×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
علوم اجتماعی و انسانی باید بومی و اسلامی شود/ "انتقاد" هو کردن، تهمت و تخریب نیست/ به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم

مراسم هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از باشگاه خبرنگاران، مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم‌انسانی و اسلامی با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از شخصیت‌های علوم‌انسانی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم اظهار داشت: سنت‌ها را باید بشناسیم همه تحولات بر مبنای سنت‌هاست.

روحانی ادامه داد: سرنوشت همه بشر، ظالمان، ستمگران، آگاهان را می‌توانیم در تاریخ ملاحظه کنیم، سنت خدا نه تحلیل پذیر و نه تبدیل پذیر است.

وی افزود: علوم انسانی یکی از رسالت‌هایش کشف این سنت‌هاست، همه مشکل ما از اینجا نشات می‌گیرد، ما باید سنت‌های الهی را برای پیشرفت و تحول بشناسیم، سنت‌های الهی را برای انسجام و وحدت بشناسیم.

رئیس‌جمهور بیان داشت: چه کسی باید به ما بگوید بهترین راه برای ایجاد وحدت در ایران زمین چیست؟ هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود، شعار گاهی لازم است برای تذکر شعار گاهی لازم است، برای اینکه راه گم نشود اما در کنار شعار ما باید راه را بیابیم، هدایت یعنی چه؟ هدایت یعنی راه نشان دادن یعنی صراط را نشان دادن.

روحانی گفت: هدایت یعنی کسی که مسیر را می‌شناسد چگونه باید جامعه را هدایت کند و مسیر درست به مردم نشان دهد؟.

وی ادامه داد: امروز برعکس شده ما میزبان شما هستیم ولی همواره فرهیختگان، اندیشمندان، دانشمندان میزبان سیاستمداران در تاریخند و سیاستمداران در صورتی موفق می‌شوند که در برابر علم و عالمان زانو بزنند، تبختر و تکبر و بالا‌تر از این هم گاهی ظلم می‌کنیم، تبختر در برابر عالمان و علم به معنای نابودی سیاست‌مدار نیست بلکه به معنای نابودی تاریخ و کشور است.

رئیس‌جمهور بیان داشت: اگر از علم و دانش عالمان بهره نگیریم و استفاده نکنیم سرنوشت کشور را در مسیر غلط هدایت می‌کنیم، بالا‌تر از این هم ممکن است و آن اینکه سیاستمدار چون قدرت، ثروت و منزلت هم در اختیارش است از همه این‌ها اگر سو استفاده کند و بخواهد در زمینه علم و دانش مداخله کند ارزش گذاری کند، درست نیست، کار علم را باید به عالمان واگذار کرد ارزش‌گذاری هم از آن اندیشمندان و دانشمندان است.

روحانی گفت: سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند چراکه تسهیل‌گرند، زمینه‌سازند و در بعضی موارد مهم نظارت کننده هستند، مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع علم تمام می‌شود نه به نفع سیاستمدار، هر دو ضرر می‌کنند، هم حکومت هم دانشگاه ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: می‌گوییم علوم اجتماعی و انسانی باید بومی و اسلامی شود یعنی در زمینه انسان دنیا هیچ آورده‌ای ندارد هیچ دستاوردی ندارد، مقصود این نیست آیا مقصود این است که غیر از این بوم و کشور در سرزمین دیگر علم و دانش نیست، بحث من در‌‌ همان علوم انسانی و حتی اسلامی است، ما که همیشه در گذشته دور می‌خواستیم علوم اسلامی یاد بگیریم به کشور همسایه (عراق) می‌رفتیم تا زمان تاسیس حوزه علمیه قم به دست مرحوم حائری بزرگ و رونق حوزه علمیه قم، حوزه ممتاز شیعه همیشه نجف بود.

رئیس‌جمهور بیان داشت: از تاسیس حوزه هنوز معلوم نیست ۱۰۰ سال گذشته باشد قبلش در هزار سال گذشته نجف برای ما مرجع بومی بوده، مقصودم این نیست که علوم اسلامی فقط در سرزمین‌هایی است که امروز تحت عنوان کشور اسلامی مطرح هستند.

روحانی گفت: حکمت، دانش و  علم مرز نمی‌شناسند، هر جا علم است ما زانو می‌زنیم چین، هند، اروپا، آمریکا و آفریقا برای ما فرق نمی‌کند زانو می‌زنیم گمشده ماست هر کجا پیدا کنیم دنبالش می‌دویم.

وی ادامه داد: یعنی دولت می‌خواهد در علم مداخله کند؟ اگر این است ما ضرر می‌کنیم، مقصود این است دانشگاه‌ها استقلال علمی نداشته باشند؟ یعنی امر و نهی در دانشگاه باشد؟ ما که در علم کور باش دور باش نداریم، علم و دانش محیط آزاد می‌خواهد، محیط آزاد یعنی چه؟ یعنی هر استادی، دانشجویی، پژوهشگر و هر عالمی در راه علم اگر سخنی بگوید اگر حرفی بزند، اگر اعلام نظری داشت ما صدایش کنیم و بگوییم چرا این حرف را زدی؟ راه ما غلط است و به جایی نمی‌رسیم.

رئیس‌جمهور بیان داشت: نمی‌شود دنیای علم را با سوظن نگاه کرد، با حسن ظن نگاه کنیم، ممکن است هر کسی تخلفی داشته باشد، با متخلف طبق قانون برخورد کنیم، سوظن غیر از جرم است.

