پیگیری اجرای توافقنامه در "عربین"
شهر "عربین" واقع در بخش غربی غوطه شرقیه دمشق طی دو هفته گذشته صحنه مذاکرات فشرده میان نمایندگان دولت و ارتش سوریه و هیئتی متشکل از بزرگان و ریش سفیدان و تجاز اهل این منطقه برای اجرای توافقنامه موسوم به "مصالحه ملی (المصاحه الوطنی)" بوده است.
 

سوریه
 
در این مذاکرات پرونده های تامین امنیت این منطقه ، جلوگیری از ورود و استقرار تروریستهای تکفیری ، تامین و تضمین امنیت منطقه با تشکیل کمیته های مردمی با حضور جوانان منطقه در قالب تشکیلات دفاع وطنی (بسیج) ، بازگشایی راهها و بازگشت مردم آواره به منازلشان ، تضمین امنیت و سلامت کارکنان و نهادهای خدمات دولتی و بهداشتی و وضعیت زندانیان اهل این منطقه که بجرم ارتکاب جرائم تروریستی در زندان بسر می برند ، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

سوریه
 

در پی افزایش احتمال امضای توافق میان دولت با مشایخ عربین و برقراری مصالحه ملی در آن ، گروه تروریستی "جیش الاسلام" ضمن مخالفت شدید با اجرای هرگونه توافق با دولت ، اقدام به اعزام نیرو و تانک و نفر بر به این منطقه کرده و گروه زیادی از جوانان را نیز بجرم همکاری با دولت و خیانت دستگیر و روانه سیاهچالهای خود کرده است.
 
همچنین این گروه ترویستی با صدور بیانیه ای بطور رسمی اعلام کرده که اجازه ورود و خروج مشایخ منطقه را به عربین نخواهد داد. در همین راستا چند روز پیش عناصر جیش الاسلام با استقرار در مدخل ورودی این شهر بطرف کاروان خودروهای مشایخ منطقه که در حال عزیمت به دمشق برای شرکت در جلسه مشترک با نماینده دولت سوریه بودند تیراندازی کرده و چند نفر را زخمی کرده است.

شهر عربین به لحاظ جغرافیایی ( نزدیکی به دروازه جنوبی شهر دوما) و نظامی (مسیر تدارکاتی و پشتیبانی تسلیحاتی از شهر دوما برای تروریستهای مستقر در محلات تقریبا محاصره شده " جوبر ، قابون ، تشرین و برزه") برای ارتش سوریه و تروریستهای تکفیری دارای اهمیت بسیاری می باشد.

تداوم درگیریهای داخلی میان گروههای تروریستی – تکفیری در غوطه شرقیه دمشق!
همزمان با تشدید حملات و عملیاتهای نظامی ارتش سوریه در غوطه شرقیه دمشق که در ماههای گذشته با توفیقات فراوانی همراه بوده است ، اختلافات داخلی میان گروههای تروریستی تکفیری نیز شعله ور تر می شود.

در ماههای اخیر این اختلافات خود را در قالب موجی از ترورهای فرماندهان و اعضای مهم این گروهها نشان داد که از میان آنها می توان به ترور چند باره "احمد طه معروف به ابومحمد صبحی" فرمانده گروه تروریستی "جیش الامه" وابسته به ارتش آزاد که به کشته شدن فرزند ارشد وی و چند نفر از معاونین و محافظینش منجر شد، تا ترور فرماندهان ارشد گروه تروریستی "جیش الاسلام"  در دوما و سایر بخشهای غوطه شرقیه بدست عوامل ناشناس! که پس از وقوع هر حمله و ترور ، نام جیش الاسلام ، جیش الامه و ارتش سوریه یا هسته های خفته ترور داعش متهم به اجرای آن می شدند.
 

سوریه
 

در نهایت نیز تشدید جنگ لفظی میان جیش الامه و جیش الاسلام منجر به حمله سراسری جیش الاسلام به مقرها و منازل اعضای گروه رقیب و دستگیری فرمانده این گروه شد. اما دستگیریها خاتمه کار نبود ، چرا که واحد رسانه ای جیش الاسلام با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از مقرهای گروه رقیب مدعی کشف مقادیر فراوانی حشیش و سایر انواع مواد مخدر و قرصهای روانگردان و آلات قمار و لهو  لعب شده و از ساکنین غوطه خواست مکان اختفای اعضا و فرماندهان متواری گروه "جیش الامه" را به نزدیک ترین پایگاههایش اطلاع دهند و جوایز نقدی و غیر نقدی دریافت کنند!

