×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
برداشت ایران از نفت پارس جنوبی به سال ۹۵ موکول شد

در حالی که قطر تولید از لایه نفتی پارس جنوبی را به مرز ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسانده، ایران تولید نفت از این میدان مشترک را به سال ۹۵ موکول کرده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه مدیرعامل شرکت پترو ایران در نمایشگاه بین المللی نفت در شروع سال ۹۲ از روشن شدن مشعل نخستین چاه به نفت رسیده در لایه نفتی پارس جنوبی توسط ایران خبر داده بود و پیش بینی کرده بود که تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه ای از این لایه نفتی به زودی آغاز می شود، این "به زودی" پس از ۲ سال هنوز محقق نشده است.

رهام قاسمی – مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران – اخیرا از امضا و فعال شدن قرارداد خرید کشتی شناور پالایشگاهی (FPSO) برای به کارگیری در لایه نفتی پارس جنوبی خبرداده و گفته است که مدت این قرارداد ٢١ ماهه است.

وی در این خصوص اظهار داشت: پیش از این چند چاه در لایه نفتی پارس جنوبی حفر شده و تا زمان ورود این کشتی چند چاه تزریقی دیگر حفاری می شود و پس از آن لایه نفتی پارس جنوبی آماده بهره برداری خواهد بود.

این اظهار نظر جدید مدیر مسئول در شرکت پتروایران نشان می دهد حداقل تا ۲۱ ماه دیگر خبری از تولید از لایه نفتی پارس جنوبی در سمت ایران نیست، در حالی که طبق آمار اعلام شده قطر تولید از لایه نفتی پارس جنوبی را در سال ۱۹۹۱ با ۲۰ هزار بشکه در روز آغاز کرده، این رقم در ادامه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده، در سال ۲۰۰۸ میلادی تولید روزانه قطر از لایه نفتی پارس جنوبی (گنبد شمالی) بیش از ۴۱۰ هزار بشکه در روز بوده و اکنون این رقم به مرز ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در دولت دهم عنوان شده بود که توسعه پروژه تولید نفت از لایه های نفتی میدان مشترک پارس جنوبی با پیشرفت مناسبی در حال اجراست و تا پایان سال ۹۱ شاهد تولید نفت از این میدان مشترک خواهیم بود اما با وجود گذشت ۲ سال از این وعده، هنوز تولید نفت ایران از پارس جنوبی صفر است.

رکن الدین جوادی – مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران – مهر ماه سال جاری در جمع خبرنگاران در خصوص برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفته بود که در شرف امضای قرارداد برای تأمین شناور FPSO برای تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی هستیم و در تأمین مالی خرید این شناور مشکلی نداریم.

شناور FPSO شناوری با کاربری‌های تولید (Production)، ذخیره (Storage) و تخلیه (Offloading) نفت خام است که در تولید نفت و گاز طبیعی در مناطقی بدون زیر ساختهای کافی برای ذخیره و انتقال نفت تولیدی کاربرد بسیاری دارد. هم اکنون بیشترین کاربرد این نوع شناور در تولید نفت در میادین نفتی دریایی غرب آفریقا و حوزه‌های نفتی کوچک در دریای شمال است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false