ولایتی: آمریکا با زیاده‌خواهی‌ متحدانش را هم از دست خواهد داد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ولایتی: آمریکا با زیاده‌خواهی‌ متحدانش را هم از دست خواهد داد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: تمدید مذاکرات در لحظات آخر خواست آمریکایی‌ها بود و آن‌ها باید بدانند که زیاده‌خواهی‌های‌شان حتی متحدان‌شان را هم خسته کرده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار عصر یک‌شنبه خود با نیلز آنن، نماینده پارلمان آلمان و عضو هیات مرکزی و سخنگوی حزب لیبرال دموکرات پارلمان آلمان که در محل مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوال‌هایی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

او گفت: در مذاکراتی که با آقای آنن داشتم پیرامون مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و تروریسم در منطقه و مشترکات ایران و آلمان گفت‌وگو داشتیم و با توجه به سابقه طولانی و روابط خوب میان ایران و آلمان دو طرف تاکید داشتند که باید همکاری‌های دو کشور از سر گرفته شود و موانع نیز از سر راه برداشته شوند.

ولایتی با بیان این که دو کشور علاقه‌مند هستند که همانند گذشته روابط ایران و آلمان به جایگاه اصلی خود بازگردد خاطرنشان کرد: با توجه به مشترکاتی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا شامل آفریقا و خاورمیانه داریم، لازم است تا مسائلی از قبیل بازگشت آرامش به این کشورها، حمایت از تمامیت ارضی کشورها و حکومت‌های قانونی و مشروع این کشورها مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ ادامه داد: ظرف روزهای آینده هیات مذاکراتی کارشناسی ما به ژنو سفر می‌کند و گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود. هم‌چنین تا جایی که به ایران مربوط می‌شود ایران فقط تلاش دارد در چارچوب قواعد و ضوابط بین‌المللی مطابق NPT که هر کشوری طبق آن حق دارد از انرژی صلح آمیز هسته‌ای استفاده کند گام بردارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با تاکید بر این که استفاده صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته‌ای تنها امری نمایشی یا آزمایشگاهی نیست افزود: استفاده ما از انرژی هسته‌ای، صنعتی است و ما نیاز فراوانی به انرژی پاک داریم که مهم‌ترین آن هم انرژی هسته‌ای است. از آن‌جا که ایران این امکان را دارد برای ساخت راکتور هسته‌ای با روس‌ها قرارداد بسته و یکی از آن‌ها هم به کار افتاده و دو راکتور دیگر هم قرارداد اولیه‌اش بسته شده و ایران هم در پی آن است که هم راکتور تولید کند و هم میله‌های سوخت، با استقلال کامل و بدون وابستگی به جایی.

ولایتی با بیان این که اگر تمام مذاکره‌کنندگان از جمله ۱+۵ و ایران حقوق ما را به رسمیت بشناسند مشکل به‌زودی حل خواهد شد گفت: مگر این که ادعاهای زیادی داشته باشند مانند بعضی ادعاهای ناحق آمریکایی‌ها که موجب طول کشیدن مذاکرات شد و این‌بار هم آمریکایی‌ها بودند که لحظات آخر گفتند ما مذاکرات را تمدید می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلافاتی که میان واشنگتن و پاریس درباره فشار وارد شده به دولت اوباما وجود دارد اظهار کرد: این اختلاف نیست؛ بلکه زیاده‌خواهی‌های آمریکاست برای این که از طرف ۵ کشور دیگر هم تصمیم بگیرد که این موضوع در نهایت در میان متحدان آمریکا از جمله فرانسه موجب اعتراض شد. آمریکا باید بداند که توهم این که دنیای آینده، دنیای یک قطبی است برآورده نخواهد شد و باید رعایت دیدگاه سایر کشورها را هم بکنند.

ولایتی ادامه داد: در قضیه هسته‌ای هم با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد با توجه به این که از یک‌سو روسیه و چین و از سوی دیگر آلمان و فرانسه قرار دارند باید گفت اگر آمریکایی‌ها به روش خود ادامه دهند سرانجام نه تنها بهره‌ای نخواهند برد بلکه میان متحدان خود نیز تفرقه ایجاد خواهند کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با حضور جمع کثیری از زائران اربعین حسینی در کربلا نیز گفت: این اتفاق در تاریخ بشر بی‌نظیر است و همایش و راهپیمایی‌های ده‌ها کیلومتری و چندصد کیلومتری برای بیعت مجدد با امام حسین (ع) صورت گرفت و این اتحاد مسلمانان را نشان می‌دهد که شیعه و سنی و حتی غیرمسلمانان هم به این راهپیمایی‌ها پیوستند چرا که امام حسین (ع) را نه تنها پیشوای مسلمانان جهان بلکه رهبر آزادگان جهان می‌دانند.

ولایتی در پایان به سخن گاندی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: او سخنی دارد مبنی بر این که «آنچه ما برای ملت هند آوردیم حرف تازه‌ای نیست و همان مطلبی است که امام حسین (ع) دنبالش بود». این کلام امام حسین (ع) خطاب به لشکر ابن سعد که اگر دین ندارید آزاده باشید نشان می‌دهد امام حسین (ع) نه تنها رهبر مسلمانان بلکه رهبر آزادگان جهان است و این حرکت یک پیروزی بزرگ برای راه حق بود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false