 
سوریه
بیانیه گروه تروریستی جیش الاسلام خطاب به اعضای جیش الامه مبنی بر توبه و تسلیم خود به مراکز این گروه
 

اما در جدید ترین تحول از این دست ، روز گذشته گروه تروریستی "فیلق الرحمن" وابسته به گروه تروریستی تکفیری "ارتش آزاد"به فرماندهی "ناصر شمری" (سرگرد فراری و منشق ارتش سوریه) با صدور بیانیه ای از دستگیری فرماندهان و اعضای چند گروه تروریستی تکفیری رقیب مانند: "مرکز سرایا المقاومه (مقر گروهانهای مقاومت) ، فوج الصوارم و کتیبه جند العاصمه (گردان سربازان پایتخت)" خبر داده است.

در بیانیه منتشره از سوی این گروه تروریستی علت دستگیری فرماندهان و اعضای این گروهها ، "بیعت مخفیانه با داعش" ، "ایفای نقش در ترور فرماندهان و اعضای گروههای رقیب در غوطه شرقیه دمشق" ، "تشکیل و تجهیز هسته های تروریستی خفته ترور در داخل مناطق تحت کنترل سایر گروهها" و همکاری با دولت اعلام شده است.
 

سوریه
بیانیه گروه تروریستی تکفیری فیلق الرحمن وابسته به ارتش آزاد پیرامون دستگیری گروههای نزدیک به داعش
 

لازم به ذکر است که گروه تروریستی "فیلق(سپاه) الرحمن یکی از گروههای فعال در مناطق دمشق و القلمون (مرز سوریه و لبنان) بوده که از مهمترین اقدامات تروریستی آنها به ربایش ۴۸ تن از زوار ایرانی در جاده منتهی به فرودگاه بین المللی دمشق می توان اشاره کرد.
 
گفتنی است پس از فشارهای دولت ایران و سوریه و وساطت دولت و سازمان اطلاعات کشور ترکیه این مستشاران ربوده شده که ماهها در زندان این گروه تروریستی در حال شکنجه های قرون وسطائی قرار داشتند با گروهی از تروریستهای زندانی در زندانهای دولت سوریه مبادله شدند. در ویدیوهای منتشر شده در آن زمان از ربوده شدگان ، "سرگرد ناصر الشمری فرمانده فعلی گروه تروریستی – تکفیری "فیلق الرحمن" با لباس نظامی حضور داشته و در حال نشان دادن کارتهای شناسایی ربوده شدگان می باشد.
 

سوریه
سرگرد فراری ارتش سوریه ناصر الشمری عامل ربایش مستشاران سپاه در سوریه و فرمانده گروه تروریستی تکفیری فیلق الرحمن

تحولات میدانی جبهه درعا

اوضاع وخیم شیخ مسکین
اوضاع میدانی نیروهای ارتش و دولت سوریه مستقر در استان درعا در وخیم ترین حالت ممکن قرار گرفته است. تروریستهای تکفیری از گروههای جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) و ارتش آزاد (جیش الحر) به همراه برخی گروههای وابسته به "جبهه اسلامی" با فراخوان گسترده نیرو و متکی به تدارکات بسیار بسیار وسیع نظامی ، اطلاعاتی و مالی از سوی دولتهای آمریکا ، اسراییل ، اردن ، عربستان سعودی و قطر در ماههای گذشته اقدام به تشکیل اتاق مشترک عملیات نظامی کرده و زیر نظر افسران ارشد آمریکایی و اسراییلی شروع به حملات متمرکز به مناطق تحت سیطره ارتش و دولت سوریه کرده اند.
 

سوریه

در این حملات مناطق مهمی در بخش غربی درعا به کنترل تروریستهای آموزش دیده از سوی افسران آمریکایی و اسراییلی در آمده است. کانون اصلی نبردها در این استان در یک ماه گذشته در منطقه "شیخ مسکین" قرار داشته است که طی آن گروههای مسلح تکفیری پس از ناکامی ارتش سوریه در اجرای عملیات آفندی (هجومی) برای پاکسازی چند محله جنوبی این شهر اقدام به اجرای پاتک سریع و شکستن محاصره فرض شده از سوی ارتش سوریه کرده و طی نبردهایی سنگین در دو محور جنوبی و غربی ، نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه را عقب رانده و بخشهای مرکزی و شرقی شهر را نیز به کنترل خود در آورده اند. شهر شیخ مسکین از چند جهت دارای اهمیت راهبردی برای ارتش سوریه می باشد:

 

سوریه

موقعیت شهر شیخ مسکین استان درعا – رنگ سبز تروریستها – رنگ قرمز ارتش سوریه
 

اول: قرار گرفتن در مسیر جاده مواصلاتی درعا – دمشق که در حال حاضر مسیر تدارکاتی یگانهای ارتش سوریه در استان درعا از آن عبور می کند و در صورتی که شیخ مسکین به کنترل تروریستهای تکفیری در آید ، ارتباط تدارکاتی و تسلیحاتی و نیرویی یگانهای تابعه ارتش سوریه در شهر های درعا ، ازرع و … قطع خواهد شد.

