نقدی بر جریان اصلاح¬طلبی در ایران | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نقدی بر جریان اصلاح¬طلبی در ایران

به گزارش "چغادک نیوز"،جناح دوم خرداد یا اصلاح¬طلب واژه¬هایی است که بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۸۶ که به پیروزی سید محمد خاتمی انجامید اطلاق می¬شود. این انتخابات به عنوان یک رویداد سیاسی- اجتماعی نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین¬المللی نیز مورد توجه قرار گرفت و به صورت¬هایی متفاوت تفسیر شد و علت آن حضور حداکثری مردم و نتیجه آن بود. در واقع می-توان عملکرد دولت سازندگی را زمینه پیدایش جریان چپ دیگری در ایران به نام اصلاحات دانست. چرا که فشارهای عظیم اقتصادی در اواخر دولت هاشمی آن¬قدر بالا بود و مردم نیز آن را به پای دولت اسلامی گذاشتند که به پای آن خون هزاران شهید و جاویدالاثر ریخته شده بود. این انتخابات نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود ولی متأسفانه به علت تفاسیر گوناگون آن باعث آسیب¬های زیادی (اجتماعی- سیاسی- اقتصادی) برای کشور شد. چرا که عده¬ای آن را رأی اعتماد به کل نظام، بعضی آن را ساده¬لوحی مردم و فریب خوردن آن¬ها توسط نامزد پیروز تفسیر می¬کنند. اما در حقیقت دوم خرداد ۱۳۷۶ چیزی جز حضور گسترده مردم در انتخابات پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی نبود. در واقع به جرأت می¬توان گفت که این انتخابات رأی دوباره مردم ولایتمدار ایران اسلامی به نظام شکوهمند اسلامی و آرمان¬های امام و رهبری بود. اما چیز جالب توجه در این انتخابات همراهی حزب کارگزاران سازندگی که اکثریت آن¬ها جزء کابینه دولت دوم آقای هاشمی بودند با جریان چپ بود که منجر به پیروزی خاتمی شد، آن-ها در این انتخابات بسیار ماهرانه بار مشکلات عمده کشور را که خود مسئول آن بودند به گردن جناح مقابل انداختند و عمده مشکل کشور را جناح رقیب یعنی اصولگرایان دانستند در حالی که خود جزء کابینه دولتی بودند که مشکلات عمده کشور به آن¬ها برمی¬گشت. علاوه بر آن ائتلاف جناح چپ، تأکید شعارهایی چون کرامت انسانی، حق حاکمیت، جوانان، دانشجویان، شعارهای اصلی انقلاب چون آزادی استقلال، آزادی، ساده¬زیستی و قانون¬گرایی، نسبت دادن مشکلات اقتصادی به جناح راست سبب روی آوردن مردم به خاتمی شد.
در این مدت ۸ سال خاتمی کارهایی توسط این اصلاح¬طلبان صورت گرفت که جای بحث و نقد فراوان دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که عده¬ای از دلسوزان نظام نیز در این کابینه حضور داشتند که منشأ خدمات فراوانی گردیدند که از آن¬ها نمی¬توان چشم¬پوشی کرد. ولی بر اساس نظریه اکثر کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دولت خاتمی باعث به وجود آوردن مشکلات عدیده¬ای برای کشور شد که هنوز هم پس از سال¬ها این مشکلات وجود دارد، که مهمترین آن¬ها در بخش فرهنگی بود که متأسفانه در دولت تدبیر و امید نیز به تأسی از دولت اصلاحات این استحاله فرهنگی دوباره حیات تازه¬ای گرفته است و اگر این استحاله فرهنگی که امروز در وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید شروع شده است، ادامه پیدا کند ضربات جبران-ناپذیری را به کشور ما وارد خواهد ساخت که امیدوارم هر چه زودتر این مسئله با پادرمیانی بزرگان و نخبگان حوزه و دانشگاه خصوصاً علما و مراجع بزرک و اساتید متعهد دانشگاه خنثی شود تا شاهد فتنه فرهنگی در دولت تدبیر و امید نباشیم.
پیامدها و آثار در ناحیه مذهب و اخلاق
مهمترین پیامد سوء دوم خرداد در زمینه اخلاق و مذهب رقم خورد. دوم خرداد زمینه¬ای شد که عده¬ای آگاهانه یا ناآگاهانه، به تضعیف دین و اخلاق مبانی و اصول و ارزش¬های اسلام و انقلاب بپردازند و از هیچ تلاشی برای از بین بردن و مقابله با مبانی دین و اخلاق فروگذار نکنند که به برخی از این نکات در ذیل اشاره می¬شود.
۱-¬ حمله به شخصیت¬های مذهبی و مراکز دینی
توهین و افتراء و حمله آن¬ها به مراجع بزرگ و شخصیت¬های بزرگ مذهبی و تضعیف جایگاه-های نماز جمعه، مساجد و مراکز دینی و تلاش جهت ایجاد روحیه دلسردی و انزوا در میان مردم جزء برنامه¬های اصلی جریان اصلاحات در دوم خرداد بود و آن¬ها از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نکردند.
