×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
سهم بودجه فعالیت های پژوهش و تحقیقات کشاورزی صفر است/سهم پژوهش از بودجه ۹۴امیدوارکننده نیست

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اعتبارات انجام فعالیت های پژوهش و تحقیقات بخش کشاورزی را صفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تمام سهم بودجه تحقیقات کشاورزی صرف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان می شود و مبلغی برای انجام فعالیت های پژوهشی این بخش باقی نمی ماند.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از ایرنا، اسکندر زند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در سال های ۹۲ و ۹۳ اعتبارات پژوهش و تحقیقات این سازمان از وضعیت خوبی برخوردار نبود به طوری که برای انجام فعالیت های پژوهش کشاورزی شرایط سختی را سپری کرده ایم.

وی اظهار داشت: در واقع تمام بودجه سال ۹۳ تحقیقات و پژوهش کشاورزی صرف پرداخت حقوق و مزایای کارمندان شد و به غیر از آن بودجه دیگری به این بخش تزریق نشد.

وی به افزایش ۵۰ درصدی سهم پژوهش اشاره کرد و گفت: این در حالیست که برای انجام تحقیقات و پژوهش کشاورزی باید حداقل سالانه بیش از ۵۰ درصد بودجه جاری (حقوق کارمندان)، بودجه سایر داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر سهم بودجه اجرای فعالیت های تحقیقاتی نسبت به بودجه جاری این بخش صفر درصد است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: متاسفانه در سال ۹۳ آنچه رخ داده قانون تخصیص سهم یک تا سه درصدی منابع مالی تولید ناخالص داخلی که باید به بخش پژوهش و تحقیقات کشور اختصاص می یافت، حذف شده است.

وی اضافه کرد: این قانون می توانست کمک مناسبی برای بخش تحقیقات و پژوهش کل کشور و بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی باشد که با حذف آن بخش عمده حمایت ها منتفی شد.

به گفته وی، قانون تخصیص سهم یک تا سه درصدی تولید ناخالص داخلی بودجه تملک و هزینه ای دولت علاوه بر بودجه تحقیقات است.

وی ادامه داد: از ابتدای سالجاری کمبودهای ناشی از افزایش حقوق و مزایای کارمندان نیز از محل بودجه اجرای طرح های تحقیقاتی کشاورزی تامین شد که این بدان معنی است تمام بودجه تخصیص یافته تحقیقات کشاورزی صرف حقوق و مزایا شده است.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی افزود: امیدوار بودیم برای سال ۹۴ بودجه بخش پژوهش و تحقیقات کشاورزی افزایش یابد، اما متاسفانه در سهم پژوهش بودجه ۹۴ اعتباری به غیراز حقوق برای انجام فعالیت های تحقیقاتی این سازمان در نظر گرفته نشده است.

وی به منویات مقام معظم رهبری درباره تخصیص سهم ۴ درصدی منابع مالی تولید ناخالص داخلی برای اجرای سیاست های علم و فناوری کشور در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: با ابلاغ این سیاست در انتظار تخصیص بودجه مناسبی برای تحقیقات و پژوهش کل کشور در نهایت افزایش سهم بودجه تحقیقات کشاورزی بودیم که هم اکنون ردپایی از ابلاغیه مذکور در سهم بودجه پژوهش و تحقیقات سال ۹۴ دیده نشده است.

وی سهم فعلی بودجه پژوهش و تحقیقات کشور را از تولید ناخالص داخلی کمتر از نیم درصد دانست و افزود: هم اکنون سهم بودجه پژوهش و تحقیقات ترکیه که در همسایگی ما به سر می برد، حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور است که تمام صرف فعالیت های تحقیقاتی می شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون شاهد رویکرد جدی و امیدوارکننده ای برای حمایت از بخش پژوهش و تحقیقات کشور نیستیم.

زند گفت: در بودجه ۹۴ سهم تحقیقات کشاورزی نسبت به سالجاری حدود ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد، در حالی که با افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده مواجه خواهیم بود.

وی گفت: در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای افزایش سهم بودجه پژوهش و تحقیقات تلاش زیادی داشته اما شرایط و بودجه ۹۴ نشان می دهد که برای سال آینده نیز با مشکلات جدی نسبت به سالجاری مواجه خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، به گفته محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری مجموعه بودجه مرتبط با پژوهش در لایحه بودجه سال ۹۴، ۳۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که در سال ۹۲ سهم تحقیقات و پژوهش از تولید ناخالص داخلی ۰٫۴۲ درصد یعنی کمتر از ۰٫۵ درصد بوده که یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی دستیابی به سهم ۳ درصدی تحقیق و پژوهش بوده که متاسفانه تاکنون به سهم یک درصدی هم نرسیده است.

در حالی که سهم بخش تحقیقات در هلند ۳٫۶ درصد، کره جنوبی ۳٫۳ درصد، آمریکا ۲٫۸ درصد، چین ۱٫۷ درصد و ترکیه ۰٫۸۶ درصد است آمارها نشان می دهد سهم تحقیقات در ایران به چه میزان با سهم و اعتبارات دیگر کشورها فاصله دارد.

همچنین ترکیه در نظر دارد؛ تا سال ۲۰۲۳ سهم تحقیقات را به ۳ درصد برساند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false