عراقچی: مذاکرات بسیار فشرده و سودمند بود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
عراقچی: مذاکرات بسیار فشرده و سودمند بود

معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، گفت‌وگوها را «بسیار فشرده» و «بسیار سودمند و مفید» توصیف کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، این دور از مذاکرات را سودمند و فشرده توصیف کرد.

آقای عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت مذاکراتی «بسیار فشرده» و «بسیار مفید و سودمند» با نمایندگان شش کشور داشته است.

به گفته نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، ماه آینده برگزار می‌شود. هنوز محل برگزاری نشست آتی، مشخص نشده است.

پیش از این «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای هم روند گفت‌وگوها را «امیدوارکننده» توصیف کرده و گفته بود دور بعدی گفت‌وگوها اواسط ژانویه (اواخر دی ماه) در محلی که با هماهنگی تهران انتخاب می‌شود، برگزار خواهد شد.

با پایان یافتن این دور از مذاکرات، تیم ایرانی که در سطح معاونین وزارت خارجه در مذاکرات شرکت کرده بود، صبح فردا شهر ژنو سوئیس را به مقصد تهران ترک می‌کند.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی بامداد دوشنبه به منظور شرکت در این مذاکرات و انجام رایزنی‌ها در راستای حصول توافق جامع راهی ژنو شد. طی ۲ روز گذشته (دوشنبه و سه‌شنبه ۲۴ و ۲۵ آذر ماه) تیم مذاکره کننده ایرانی با هیأت آمریکایی طی سه دور و جمعا ۱۲ ساعت در سطح معاونان و کارشناسان به گفت‌وگو پرداخت و آنگونه که سید عباس عراقچی اعلام کرد مذاکرات مفصلی درباره همه موضوعات انجام شد.

هیئت ایرانی همچنین در ادامه رایزنی‌ها با هیأت‌های ۱+۵ شب گذشته به مدت ۲ ساعت با هیأت فرانسوی به ریاست «نیکلای دوریویر» به گفت‌وگو پرداخت.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ساعت ۱۴ امروز به وقت محلی با نماینده روسیه به صورت دوجانبه گفت وگو کرد و پس از آن در ساعت ۱۵ نشستی با هیأت مذاکره کننده چین داشت. نمایندگان ایران همچنین ساعت ۱۶ به وقت محلی با سه کشور اروپایی به صورت چهارجانبه به گفت‌وگو پرداختند.

ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سالجاری و پس از آنکه بعد از بعد از ۱۰ دور رایزنی در خصوص توافق جامع به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات و از جمله کمبود وقت امکانپذیر نیست، توافقنامه ژنو را برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید و البته تأکید کردند که تا قبل از چهار ماه آینده برای رسیدن به توافق تلاش کنند.

در بیانیه‌ای که در پایان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین توسط ظریف و کاترین اشتون قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای ۱+۵، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود.

ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false