۲- ایجاد اختلاف و دودستگی در حوزه¬های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم و جذب افراد ضعیف و منحرف
دومین برنامه منسجم و از پیش طراحی شده جریان اصلاحات در دوم خرداد ایجاد اختلاف و تفرقه میان علما و بزرگان در حوزه علمیه به خصوص حوزه علمیه قم بود تا جائیکه در بعضی از موارد آن¬ها حوزه نجف را در تقابل با حوزه قم دانستند و به تفکیک این دو حوزه کهن و بزرگ جهان اسلام پرداختند، برای این کار بعضی از روحانیون ضعیف¬الایمان و منحرف را با خود همراه ساختند و از آن¬ها برای ترویج افکار سکولاریستی و لیبرالیستی خود بهره جستند و از این کار خود جز تفرقه مذهبی هدفی نداشتند.
۳- کم¬توجهی در کمک¬های اقتصادی دولت به مساجد و مراکز دینی و هیأت¬های مذهبی
یکی از کارهایی که در این سال¬ها نمود پیدا کرد عدم توجه یا به عبارتی کم¬توجهی دولت به مساجد و هیأت¬های مذهبی در زمینه اقتصادی است. جای بسیار تعجب و شگفتی داشت دولتی که با رأی مردم ولایتمدار و انقلابی در نظام شکوهمند اسلامی و با حکم ولی فقیه حکم تنفیذ گرفته بود به یکباره به زیر سوگند خود زد و به جای دفاع و توجه به مبانی و ارزش¬های دینی و اسلامی و انقلابی کشور بیشترین بودجه اقتصادی در زمینه فرهنگی را به مباحث غیر اخلاقی و غیر دینی و چاپ کتاب¬های غیر دینی و غیراخلاقی و فیلم¬ها و مسائل غیرارزش اختصاص داد تا اقدامات خود را در جهت مقابله با ارزش¬های دینی و انقلابی در این زمینه را نیز تکمیل کند. کار ضد اخلاقی و ارزشی و دینی آن¬ها حتی به روزنامه¬هایی که مدعی دانستن حق مردم است ، بودند نیز نفوذ پیدا کرد به طوری که کمتر روزنامه دوم خردادی در آن روزها می¬توان یافت که در صفحات خود به مقدسات و شخصیت¬های مذهبی و دینی و انقلابی و نهادهای مقدس دینی خصوصاً حوزه¬های علمیه و علمای بزرگوار و نماز جمعه و مراکز دینی و مساجد توهین نکرده باشند، که به برخی از آن¬ها اشاه می¬شود.
محسن رهامی ← دستورات طالبان با قوانین مصوب در ایران از یک کاسه است و هر دو ناشی از تفکر عدم بلوغ انسان و مختص جوامع غیربالغ است.
سروش ← احکام اسلامی آمیخته به اسطوره¬اند و اگر از آن¬¬ها اسطوره¬زدایی شود به راحتی و به مرور زمان قابل تغییرند مثل حجاب.
مهاجرانی ← برخورد با توهین کنندگان به مقدسات چون منجر به اشاعه توهین می¬شود، خود اشاعه فحشاست.
سحابی ← آدم¬ها و حتی معصومین (ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند.
صادق زیباکلام ← قطع رابطه با آمریکا ما را در دنیا ذلیل نموده و اروپائیان را بر ما مسلط کرده است.
مهرانگیزکار ← زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند و اجازه زن از مرد در امور خود جایگاه شرعی و قانونی ندارد.
انقلاب اسلامی در دیندار کردن مردم، کارنامه درخشانی ندارد مردم در عمل هیچ فرقی با زمان سابق نکرده¬اند  آغاجری در سخنانی سخیفانه و نادرست در دانشگاه همدان گفت سخنی که مارکس در باب دین گفته، هر چند تمام حقیقت نیست، اما بخشی از حقیقت است. دین در حکومت¬های دینی، نه تنها افیون توده¬هاست- آن¬چنان که مارکس گفته- بلکه من می¬افزایم علاوه بر آن افیون حکومت¬ها هم هست ، مدیر مسئول روزنامه فتح به صراحت گفت: ریشه خشونت¬ها در نماز جمعه است و علت ناامنی در جامعه فعلی، پمپاژ خشونت از تریبون¬های نماز جمعه به جامعه است این مطالب تنها بخشی از توهین¬های مدعیان اصلاحات در ایران بود که در دوم خرداد اتفاق افتاد و آن جدا از فیلم¬ها و فستیوال¬های غیراخلاقی و کتاب¬های ممنوعه¬ای بود که انتشار و چاپ آن¬ها در آن سال¬ها به اوج خود رسید.
