×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کمیسیون فرهنگی مشترک ایران و ترکیه تشکیل شود

وزیرارشاد در دیدار سفیر ترکیه در تهران پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی دو کشور را داد و گفت: با تشکیل این کمیسیون نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری مانند وزارتخانه های ارشاد و علوم، و سازمان میراث فرهنگی می توانند در کنار همتایان خود در ترکیه مسایل و اقدامات مشترک فرهنگی هنری و علمی را بررسی کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از ایرنا 'علی جنتی' در دیدار با 'رضا حاکان تکین' گفت: روابط اقتصادی و فرهنگی خوبی میان ایران و ترکیه برقرار است و باید بیش از گذشته بر اشتراکات میان دو ملت تاکید شود.

جنتی ادامه داد: بسیاری از آثار و کتاب های فارسی به زبان ترکی ترجمه شده ولی آثار ترکی کمتر به زبان فارسی ترجمه شده ، ترجمه کتاب های تاریخی و رمان کشور ترکیه به زبان فارسی ضروری است و باید برای اجرای آن تلاش کرد.

وی افزود: در زمینه های فرهنگی و هنری ، تفاهم نامه های همکاری بسیاری در زمینه های مختلف از جمله سینمایی میان دو کشور برای ۳ سال آینده به امضا رسیده است.

جنتی همکاری در زمینه های ادبیات، معرفی نویسندگان، شاعران، ترجمه، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و … را از دیگر حوزه های همکاری های عنوان شده در تفاهم نامه همکاری های ایران و ترکیه برشمرد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن مفاد عنوان شده در تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: هر ساله سمیناری به عنوان 'بررسی روابط ایران و ترکیه' در ایران و یا ترکیه برگزار خواهد شد و امسال نهمین دوره آن قرار است در شهر شیراز برگزار شود که برپایی چنین نشست هایی کمک بسیاری به تقویت و گسترش روابط فرهنگی دو کشور می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بزرگداشت برخی شخصیت های مشترک میان دو کشور ایران و ترکیه از جمله مولانا و خواجه نظام الملک در قونیه یا اصفهان اعلام آمادگی کرد.

در ادامه این دیدار سفیر کشور ترکیه در تهران گفت: ایران کشور مهم و همسایه ارزشمندی برای ترکیه محسوب می شود و دو کشور فرهنگ و گذشته ای مشترک با یکدیگر دارند ، همین امر باعث می شود روابط ویژه و پر معنایی با هم داشته باشند.

'رضا حاکان تکین'افزود: تهران و آنکارا ساختار فکری مشترکی با یکدیگر دارند و سفر اخیر رییس جمهوری ایران به ترکیه گام مهم و بزرگی در گسترش روابط دو کشور محسوب می شود.

سفیر کشور ترکیه در تهران بر اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و ایجاد شرایط لازم برای نزدیک شدن ملت های دو کشور به یکدیگر را خواستار شد.

سفیر ترکیه در تهران گفت: سینمای ایران یکی از توسعه یافته ترین سینماها در دنیا است که در تمام جهان نیز شناخته شده است و در سال های گذشته در ترکیه آثار مهم سینمایی نیز تولید شده و به نظر می رسد همکاری در این زمینه بر گسترش روابط میان دو کشور کمک زیادی می کند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false