نفت بشکه‌ای چند؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نفت بشکه‌ای چند؟

مجلس و دولت برای اولین بار در تاریخ بودجه نویسی تصمیم دارند نظام بودجه‌نویسی کشور را تغییر دهند تا اقتصاد کشور بتواند در برابر تکانه‌ها تکان نخورد.

به گزارش "چغادک نیوز"، همه ساله در فصل بودجه نویسی کشور قیمت‌گذاری نفت و ارز مهمترین مسئله‌ای است که همه توجهات را به خود جلب می‌کند و از جمله تصمیماتی است که بر سایر تصمیم‌گیری‌ها تاثیر می‌گذارد.  
 
معمولا در بودجه‌نویسی، سنوات گذشته قیمت هر بشکه نفت، میزان تولید روزانه نفت، قیمت ارز و نفت توسط مجلس تعیین و به دولت اعلام می‌شد تا براساس آن تصمیم‌گیری کند.  
 
اما دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که اعلام قیمت نفت، میزان صادرات و ارز می‌تواند آمار و اطلاعات کشور را به دیگران از جمله دشمنان اعلام کند تا براساس آن بتوانند علیه ما اقدام کنند.
 
از این جهت نمایندگان تصمیم دارند قیمت‌گذاری نفت، میزان تولید و فروش نفت و قیمت ارز را به دولت واگذار کنند.
 
در این راستا سید شکر خدا موسوی پیشتر به باشگاه خبرنگاران گفته بود در حال تهیه طرحی هستیم تا براساس آن قیمت‌گذاری نفت به دولت واگذار شود.  
 
اما خبرهایی که از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ به گوش می‌رسد دولت و مجلس به توافق رسیدند تا نظام بودجه‌نویسی کشور را تغییر داده و به سمتی حرکت کنند که تصمیم‌گیری‌ها اقتضائی بوده و به دولت واگذار شود.  
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در این رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: ما می‌خواهیم داستان بودجه نویسی کشور را تغییر دهیم.
 
وی می‌افزاید: می‌خواهیم به جای این که میزان تولید نفت، قیمت نفت، میزان فروش نفت، نرخ تثبیت ارز را مشخص کنیم تصمیم‌گیری در این حوزه را به دولت واگذاریم تا دولت آنچه نیاز دارد انجام دهد.  
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح می‌کند: در صورتی که این اتفاق بیفتد بازارهای جهانی و تصمیم‌گیری برخی کشورها نمی‌تواند ما را مدیریت کند و با این موضوع دست حاکمیت باز می‌شود.  
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه می‌دهد: مقدمات توافق بین دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق به وجود آمده و این مسئله به نفع دولت، مجلس و در مجموع به نفع نظام خواهد بود چرا که این مدل موجب خواهد شد تا اقتصاد ما در مقابل تکانه‌ها تکان نخورد.
 
نماینده مردم رشت در خصوص جزییات می‌گوید: ما می‌خواهیم به دولت بگوییم چه قدر بودجه از محل فروش نفت نیاز داریم سپس به دولت بگوییم میزان فروش نفت در یک حسابی واریز شود و ما به تو اجازه خواهیم داد به هر اندازه که نیاز داری از  آن حساب برداشت و هزینه کنی.
 
جعفرزاده تصریح می‌کند: با این روش از اتکا بودجه به نفت جلوگیری خواهد شد و اقتصاد مقاومتی عملیاتی می‌شود.  
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا این مدل پس از عبور از کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس هم تصویب خواهد شد و آیا شورای نگهبان آن را تایید خواهد کرد تا برای اولین بار شاهد تغییر اساسی در نظام بودجه‌ریزی کشور باشیم؟

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false