دوم: در صورت تسلط تکفیریها بر شیخ مسکین راه برای حمله نظامی و اشغال چند شهر باقیمانده در کنترل ارتش سوریه همچون ازرع ، درعا ، قرفا ، تامر و خربه الغزاله هموار خواهد شد و این به معنای پایان کنترل و حضور دولت سوریه بر استان درعا خواهد بود.
 

سوریه
 

سوم: از دست رفتن شهر شیخ مسکین گام مهمی در راستای چامه عمل پوشیدن رویای گروههای تروریستی و اربابان غربی – عربی – صهیونیستی آنان مبنی بر "حرکت به سمت شهر دمشق و ساقط کردن نظام مشروع حاکم بر کشور سوریه از طریق حمله نظامی" خواهد بود.
 

سوریه
 

طی هفته های اخیر بدلیل بارش برف سنگین و افزایش برودت هوا ، تقریبا معارک میان دو طرف محدود به گلوله باران مواضع یکدیگر و عملیات تک تیراندازی بود ولیکن با توقف بارش برف و افزایش دمای هوا ، گروههای جبهه النصره و ارتش آزاد اقدام به اجرای عملیات هماهنگ هجومی بر علیه مراکز باقیمانده ارتش سوریه در بخش شمالی شهر شیخ مسکین و بطور مشخص مقر فرماندهی لشکر ۸۲ زمینی ارتش تحت عنوان عملیات نظامی "لبیک یا رسول الله" کردند.
 

سوریه 

سوریه
 

این موضوع نشان دهنده آن است که تروریستها به مراتب بیش از فرماندهان ارتش سوریه در درعا و شیخ مسکین در اندیشه پیشروی های زمینی و تصرف کامل این شهر بوده و برای آن برنامه ریزی و تدارکات نظامی و فراخوان نیرویی داده بودند و طی بارش برف زمانی که نیروهای ارتش سوریه گمان آن داشتند که اوضاع بر وفق مراد است ، طرحهای متعدد عملیاتی اتاق عملیات مشترک آمریکایی اسراییلی و عربی در حال بررسی و آماده سازی بوده است.

به هر جهت ، حملات متمرکز تروریستها بر علیه مقر فرماندهی لشکر ۸۲ ارتش سوریه که در مکانی مرتفع و دارای اشراف دید و آتش بصری بسیار مناسب بر محیط پیرامونی آن قرار دارد ، آغاز شد و طی ۲۴ ساعت نبرد شدید این موقعیت حساس نظامی به تصرف کامل تروریستهای تکفیری در آمد. سرعت عمل و دقت اجرای عملیات نظامی از سوی تروریستها به حدی بود که ستاد فرماندهی ارتش سوریه را وادار به صدور فرمان عقب نشینی از مقر مذکور کرد.
 

سوریه
بیانیه اتاق مشترک عملیات تروریستها پیرامون تصرف کامل مقر فرماندهی لشکر۸۲ ارتش سوریه در شمال شیخ مسکین
 

بدین منظور یک اکیپ از نیروهای از جان گذشته ارتش در پادگان باقی مانده تا جلوی پیشروی سریع و تعقیب احتمالی سایر نیروهای در حال عقب نشینی را بگیرند. پس از چند ساعت کلیه نیروهای مذکور به شهادت رسیده و پادگان با مخازن مملو از سلاح و مهمات و گاراژهای انباشته از خودروها و نفربرهای زرهی ، تانک و چندین عراده توپ سنگین بدست تکفیریها افتاد! با استقرار یگانهای نظامی تروریستها در داخل مقر ۸۲ بلافاصله حملات خمپاره ای و گلوله بارانهای شدید توپخانه ای آنها علیه مواضع ارتش سوریه آغاز شد و بنا بر اعلام رسمی رسانه های وابسته به آنها ، هدف بعدی مقر نیروهای ارتش سوریه در منطقه شمال شرقی شیخ مسکین در نزدیکی نیروگاه حرارتی برق این شهر خواهد بود.
 

