سرنوشت «جعبه سیاه ملک عبدالله» در هاله‌ای از ابهام | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سرنوشت «جعبه سیاه ملک عبدالله» در هاله‌ای از ابهام

آیا خالد التویجری که همواره مورد توجه مقامات سعودی بود، اکنون که کنار گذاشته شده سرنوشتی شبیه به احمد شفیق مصری و محمد دحلان فلسطینی خواهد داشت و به امارات پناه خواهد برد؟!.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الوطن، از همان لحظات نخست سرنگونی خالد التویجری از دربار پادشاهی عربستان سعودی بعد از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز سرنوشت این مرد در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

خالد التویجری که پیش از این مرد شماره یک کشور پادشاهی عربستان سعودی در زمان ملک عبدالله بود و در دربار پادشاهی این کشور حرف اول و آخر را می زد، بعد از کودتای نرمی که خاندان آل سعود ضد وی در این کشور انجام دادند، سرنوشتی نامعلوم یافته است.

سعودی ها بامداد روز جمعه زمانی از خواب برخاستند که با فرمانی جدید روبه رو شدند که براساس آن فرمان پادشاه جدیدشان ملک سلمان بن عبدالعزیز شده بود و خالد التویجری هم از ریاست دربار پادشاهی برکنار و از این کاخ اخراج شده بود و دیگر منشی ویژه پادشاه سابق هم به شمار نمی آمد.

جایگزین التویجری براساس این فرمان جدید پادشاه جدید عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود شده بود و از آن پس وی را به عنوان رئیس دربار پادشاهی عربستان و مشاور ویژه پادشاه جدید با رتبه ای مشابه وزیر با حفظ سمت های قبلی منصوب کرده بود.

به گفته ناظران سعودی که گفته های آنها در پایگاه " مسائل مربوط به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس " درج شده است، هرگز کسی در عربستان سعودی انتظار برکناری التویجری از سمت های خود در کاخ پادشاهی عربستان سعودی را نداشت، چرا که این اقدام هرگز به این سادگی ها هم که قابل تصور باشد نبوده است.

التویجری همواره در عربستان سعودی به عنوان مرد بسیار نیرومند عربستان سعودی و بخصوص مرد شماره یک دربار پادشاهی عربستان سعودی شناخته شده بود، حتی در ده سال گذشته که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاهی عربستان سعودی را در دست داشت وی القاب بسیاری در این مدت داشت که مهم ترین و شناخته شده ترین آنها " مرد نیرومند " و " جعبه سیاه پادشاه عربستان " و القابی از این دست است.

آیا امارات متحده عربی می تواند پناهگاه امنی برای التویجری به شمار آید؟

از همان لحظه نخست سرنگونی خالد التویجری در دربار پادشاهی عربستان سعودی او پایگاه نیرومندش را در داخل دربار سعودی که دربرگیرنده شخصیت هایی نظیر شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز رئیس گارد ملی و حمد بن عبدالعزیز السویلم معاون رئیس دربار ولیعهد بود، از دست داد.

هم اکنون خبرها حکایت از خروج خالد التویجری از خاک عربستان سعودی دارد و گفته می شود وی این کشور را به مقصد امارات متحده عربی ترک کرده است ! چرا که مقامات اماراتی با خالد التویجری روابط بسیار قوی و مستحکمی داشته اند.

خالد التویجری در زمان زمامداری بر دربار سعودی به عنوان واسط بین عربستان سعودی و امارات در طول ده سال گذشته به شمار می آمده است .

این پایگاه عربی در ادامه اعلام می دارد: احتمال پناهنده شدن وی به کشور امارات متحده عربی بسیار قوی است، چرا که در چند سال اخیر امارات نقش بهشت تبعیدی‌ها و اخراجی های نظام های عربی را ایفا کرده است.

هم اکنون امارات پناهگاه احمد شفیق فراری مصری و محمد دحلان فراری فلسطینی و دیگر شخصیت های سیاسی فراری از دست نظام ها و ملت های کشورهای عربی به شمار می آید.

التویجری به عبارتی مرد توطئه های بین المللی هم معروف شده بود !

دیویدهرست نویسنده سرشناس و معروف انگلیسی در این باره چنین نوشته است: آن چه در ساعات آخر عمر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در داخل کاخ پادشاهی در ریاض گذشت بیشتر به یک کودتای کامل شبیه بوده است !

در این کودتای کامل که بعد از مرگ ملک عبدالله روی داد مرد توطئه های خارجی و بین المللی کاخ و دربار پادشاهی عربستان یعنی خالد التویجری سرنگون شد!.

هرست در ادامه در این خصوص می افزاید: آن چه که در طول چند ساعت پایانی از عمر ملک عبدالله بن عبدالعزیز روی داد کودتا بود، در این کودتا علاوه بر التویجری شاهزاده متعب بن عبدالله فرزند پادشاهی عربستان سعودی هم از تمام تلاش ها برای به دست گرفتن خلافت عبدالله ناکام ماند، به جای او شاهزاده محمد بن نایف به عنوان معاون ولیعهد استفاده شده است.

این مسائل همه براساس توافق با سدیری ها صورت گرفته است این اصطلاحی است که برای نسل ملک عبدالعزیز که از بانفوذان هستند و از همسری که از خاندان سدیری ها بوده شکل گرفته است. 

وی همچنین می افزاید: سدیری ها عموما افرادی ثروتمند و نیرومند از نظر سیاسی هستند که از سوی ملک عبدالله ضعیف نگاه داشته شده بودند، اکنون آنها بازگشته اند و با این کودتایی که در کاخ و دربار انجام داده اند قدرت را به دست گرفتند.

این نویسنده انگلیسی همچنین می افزاید: خالد التویجری یکی از بازیگران اصلی و بازیگردان اساسی توطئه های خارجی دربار عربستان سعودی به شمار می آمد، او بود که انقلاب مصر را به تباهی کشاند و نیروهایی را برای سرکوب انتفاضه به بحرین ارسال کرد و همچنین او بود که از داعش در سوریه در مراحل نخست جنگ داخلی حمایت مالی به عمل آورد، و این اقدامات را وی دوشا دوش شاهزاده بندر بن سلطان هم پیمان سابقش انجام می داد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false