پرونده تنبیه دانش آموز گناوه ای به مجلس کشیده شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پرونده تنبیه دانش آموز گناوه ای به مجلس کشیده شد

تنبیه دانش آموزان یک دبیرستان در گناوه توسط مدیر آن که در نهایت منجر به عفونت دست یک دانش آموز و انتقال وی به شیراز برای درمان شده بود، واکنش های مختلفی در رسانه های داخل و خارج استان به همراه داشت.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از بوشهرنیوز روز گذشته در نشست استاندار بوشهر با اصحاب رسانه نیز این خبر بر جلسه سایه افکنده بود و چند خبرنگار از سالاری خواستند به طور شفاف درمورد اتفاق ناگوار روی داده، اظهارنظر کند.

از واکنش رسانه ها و مسئولین استان که بگذریم، مشاهده می شود پای این پرونده به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است.

روز گذشته  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با غیرقانونی خواندن هر نوع تنبیهی در مدارس٬ گفت: وزارت آموزش و پرورش باید به صورت جدی با هر نوع تنبیهی در مدارس برخورد کرده و با مشاهده حتی یک مورد واکنش جدی نشان دهد.

زهره‌ طبیب‌زاده‌نوری با غیرقانونی خواندن هر نوع تنبیهی در مدارس از سوی مسئولان٬ گفت: وزارت آموزش وپرورش باید با برخورد قاطع با معلمان و مدیران متخلف در این زمینه مانع تکرار دوباره چنین اتفاقاتی شود.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه تنبیه بدنی شیوه قرون وسطایی برای تربیت دانش‌آموزان است٬ افزود: وزارت آموزش و پرورش باید به صورت جدی با هر نوع تنبیهی در مدارس برخورد کرده و با مشاهده حتی یک مورد واکنش جدی نشان دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه وزارت آموزش وپرورش باید با توصیه‌ها و رهنمودهای اکید به جامعه فرهنگی از تکرار چنین برخوردهایی در تنبیه دانش‌آموزان جلوگیری کند، تصریح کرد: ممنوعیت این قبیل تنبیه‌ها باید با تکرار روش صحیح آموزش در مدارس جدی گرفته شود.

تنبیه در مدارس نشان از گستاخی دارد
وی در گفتگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه بروز حتی یک نمونه تنبیه در مدارس نشان دادن فرصت برای گستاخی است٬ گفت: باید زمینه بروز چنین مواردی در مدارس کشور به جد از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه ورود قوه قضاییه به موضوع تنبیه بدنی دانش‌آموزی در شهرستان گناوه با لوله پولیکا منوط به شکایت خانواده وی از مدیر متخلف است٬ افزود: ورود قوه قضاییه به این موضوع می‌تواند به برچیده شدن فرهنگ تنبیه در مدارس منجر شود.

طبیب‌زاده نوری با تاکید بر اینکه تنبیه در مدارس حتی یک بار هم دیگر نباید رخ دهد٬ تصریح کرد: برخورد قاطع و بدون اغماض با مدیر و معلم متخلف در این زمینه به جلوگیری از تکرار چنین حوادث ناخوشایندی منجر می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه برخورد قاطع اداره آموزش و پرورش شهرستان گناوه در عزل مدیر متخلف مطلوب بوده است٬ گفت: معرفی این مدیر به هیات تخلفات اداری برای برخورد با وی به برچیده شدن بساط تنبیه بدنی در مدارس نیز منجر می‌شود.

مدیر متخلف گناوه ای باید از سیستم آموزش و پرورش اخراج شود
چند روز قبل هم عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر ضرورت اخراج مدیر متخلف گناوه‌ای از سیستم آموزش و پرورش٬ گفت: طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات قصاص و حبس تعزیری برای برخورد با جرایم عمد همچون تنبیه درنظر گرفته شده است.

سیدحمیدرضا طباطبایی‌ نائینی با تاکید بر ضرورت اخراج مدیر متخلف گناوه‌ای که دانش‌آموزان را تنبیه کرده است٬ گفت: وزارت آموزش وپرورش نباید تنها به عزل این مدیر متخلف از پست مدیریتی‌اش اکتفا کند بلکه وی باید از تمام سیستم آموزش و پرورش کنار گذاشته شود.

نماینده مردم نائین٬ خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه فرهنگ تنبیه مختص قرون وسطی بوده و اکنون منسوخ شده است٬ افزود: باعث تاسف است که امروزه اخباری در رسانه‌ها مبنی بر تنبیه دانش‌آموزان با لوله پولیکا و امثال آن شنیده می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه حتی بروز یک مورد تنبیه بدنی در مدارس کشور زیاد است٬ تصریح کرد: باید با مدیران و معلمانی که اقدام به تنبیه دانش‌آموزان می‌کنند بدون هر نوع اغماضی برخورد شود.