سوریه 
 

 

فیلم " پیکر مطهر شهدای ارتش سوریه که خود را فدای عقب نشینی هم قطارانشان از داخل مقر لشکر ۸۲ ارتش سوریه کردند "
 

سوریه
 سامانه پدافند هوایی پیشرفته ارتش سوریه پس از عقب نشینی نظامیان از مقر لشکر ۸۲ به چنگ تروریستهای تکفیری درآمد
 

بطور همزمان یگانهای نظامی جبهه النصره با پشتیبانی توپخانه ای گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد از مبدا شهر نوی واقع در غرب شیخ مسکین اقدام به اجرای عملیات هجومی علیه مواضع ارتش سوریه در دو منطقه "اللدلی و السحیلیه واقع در شمال شهر شیخ مسکین و مجاورت اتوبان شیخ مسکین – دمشق (مسیر امدادی – تسلیحاتی ارتش سوریه) کرده و این دو شهر را نیز به کنترل خود در آورده اند.

این اقدام به هدف محاصره شیخ مسکین از محور شمالی و قطع دسترسی و ارتباط زمینی نیروهای مستقر در شیخ مسکین ، ازرع ، خربه الغزاله ، نامر و درعا به پایتخت سوریه صورت می پذیرد.
 

سوریه
استفاده گسترده تروریستها از انواع توپ و تانک و نفر بر و سایر سلاحهای سنگین برای تهاجم به مواضع ارتش گلوله باران سنگین و پرحجم مقر فرماندهی ارتش سوریه مستقر در شمال شیخ مسکین همانطور که در تصویر مشخص است این مقر ارتش سوریه بر روی تپه مشرف به کل شهر بنا شده بود و دارای اشراف بصری و آتش مناسبی بر مناطق مجاور بوده است

هم اکنون نبردهای شدید میان دو طرف در اطراف این منطقه در جریان است. نیروی هوایی ارتش سوریه با اعزام بالگرد و هواپیماهای جنگی و بمباران و بشکه باران شدید مواضع و خطوط امدادی و مراکز استقرار تروریستها تلاش فراوانی را برای جلوگیری از تثبیت موقعیت آنها می کند. شهرهای ابطع ، داعل ، نوی ، حاشیه درعا هدف بمبارانهای مکرر هوایی قرار گرفته اند و بالگردهای ارتش نیز در ۴۸ ساعت اخیر چندین بشکه انفجاری را بر روی مواضع تکفیریها پرتاب کرده اند که خسارات سنگینی را به آنها وارد آورده است.
 
فیلم " پرتاب دو بشکه انفجاری بر روی مواضع تروریستهای تکفیری در ابطع "

فیلم " انهدام خودروی حامل تروریستها در مسی رورستای سحیلیه در شمال شیخ مسکین توسط ارتش سوریه "

گفتنی است از بدو آغاز بحران تروریستی – تکفیری علیه مردم و کشور سوریه تا سال ۲۰۱۳ علی رغم اینکه استان درعا محل اصلی شورشها در منطقه جنوب سوریه بوده است ، ولی حملات مکرر تروریستها بدلیل ضعف آموزشی و عدم انسجام نظامی و فرماندهی و نقص پشتیبانی آتش توپخانه ای و ادوات ، با مقابله نیروهای ارتش سوریه مستقر در مناطق مختلف استان درعا با شکست مواجه می شد.
 

سوریه
 

 از ابتدای سال ۲۰۱۳ با ورود رسمی و علنی کشورهای اروپایی و آمریکا و اسراییل به عرصه آموزش و سازماندهی و تسلیح و تجهیز گروههای تروریستی همچون جبهه النصره (شهبه القاعده در سوریه) و ارتش آزاد ، ایجاد کمپهای بسیار مجهز آموزش نظامی در مناطق نزدیک به خاک سوریه(درخاک اردن) ، برگزاری دوره های متعدد آموزش نظامی و تسلیح تروریستهای تکفیری به تسلیحات استراتژیک و راهبردی همچون وشک اندازهای تاو نسل ۲ ، موشکهای پدافند هوایی استینگر ۲ (ساخت آمریکا) ، اف ان ۶ (ساخت کشور چین) توپخانه سنگین و ارسال سیل مهمات و سلاحهای مختلف سبک و سنگین و نیمه سنگین نسل جدید ساخت بلوک شرق و غرب و آمریکا به مخازن سلاح و مهمات این گروههای تکفیری ورق جنگ در استانهای درعا و قنیطره به نفع تروریستهای تکفیری بازگشت! حملات آنها بسیار منسجم تر و دقیق و با ارزیابی های دقیق عملیاتی – اطلاعاتی صورت گرفت.
 