روحانی گفت: امام راحل فرمود هر کس را یک بار در عمر دیدید یک رکعت نماز خوانده است او نماز خوان است، اما ما چگونه‌ایم؟ می‌گوییم نه این جمعه(نمازجمعه) نبود اینگونه ما می‌خواهیم علم و دانشگاه را اداره کنیم.

وی ادامه داد: این دولت در زمینه علم و دانشگاه از روز اول به دانشگاه، اساتید وعده‌هایی داده و با تمام قدرت سر وعده‌های خود تا آخر خواهد ایستاد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: ما برای پیشرفت علمی نیاز به استقلال داریم، یعنی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی و بخشی از ان در دانشگاه‌هاست ما نیاز به آزادی و گفتگو داریم.

روحانی گفت: اسلام را باید از زبان شهید مطهری و بهشتی بیاموزیم، ثمره کار آن‌ها را ببینیم.

وی ادامه داد: دانشگاه ما پشت سر انقلاب اسلامی بود و جانش را فدا کرد، چهره حوزه و دین را باید از مطهری و بهشتی شناخت آنها باب حوزه، باب شناخت، باب تحقیق، آزادمنشی بودند، نکند یک وقتی به عکس شود.

رئیس‌جمهور بیان داشت: مگر می‌شود امروز در کیفر‌شناسی بحث کنیم و از نظریه اندیشمندان غرب استفاده نکنیم، این چه دانشگاهی است که کرسی جرم‌شناسی باشد و از اساتید بزرگ و به نام دنیا استفاده نشود معنی‌اش این نیست که نظریه آن‌ها درست است نظریه‌های علمی قابل نقد و بالا‌تر قابل ابطال است.
 
وی ادامه داد: علم وحی نیست، هرچند وحی‌ام در تفسیرش بحث می‌شود، فقه هم که این همه محکم است باز هم در بعضی ریزه‌کاری‌هایش بحث می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان داشت: در فقه هم نه تنها اختلاف نظر ممکن است حتی نظر غیرمشهور اسمش شهامت است نه چیز دیگر یعنی با تجلیل نام می‌بریم، پس ما فضای گفتگو را امروز فراهم کنیم اگر در دانشگاه‌های ما فضای علمی، فضای گفتگو باشد ما بهتر می‌توانیم از اسلام استفاده کنیم.

روحانی گفت: در علوم انسانی چرا اینقدر عقب افتادیم؟ الان در پزشکی تقریبا کم نداریم، نه به خاطر اینکه وزیر علوم و وزیر بهداشت هر دو پزشکند نه از این باب ولی انصافا در زمینه علوم پزشکی پیشرفت ما قابل قبول است.

وی ادامه داد: در علوم انسانی چگونه با آن همه سوابق، تاریخ و آثار ارزشمند بزرگانمان عقبیم؟ هم در تحقیقات بنیادی ما امروز عقبیم هم در تحقیقات کاربردی.

وی ادامه داد: اکنون این همه مشکلات موجود در جامعه را چه کسی باید حل کند؟ مگر برای علوم انسانی نیست؟ مگر برای حقوق نیست؟ چه اشکالی در قوانین و دادگاه‌های ما است؟ چه اشکالی در سبک زندگی که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند، وجود دارد؟ برای همین علوم انسانی است، چه کسی باید این سبک زندگی را تبیین و تعریف کند؟.

رئیس‌جمهور بیان داشت: ما از لحاظ کاربردی و بنیادی بسیار نیازمندیم. در زمینه علوم اسلامی، اجتماعی و انسانی دستمان خالی است،چرا اینقدر عقب باشیم؟ چرا نتوانیم جبران کنیم؟ این علوم بالا‌ترین وظیفه را بر دوش دارد، مشکل اجتماعی ما یک بخش بزرگش اقتصادی است.

روحانی گفت: امروز ما در امر سیاست خارجی دیپلمات‌های بسیار مجربی را در اختیار داریم، اینکه یک تیم مذاکراتی در برابر شش کشور بر‌تر دنیا می‌ایستد، حرف فنی می‌زند افتخاری برای کشور است. ما به دیپلمات‌های شجاعمان که نه شب دارند و نه روز افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: قرآن کریم به یک باره بر پیامبر اکرم با آن همه عظمت نازل نشد، از ایشان بر‌تر و بالا‌تر نداریم، بشر عادی و معمولی که طبیعی است نیازمند باشد.

وی با بیان اینکه معنی انتقاد انتقاد هو کردن، تهمت زدن و  تخریب کردن نیست، ادامه داد:  انتقاد یعنی راه بهتر نشان دادن.به نام انتقاد تخریب به نام حزب و جناح ضربه زدن بر منافع ملی جناح، این‌ها همه ذیل مصلحت ملی تعریف می‌شود نه هم‌تراز منافع ملی. همه این‌ها برای علوم انسانی است، سیاست، حقوق و اقتصاد مال شماست.

روحانی گفت: ما نیز به تحقیقات بنیادی در همه این زمینه‌ها نیاز داریم، همچنین به تحقیقات کاربردی نیاز داریم و راهش استقلال و آزادی در دانشگاه‌ها و مسیر گفت و شنود است.

وی خاطر نشان کرد: برای اهداف بلندمان بحث کنیم، برای ادامه راه انقلاب هم باز علوم انسانی بیشتر به کار می‌آید، برای توسعه انقلاب هم علوم انسانی باید بیشتر کمک کند ما با کمک دولت و نه با مداخله دولت نیاز به توسعه علم داریم .

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false