مجازات تنبیه بسته به شدت خسارت وارده از قصاص تا حبس است
وی با بیان اینکه از دید دستگاه قضا تنبیه دانش‌آموزان٬ ارتکاب جرم عمدی است٬ گفت: در قانون مجازات اسلامی، مجازات برخورد با جرایم عمدی، قصاص و حبس تعزیری تعریف شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان امانت‌های اولیای آن‌ها به مدارس هستند٬ گفت: زمانی که تنبیه بدنی در مدارس رخ می‌‌دهد اعتماد والدین از محیط علمی کشور سلب می‌شود.

طباطبایی‌‌نائینی با بیان اینکه قوانین خوبی چه در قانون اساسی و چه در قوانین عادی برای برخورد با شکنجه و جرایم مرتبط به تنبیه که در حوزه جرایم عمدی به شمار می‌روند وجود دارد٬ افزود: باید با نظارت بر مدارس از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود چرا که در حوزه قانون کاستی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: عزل مدیر متخلف گناوه‌ای از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه کافی نبوده و باید وزارت آموزش و پرورش نسبت به اخراج وی اقدام و مراتب برخورد با وی را به اطلاع عموم برساند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی٬ گفت: شکایت دانش‌آموز تنبیه شده و خانواده وی از مدیر متخلف به جریان افتادن پرونده در دستگاه قضا و برخورد قانونی با وی منجر خواهد شد.

انتقاد جمیری از تنبیه دانش آموز گناوه ای
پیشتر نیز عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس به شدت از تنبیه یک دانش آموز در گناوه انتقاد کرده بود و با بیان اینکه گویا هدف مدیر از تنبیه دانش‌آموزان ترغیب آنان به درس‌ خواندن بوده است٬ افزود: این حد اعلای بی توجهی فرد تنبیه کننده را نشان می‌دهد که به هیچ کدام از اصول تعلیم و تربیت توجه نکرده است.

وی با ناپسند خواندن رفتار مدیر مربوطه آن را تخلف جدی دانست و بدون توجه به همه ملاک‌های آموزشی و تربیتی انجام شده است.

جمیری با تاکید بر اینکه تنبیه در مدارس دیگر منسوخ شده و نادر است٬ گفت: بروز چنین رفتارهایی به اثرگذاری در روح و روان دانش‌آموزان منجر می‌شود.

لزوم آسیب شناسی در آموزش و پرورش استان
اگرچه مسئولین آموزش و پرورش استان با حضور در بیمارستان گناوه و اعزام دانش آموز مصدوم به شیراز سعی کردند از وی و خانواده اش دلجویی کنند اما لازم است مدیرکل استان با بازنگری در سیاست های آموزش و پرورش استان بوشهر به آسیب شناسی و چرایی چنین اتفاقاتی در مدارس بپردازد.

البته عزل مدیر مدرسه و معرفی وی به هیات تخلفات اداری توسط آموزش و پرورش اقدام شایسته ای بود اما بهتر است مسئولین استانی به علل بروز چنین رفتاری توجه کرده تا با ترمیم نقاط ضعف و بهبود آن ها برای همیشه چنین حوادث تلخی را ریشه کن کنند.

قطعا شهروندان استان از حاشیه های شهرستان گناوه در ابتدای سال تحصیلی جاری آگاهی داشته و واقفند که رسانه های استان به خصوص "بوشهرنیوز" درمورد اتفاقاتی که ممکن بود از لجبازی ها و حاشیه سازی های برخی در این شهرستان روی دهد، هشدار داده بودند.

موضوعی که با گذشت حدود سه ماه از بازگشایی مدارس سرانجام سرباز کرد و به بدترین صورت ممکن خود را نشان داد.

نباید صورت مسئله را پاک کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

به هر حال؛ اگرچه مدیر متخلف از سمت خود عزل شد و برای پاسخگویی از رفتارش به هیات تخلفات اداری معرفی گردید اما نباید با مجازات این مدیر صورت مسئله را پاک کرد بلکه تمامی مسئولین از استاندار گرفته تا نمایندگان مجلس و نخبگان با بررسی اتفاقات کنونی باید به دلایل و چرایی چنین تنبیهاتی پرداخته و مسئولین وزارت آموزش و پرورش نیز با حساسیت ویژه سیاست های مدیران استانی بوشهر و شهرستان های آن را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند و عنایت داشته باشند که با پاک کردن صورت مسئله نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه هرازچندگاهی باید شاهد تکرار این حوادث تلخ باشیم.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false