سوریه
موشک انداز آمریکایی تاو ۲ خریداری شده از سوی ارتش عربستان سعودی نقش بسیار پررنگی در تغییر موازنه نبرد به نفع گروههای تروریستی تکفیری داشته است
 

پشتیبانی آتش ادوات و توپخانه ای از عملیاتهای این گروهها بسیار بسیار سنگین تر و دقیق تر شده و با توجه به بافت عشایری و روستایی و مذهبی خاص درعا هزاران جوان سوری به تحریک مفتیها و شبکه های تلویزیونی مستقر در عربستان سعودی و قطر به صفوف گروههای تکفیری مسلح ملحق شدند.

همزمان هزاران تروریست تکفیری از کشورهای اردن ، سعودی ، چچن ، ازبکستان ، لیبی ، قطر ، بحرین ، امارات ، کویت ، ترکیه ، افغانستان، پاکستان ، هند و برخی کشورهای اروپایی زیر نظر شبکه های جذب و سازماندهی مستقر در مساجد و مدارس وهابی وابسته به عربستان سعودی و قطر و پس از شرکت در کلاسهای آموزش نظامی زیر نظر افسران نیروهای ویژه کماندویی ارتش آمریکا و انگلیس و فرانسه ، برای بر اندازی دولت و نابودی زیر ساختهای کشور سوریه وارد این کشور شدند.
 

سوریه 

در یکسال گذشته نیروهای آموزش دیده و مجهز گروههای تروریستی تکفیری در استانهای جنوبی درعا و قنیطره(مرز با فلسطین اشغالی) طی عملیاتهای متعدد بخشهای وسیع و مهمی از این دو استان را به اشغال خود در آورده اند. به موازات حملات نظامی تروریستها علیه مواضع ارتش سوریه عوامل دیگری همچون بی کفایتی شدید فرماندهی عملیات نظامی ارتش سوریه در استان درعا ، کمبود نیرو و بزدل و ترسو بودن برخی از فرماندهان ارتش در مناطق مختلف این استان نقش پررنگی را در تشدید نابسامانی ها در محورهای مختلف عملیاتی درعا دارند.
 

سوریه  

سوریه
دستگیری مسئول عملیات لشکر ۸۲ ارتش سوریه با درجه سرتیپی بدست تروریستها!

اما شاید عامل بسیار مهم دیگر که نقش بسیار مهمی را در روند فروپاشی نیروی نظامی دولتی در استان درعا ایفا میکند ، عبارت است از "خیانت افسران و سربازان اهل سنت عضو ارتش سوریه به یگانهای تابعه خود در مواجهه با تروریستها"!! به گزارش منابع میدانی نزدیک به ارتش سوریه ، با توجه به اینکه بسیاری از فرماندهان  وسربازان اهل سنت ارتش سوریه در این استان از عشایر و ساکنین درعا و شهرها و روستاهای حاشیه آن بوده و درکنار آن در صفوف گروههای تروریستی (طرف مقابل ارتش سوریه) بسیاری از فرماندهان و کادرهای اصلی گروه تروریستی ارتش آزاد را سربازان و فرماندهان فرار از ارتش سوریه تشکیل می دهند و دو طرف نسبت به یکدیگر اطلاعات و شناخت دقیق داشته و دارند زمینه های اولیه بسیار مناسبی برای ایجاد ارتباط و استحاله برخی از فرماندهان و کادرهای ارتش سوریه فراهم است.

 

سوریه

اعلام انشقاق افسران ارتش سوریه در روزهای ابتدایی وقوع بحران در کشور سوریه
 

فقط بعنوان مشت نمونه خروار به تصرف ارتفاعات بسیار بسیار مهم و حساس "تل حاره"  در بخش شمال غربی استان درعا و در مجاورت مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی اشاره کرد که همزمان با هجوم تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد به این ارتفاعات حساس و پایگاه مهم ارتش سوریه مستقر بر روی آن فرمانده فاسد و بی کفایت یگان نظامی ارتش مستقر در آن پس از دریافت وعده های مالی و امکاناتی از محل کار خود متواری گشته و سربازان نیز با دیدن اوضاع نابسامان فرار را بر قرار ترجیح داده و با ترک موقعیت ، پایگاه مهم و حساس تل جاره براحتی به چنگ تروریستهای تکفیری (و در واقع اسراییل و آمریکا) افتاد.

 

سوریه

تصویر کارت شناسایی فرمانده پایگاه ارتش سوریه در تل حاره درعا پس ا فرار از سوی گروههای مسلح منتشر گردید
 

ارتفاعات "تل الحاره" مرتفع ترین نقطه جغرافیایی در کل استانهای جنوبی کشور سوریه بود که دارای اشراف بصری و آتش (توپخانه ای) بسیار مناسبی نسبت به کل محیط ۳۶۰ درجه ای خود داشته و طی سالیان گذشته محل قرار گیری مدرنترین و مجهز ترین تجهیزات راداری و پدافند هوایی و ایستگاههای متعدد شنود و مراقبت رادیویی و تلفنی ارتش و سرویسهای اطلاعاتی  ونظامی اسراییل بوده است.
 

