هاشمی رفسنجانی: ایران توانست انحصار ابتکارات دانش‌بنیان را بشکند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هاشمی رفسنجانی: ایران توانست انحصار ابتکارات دانش‌بنیان را بشکند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر قزاقستان در تهران افزود: کشورهای اسلامی، اعضای یک خانواده بزرگ هستند و گسترش همکاری‌های تهران ـ آلماتی می‌تواند برای دیگر کشورهای مسلمان نمونه باشد

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از «نسیم» به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار سفیر قزاقستان در تهران، استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز را برای منطقه خوب توصیف کردو با اشاره به حضور قزاقستان در میدان‌های بین‌المللی، گفت: عقلانیت دیپلماتیک حکم می‌کند که کشورها در تعامل با دنیا به رونق اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برسند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان ویژگی‌های جغرافیایی و سیاسی قزاقستان، گفت: توجه به کارهای عمرانی و توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی اهمیت ویژه‌ای دارد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق مطالعاتی طرح احداث راه آهن از ۲۰ سال پیش در راستای مسیر کریدور جنوب به شمال و مذاکرات روسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و ایران و مراسم بهره‌برداری آن در اینچه برون، گفت: به زودی شاهد فعال شدن تبادلات تجاری در مسیر اقیانوس هند تا شمال خواهیم بود که نقش اساسی در جهان خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش کارهای دانش‌بنیان را ضرورت امروز و آینده کشورهای در حال توسعه دانست و با تأکید بر این نکته که «پیشرفت واقعی همیشه از دانش به دست می‌آید»، گفت: نقطه قوت کشورهای پیشرفته، بنیان دانش است که همه راه‌ها را باز می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «ایران تا حدودی توانست انحصار ابتکارات دانش‌بنیان را بشکند» به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاهی با ۴۵۰ واحد در سراسر کشور، ۵۰ هزار استاد، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو و حدود ۵ میلیون فارغ التحصیل، سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور است تا تحقیقات علمی استادان و دانشجویان را به میدان عمل برسانند که همان تجاری سازی پژوهش‌های علمی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری‌های علمی و دانشگاهی کشورهای اسلامی و گسترش تعامل با کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه را ضروری دانست و گفت: مجموعه ما یک خانواده بزرگ اسلامی در این منطقه از کره زمین است و گسترش همکاری‌های تهران ـ آلماتی می‌تواند برای دیگر کشورهای مسلمان نمونه باشد که همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن فراهم است.

بغداد امرییف نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان قزاقستان، به سوابق همکاری‌های دو کشور در سال‌های پس از استقلال اشاره کرد و گفت: مردم و رئیس‌جمهور قزاقستان احترام زیادی برای نقش شما در جمهوری اسلامی و ثبات آرامش منطقه قائل هستند و شما را پایه‌گذار روابط دو کشور می‌دانند.

سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران با ارائه گزارشی از روند احداث شهر جدید «آستانه» به عنوان شمالی‌ترین پایتخت کشورهای اسلامی، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای سفر به آن کشور دعوت کرد و گفت: مردم و رئیس‌جمهور ما منتظرند تا از جناب‌عالی در کشور خود استقبال کنند.

وی گسترش روابط ایران به عنوان مهمترین کشور اسلامی و قزاقستان را به عنوان بزرگترین کشور جغرافیایی مسلمان برای جهان اسلام مهم و تأثیرگذار خواند و با اشاره به سخنان آقای نور سلطان نظربایف در مراسم افتتاح راه آهن ایران به آسیای میانه، گفت: دوستی با ایران افتخار بزرگی برای ماست و خواستار تداوم و تعمیق آن هستیم.

بغداد امرییف با حمایت از مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای و با یادآوری تلاش‌های قزاقستان برای از سرگیری مذاکرت پس از ۱۰ ماه توقف، گفت: خوشحالیم که نقطه آغاز توافقات ژنو، مذاکرات آلماتی بود و حمایت ما از مواضع ایران، شهرتی منطقه‌ای و جهانی دارد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false