×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کارنامه دی‌ماه بورس؛حقوقی‌ها خریدار بودند

ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در دیماه امسال ۱۵ هزار میلیارد ریال، معادل ۵۷ درصد از کل معاملات و در مقابل ارزش سهام فروخته شده توسط آنها ۱۳ هزار میلیارد ریال و در حدود ۵۱ درصد از کل دادوستدها بوده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ در دیماه امسال ارزش معاملات در ۲۱ روزکاری در در مقایسه با آذرماه، ۲۷ درصد کاهش یافت و از ۴۱۹۰۰ میلیارد ریال به ۳۰۶۸۴ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۱۶۵۷۰ میلیون سهم به ۱۲۹۱۲ میلیون سهم معادل ۲۲ درصد کاهش یافت.
کاهش ۳۴ درصدی دفعات معاملات
براساس این گزارش، در حالی از ابتدای امسال متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۶۶۸ میلیون سهم و ۲۳۶۶ میلیارد ریال بوده است که در دی ماه، دفعات معاملات برابر با ۳۴ درصد در مقایسه با آذرماه کاهش یافت و از یک میلیون و ۳۳۴ هزار دفعه به  885 هزار دفعه رسید.

کاهش ۶ درصدی شاخص بورس
شاخص بورس نیز در پایان دی ماه امسال نسبت به آذرماه، به میزان ۳۹۷۳ واحد برابر با ۶ درصد کاهش یافت و از ۶۹۵۳۸ واحد به ۶۵۵۶۵ واحد رسید.

کاهش ۱۳ درصدی ارزش بازار
افزون بر این؛ ارزش بازار سرمایه در پایان ماهی که گذشت در مقایسه با آذرماه، به میزان ۵۸۹۶۴ میلیارد ریال برابر با ۱۳ درصد کاهش یافت و از ۳۴۴۰۶۰۱ میلیارد ریال به ۳۰۰۲۱۹۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش بازار در دست گروه محصولات شیمیایی
بر اساس این گزارش؛ بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نیز نشان می‌دهد گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۹ شرکت و ارزش بازار ۶۷۱ هزار میلیارد ریال در پله اول قرار دارد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با ۳۴۴ هزار میلیارد ریال و گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۳۰ هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

حقوقی ها خریدار شدند
همچنین بر اساس معاملات نرمال، در دیماه امسال ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۱۵۲۲۳ میلیارد ریال و معادل ۵۷ درصد از کل خرید ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۳۶۴۶ میلیارد ریال و در حدود ۵۱ درصد از کل فروش ها بود.
بعلاوه این که در اولین ماه فصل زمستان سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۱۵۷۸ میلیارد ریال مثبت شد و در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۴۲ و ۴۸ درصد از ارزش خرید و فروش بود.

نسبت قیمت به عایدی بازار ۵٫۰۷ مرتبه
بر پایه این گزارش؛ نسبت قیمت به عایدی P/E بازار در پایان دی ماه ۹۳ برابر با ۵٫۰۷ مرتبه بوده است. همچنین بنابر اعلام شرکت بورس در این مدت ۱۹ شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بودند که در محاسبات لحاظ نشده اند و به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، ۱۶ شرکت فعال در این گروه نیز در گزارش P/E لحاظ نمی شود که بر این اساس نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۸۰ شرکت معادل ۲۹۱۲ هزار میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از ۵۷۰ هزار میلیارد ریال است.

کاهش ۳۵۴ میلیاردی سود شرکتها
همچنین تطبیق سود(زیان) پیش بینی شده شرکت ها در دیماه نسبت به ماه قبل از آن نشان می دهد که تعداد ۵۵ شرکت با افزایش، تعداد ۴۳ شرکت با کاهش و بقیه شرکت ها برابر با ۲۰۱ شرکت، تغییری در سود(زیان) پیش بینی شده نداشته اند که بر این اساس، سود و زیان پیش بینی شده شرکت ها در پایان دی ماه نسبت به آذر معادل ۳۵۴۰ میلیارد ریال کاهش را نشان می دهد.

معامله ۲٫۴ میلیون اوراق اختیار فروش تبعی
این گزارش می‌افزاید: در دیماه امسال تعداد ۲ میلیون ۴۸۸ هزار اوراق اختیار فروش تبعی معادل ۴۰۰ میلیون ریال و ۴۰ قرارداد آتی به ارزش ۲۸۰۰ میلیون ریال معامله شده و در بازار اوراق بدهی نیز یک میلیون و ۷۷۲ هزار برگه به ارزش ۱۷۲۰ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false