سوریه
 

وجود این پایگاه مدرن و مجهز مانع اصلی نیروی هوایی ارتش رژیم غاصب صهیونیستی برای تجاوز به کشورهای سوریه ولبنان بود و به محض تصرف و اشغال آن از سوی تروریستهای اجاره ای و مزدور اسراییل ،چندین هواپیمای جنگنده بمب افکن اسراییلی به فضای کشور سوریه تجاوز کرده و به دو هدف در فرودگاه بین المللی دمشق ( در جنوب شرقی دمشق) و فرودگاه نظامی کوچک "دیماس" (واقع در شمال غرب دمشق نزدیک مرز با کشور لبنان) حمله و آنها را شدیدا بمباران کردند.

 

سوریه

تجهیزات راداری نصب شده از سوی ارتش سوریه برای رصد تحرکات نظامی و مخابراتی رژیم صهیونیستی بر روی تل حاره
 

فقدان وجود پایگاه راداری و مخابرات نظامی "تل الحاره" در عرصه میدانی و نظامی استان قنیطره نیز نمایان شده است تا جاییکه در ماههای اخیر نیروی هوایی ارتش اسراییل با گستاخی تمام اقدام به اجرای غیر رسمی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان این استان هم مرز با سرزمینهای اشغالی و جولان اشغالی سوریه کرده است. هواپیماهای بدون سرنشین و چنگنده ارتش اسراییل بطور شبانه روزی مسئولیت حفاظت هوایی از یگانهای زمینی گروههای تروریستی تکفیری ارتش آزاد و جبهه النصره را بر عهده گرفته و تا کنون دو فروند جنگنده بمب افکن ارتش سوریه را بر فراز آسمان قنیطره ساقط کرده اند.
 

سوریه
بقایای یکی از جنگنده بمب افکنهای میگ ۲۱ ارتش سوریه که از سوی پدافند هوایی ارتش اسراییل بر فراز آسمان استان قنیطره سوریه ساقط گردید
 

امری که در مصاحبه اخیر آقای دکتر بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز نمود داشته و وی ارتش اسراییل را به ایفای نقش "نیروی هوایی گروههای تروریستی تکفیری" تشبیه کرد و بصورت رسمی و علنی پرده از نقش این رژیم شرور و غاصب سرزمینهای مقدس فلسطینی در حمایت عملی از تروریستها برداشت.

گفتنی است با توجه به موقعیت حساس و استراتژیک جغرافیایی استان درعا و نزدیکی آن به استان دمشق (پایتخت سوریه) روند فعلی در عرصه نظامی شدیدا به ضرر دولت و ارتش سوریه بوده و در صورتیکه اصلاحاتی در رده های فرماندهی و تدارکات و حجم نیروهای نظامی مستقر در این استان صورت نپذیرد ، سقوط کامل درعا حتمی بوده و تروریستها گام مهمی برای محاصره دمشق و ساقط کردن نظام حاکم بر کشور سوریه بر داشته اند.

تحولات میدانی جبهه دیرالزور

هرچه اوضاع میدانی در استان جنوبی درعا به سوی وخامت و بر خلاف مصالح کشور سوریه پیش می رود ، تحولات میدانی – نظامی در استان "دیرالزور" واقع در شرق این کشور (در مجاورت مرز با عراق) در حال تغییرات مثبت به نفع ارتش سوریه می باشد.
 

سوریه
 

در حالیکه از کل مساحت استان شرقی دیرالزور تنها فرودگاه نظامی دیرالزور و چند روستا و منطقه حاشیه ای آن در کنترل یگان ویژه گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه به فرماندهی سرتیپ "عصام زهر الدین"(از طایفه دروز) قرار دارد و همین مناطق محدود نیز در دو ماه گذشته هدف هجوم شدید گروه تروریستی "داعش" قرار گرفته و بیم آن می رفت که تراژدی اسفناک سربازان و افسران ارتش سوریه مستقر در فرودگاه نظامی طبقه (استان رقه تحت کنترل داعش) برای حدود ۲ هزار نیروی مدافع ارتش سوریه مستقر در فرودگاه نظامی دیرالزور نیز تکرار شود ، اما با مدیریت صحیح و پایمردی آنها هم اکنون و پس از دو ماه نبرد سنگین میان داعش و ارتش سوریه در مناطق حاشیه ای فرودگاه نظامی دیرالزور ، کفه برتری نظامی و میدانی به نفع نیروهای ارتش سوریه سنگین شده است.
 

