×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
افزایش قیمت آب به نفع بخش کشاورزی نیست / توسعه زیرساخت ها تنها راهکار کاهش مصرف آب

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با افزایش قیمت آب بهای کشاورزی، گفت: با افزایش قیمت آب به طور قطع قیمت تمام شده محصول نیز افزایش می یابد که این امر نه تنها به نفع تولید کنندگان بلکه مصرف کنندگان نیز نخواهد بود.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از ایر نا حسین نیاز آذری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به سخنان اخیر ترکان درخصوص اینکه باید ساز و کاری در قیمت آب بخش کشاورزی ایجاد شود تا مصرف آن کاهش یابد؛ افزود: هرچند تاکنون تقاضای افزایش قیمت آب بخش کشاورزی به کمیسیون مجلس ارایه نشده اما به طور حتم رشد قیمت آب بخش کشاورزی راهکار مناسبی برای کاهش مصرف آب در این بخش نیست بلکه باید زیرساخت های بخش کشاورزی تقویت و اصلاح شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه زیرساخت های بخش کشاورزی ازجمله استفاده از روش های نوین آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی، خاک غنی و مکانیزاسیون از شرایط مناسبی برخوردار نیست و همین امر موجب هدرروی بخش عمده ای از منابع طبیعی همچون آب، خاک و نهاده ها در این بخش می شود.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاری های فعلی در بخش کشاورزی کافی نبوده، گفت: انتظار می رود دولت بیش از پیش در توسعه امور زیربنایی بخش کشاورزی سرمایه گذاری کند هرچند تحقق این امر به عزم ملی و سرمایه گذاری کلان دولتی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: معتقدم به جای افزایش قیمت آب در بخش کشاورزی باید دولت و کشاورزان به سمت تقویت زیرساخت های این بخش نظیر کاهش سطح زیرکشت، اصلاح الگوی کشت، توسعه آبیاری تحت فشار، استفاده از روش های نوین آبیاری، تجهیز و نوسازی و زهکشی اراضی، کاهش استفاه از محصولات آب بر، تولید برخی محصولات در گلخانه ها و مکانیزاسیون کردن و بهره گیری از ماشین آلات مدرن گام برداشت تا مصرف آب بخش کشاورزی بهینه شود.

وی افزود: به طور قطع توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی می تواند در مصرف بهینه آب و خاک نقش بسزایی داشته باشد.

گفتنی است، اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری بتازگی در پانل تخصصی سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران، با اشاره به مصرف بی رویه و بی حساب آب در بخش کشاورزی، گفت: باتوجه به پایین بودن بهره وری در این بخش مبنی بر آنکه اکنون برداشت محصول در ایران به ازای هر مترمکعب آب فقط یک کیلوگرم اما این رقم در کشورهای دیگر ۲٫۵ کیلوگرم است، باید تدابیر دیگری نظیر تغییر ساز و کار قیمت آب را مورد بررسی قرار داد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false