سوریه
 

طی دو ماه از آغاز اولین تلاشهای داعش برای سیطره بر فرودگاه نظامی دیرالزور و استفاده تروریستهای تکفیری داعش از انواع تسلیحات سبک و سنگین همچون توپخانه های مدرن آمریکایی ، موشک اندازها و خمپاره اندازها و از همه مهمتر سلاح کار آمد داعش یعنی "خودروهای بمگذاری شده" ، این گروه نه تنها کوچکترین توفیقی برای تصرف هدف تعیین شده کسب نکرد ، بلکه در روزهای اخیر نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتهای دقیق و برنامه ریزی شده و با پشتیبانی یگان توپخانه مستقر در ضلع شمالی فرودگاه نظامی دیرالزور و هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی ارتش سوریه که تقریبا بطور دائم در حال گشت زنی در آسمان شهر دیرالزور و فرودگاه نظامی آن هستند ، اقدام به توسعه کمربندی امنیتی در محیط اطراف فرودگاه نظامی هستند. استراتژی نظامی فرمانده لایق ارتش سوریه در استان دیرالزورمشتمل بر چند مرحله بوده است:
 

سوریه
 

۱ – مقابله با موج حملات شدید داعش به مناطق اطراف فرودگاه مانند "الجفره" واقع در شرق فرودگاه (محل قرار گیری دروازه اصلی فرودگاه) ، "حویجه الصکر" واقع در شمال شرقی محوطه فرودگاه ، "المریعیه" واقع در جنوب محوطه فرودگاه نظامی ، "حی الصناعیه" و "حی العمالیه" واقع در شمال غربی فرودگاه

۲ – امن سازی مناطق داخل و محیط پیرامونی فرودگاه از طریق اجرای عملیاتهای هجومی بر علیه مواضع اشغال شده از سوی دعش در بخشهای شمالی و شرقی و جنوبی فرودگاه

۳ – گسترش کمربند امنیتی در مناطق پیرامونی فرودگاه نظامی دیرالزور از طریق اجرای عملیاتهای متمرکز نظامی و ایجاد مراکز استقرار دائمی جدید برای نیروهای ارتش سوریه با هدف دور ساختن فرودگاه و مناطق حاشیه ای آن از تیررس آتش گلوله سلاحهای سبک و نیمه سنگین تروریستهای داعش

فیلم "شلیک موشکهای کوتاه بد فیل ساخت حزب الله از سوی مدافعان فرودگاه دیرالزور"
 

سوریه
 

با گذشت دو ماه از درگیریها در اطراف فرودگاه مراحل اولیه و ثانویه طرح عملیاتی فرمانده ارتش سوریه برای مدیریت صحنه نبرد اجرا شده و هم اکنون تمرکز نیروهای ارتش سوریه بر روی اجرای مرحله سوم یعنی تغییر وضعیت از حالت تدافعی به حالت هجومی و گسترش کمربند امنیتی در محیط پیرامونی فرودگاه نظامی قرار گرفته است. در همین راستا دو شب پیش نیروهای ارتش سوریه با پوشیدن لباس مبدل خود را در شمایل نیروهای داعش به نزدیکی یکی از مقرهای بزرگ این گروه رسانده و بیش از ۱۴ نفر از اعضای این گروه را که در آن مقر مستقر بودند به هلاکت رسانده و خود سالم به مقر بازگشتند!
 

سوریه

حملات نیروهای ارتش سوریه محدود به محیط پیرامونی فرودگاه دیرالزور نشده است بلکه از شهر "الموحسن" و البولیل واقع در شرق شهر دیرالزور نیز خبرهایی مبنی بر وقوع نبردهای سنگین میان داعش با بخشی از عشایر بومی و نیروهای دفاع وطنی به گوش می رسد. وقوع حملات در این شهرها و پشتیبانی گسترده هواپیماهای ارتش سوریه از عملیات نیروهای عشایر بومی و دفاع وطنی موجب حیرت و سردرگمی گسترده داعش شده است. نیروهای عشایر بومی دیرالزور در کنار مبارزه علنی با داعش اقدام به تشکیل هسته های عملیاتی در داخل مناطق تحت سیطره این گروه در دیرالزور کرده و در فصت مناسب اقدام به شکار فرماندهان و اعضای این گروه کرده اند.

فیلم "ترور فرماندهان و کادر گروه تروریستی داعش از سوی هسته های ترور عشایر شعیطات در دیرالزور "
 

سوریه 
 

 

یگانهای عشایر بومی دیرالزور که از سوی ارتش سوریه برای مبارزه با داعش آموزش و تسلیح  شده اند در روزهای اخیر نقش پررنگی در وارد آمدن ضربات کاری به سازمان رزم داعش در این استان داشته اند

تحولات میدانی جبهه حلب

آزاد سازی بخش وسیعی از مناطق شهر عین العرب
از شهر عین العرب واقع در شمال استان حلب سوریه خبر می رسد که نیروهای مدافع شهر پس از چند ماه نبرد سنگین با گروه تروریستی داعش موفق به بازپس گیری بیش از ۹۰ درصد از مساحت مناطق داخل این شهر شده اند. هم اکنون نیروهای داعش در اکثر محاور عملیاتی داخلی شهر عین عرب عقب نشینی کرده و به روستاها و تپه های مجاور شهر متواری شده اند.
 

سوریه
 

نبردها از حدود ۴ ماه پیش با حمله داعش برای تصرف شهر عین عرب واقع در مجاورت مرزهای سوریه با ترکیه میان نیروهای مدافع شهر و تروریستهای تکفیری داعش مورد حمایت دولت و ارتش ترکیه آغاز شده و طی آن بیش از ۱۰۰۰ نفر از نیروهای داعش و حدود ۵۰۰ مدافع شهر کشته شده و صدها نفر دیگر از طرفین زخمی شده اند. به گزارش منابع میدانی مستقل ، نبردها در شهر عین عرب توان نظامی داعش و وجهه شکست ناپذیری آن را در انظار و افکار عمومی تخریب کرده و علاوه بر آن با توجه به هلاکت تعداد زیادی از فرماندهان نظامی ارشد این گروه در نبرد با مدافعان کرد سوری سازمان رزم این گروه نیز دچار ضربات جبران ناپذیری شده است.

با اعلام خبر آزاد سازی اکثر مناطق شهر عین عرب سوریه ، مدافعان و مردم آواره این شهر که هم اکنون در کمپهای ویژه آوارگان بسر می برند به شادی و پایکوبی پرداختند.
 

سوریه
شادی شهروندان کرد سوریه ساکن شهر دمشق از خبر آزاد سازی شهر عین العرب
 

همزمان نبردهای شدیدی میان مدافعان و عناصر داعش در برخی ارتفاعات مشرف بر شهر عین عرب نیز به گوش می رسد. در ارتفاعات مشته نور واقع در حاشیه جنوبی  ، ارتفاعات "کانی کردان" واقع در حاشیه شرقی ، ارتفاعات "تل شعیر" واقع در حاشیه غربی و ارتفاعات "تل مومان" واقع در جنوب غربی این شهر از ابتدای صبح امروز صحنه شدید ترین زدو خوردها میان دو طرف بوده که در نهایت یگانهای مدافع عین عرب موفق به عقب راندن داعش و استقرار بر روی این تپه های استراتژیک شده اند.

   

سوریه

استقرار نیروهای مدافع عین عرب سوریه بر روی تپه کانی کردان و مشته نور و نصب پرچم این یگانها
 

فیلم "برافراشتن پرچم جعلی کردستان بر فراز تپه مشته نور کوبانی توسط تروریستهای پ.ک.ک"

در این نبردها ۲۲ نفر از عناصر داعش کشته شده اند که اجساد آنها در اختیار کمیته های مدافع مردمی شهر عین عرب باقی مانده است. در همین زمینه یک منبع میدانی تاکید کرد که شدید ترین درگیریها میان دو طرف در روستاهای حاشیه جنوبی شهر در جریان است.

فیلم "نبردهای پراکنده میان داعش و مدافعان شهر عین عرب"

فیلم "نبردهای پراکنده میان داعش و کردها"
 

سوریه

سوریه

به گفته یک منبع نظامی در یگانهای مدافع شهر عین عرب سوریه ، اجساد تروریستهای داعش در جای جای شهر پراکنده شده است
 

وی با اشاره به اینکه نبردها میان دو طرف بسیار شدید بوده ، گفت که داعش علاوه بر اینکه کلیه مسیرها و بیش از ۳۰۰ روستای واقع در حاشیه شهر عین عرب را از سه جهت در کنترل کامل خود دارد گفت که عناصر این گروه تروریستی از مناطق استقرار خود در حاشیه شهر اقدام به گلوله باران گسترده محلات شهر و مقرهای مدافعان عین عرب می کنند که در اثر آن حداقل یک نفر کشته و بیش از ۱۲ نفر دیگر بشدت مجروح شده اند. همزمان هواپیماهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز به اهداف متعلق به این گروه در حاشیه عین عرب حمله کرده اند.
 

سوریه
 
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false