۴- تخریب و تضعیف جایگاه ولایت مطلقه فقیه
ولایت مطلقه فقیه به عنوان اصلی¬ترین اصل قانون اساسی کشور که با رأی ۹۸ درصدی مورد تأیید قرار گرفت. مهمترین جایگاهی بود که توسط اصلاح¬طلبان دوم خرداد مورد تخریب و تضعیف واقع شد. بعضی از گروه¬های تشکیل دهنده دوم خرداد که زمانی حمایت از ولایت فقیه آن¬ها گوش فلک را کر کرده بود با چرخشی ۱۸۰ درجه¬ای به بهانه این که ولی فقیه باید در چارچوب قانون اساسی عمل کند به تخریب و تضعیف این جایگاه که قدمت آن به سال¬های بعد از غیبت صغری حضرت مهدی (عج) می¬رسید ، پرداختند و عده¬ای از افراد وابسته آن¬ها و حامی آن¬ها به دنبال این پا را فراتر از آن نهاده، اصل ولایت فقیه را قبول نداشته و به بهانه¬های واهی آن را به زیر سؤال بردند که به برخی از آن¬ها در ذیل اشاره می¬شود که اوج مطالب روزنامه های زنجیره¬ای دوم خردادی در آن زمان بود:
اکبر گنجی ←  ولایت فقیه نه از اصول دین است و نه از فروع دین و هیچ دلیلی بر آن اقامه نشده است.
دبیر کل نهضت آزادی در این مورد چنین می¬گوید: ولایت مطلقه، خلاف قانون اساسی است و اصولی که وظایف رهبری را احصاء کرده، لغو و بیهوده می¬باشند.
اسداله بیات عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز می¬گوید: وقتی اعمال ولایت فقیه عادل مشروع خواهد بود که مردم ولایت وی را پذیرفته باشند.
آنچه ذکر شد شمه¬ای بود که در دوران ۸ ساله دولت اصلاحات به توهین و افتراء به نهادهای مقدس و مبانی اخلاقی و ارزشی و دینی پرداختند. قتل¬های زنجیره¬ای، فتنه ۷۸ کوی دانشگاه و تجمعات غیرقانونی بر علیه نظام نیز از برنامه¬های آن سال¬ها بود که مجال بیشتری را در این زمینه می¬طلبد.
درس¬هایی که باید از آن سال¬ها آموخت
جریان دوم خرداد واقعیتی است که کشور ما نزدیک به هشت سال آن را تجربه کرده و درس-های تلخ و شیرینی به همراه داشته است. نقدهای جدی ما در این مقوله به این معنا نیست که هیچ نقطه مثبت و مفیدی در کارنامه آن¬ها وجود ندارد و یا اشخاص صالح و انقلابی در این جریان وجود نداشته است . بلکه ما فقط به کاستی¬ها و معایب اساسی آن پرداختیم تا بتوانیم از آن¬ها برای آینده نظام درس بگیریم.
۱-¬ جامعه اسلامی ایران خصوصاً در شرایط فعلی به آرامش و آسایش نیاز دارد و کشمکش¬های جناحی و افراطی و تفریطی و اظهار شعارهای دروغین و اتخاذ و دوگانگی و استراتژیک رنگارنگ نتیجه¬ای جز بحران، التهاب و تضعیف کشور ندارد لذا آرامش و نشاط در جامعه باید سرلوحه برنامه جناح¬های سیاسی باشد.
۲- وفاداران و دلسوزان و جناح¬های مهم سیاسی که دل در گرو انقلاب دارند و انقلاب ، امام و رهبری را قبول دارند نباید به مخالفان و معاندان نظام شکوهمند اسلامی اجازه و فرصت دهند که به تخریب وجهه نظام و براندازی آن بپردازند.
۳- مسوولین محترم سه قوه و مدیران ادارات و نهادها امکانات کشور را جهت اعتلاء کشور و خدمت به محرومین و مستضعفین و خدمتگزاری به مردم به کار برند و نباید اجازه دهند این امکانات جهت تخریب  نظام ، دین، ارزش¬های اسلامی و انقلابی به کار گرفته شود.
۴- همه مسوولین و مردم و جناح¬ها باید مبانی و ارکان محوری نظام را از گزند رقابت¬های جناحی در امان بدارند و پای¬بندی به شرع، عمل به قانون، اطاعت از ولی فقیه و پیروی از خط امام واقعا محور و سرمنشأ همه کارها قرار گیرد.
۵- رفتارهای سیاسی مسوولان و جناح¬های سیاسی و سران و گروه¬هایی که دل در گرو انقلاب دارند از تصمیم¬گیری¬های احساسی و وعده¬های غیرقابل عمل پرهیز و از روش¬های غیر مسالمت آمیز و افراطی دوری گزینند.
۶- دلسوزان و جناح¬های سیاسی و مدیران سه قوه نباید به کشورهای استعماری غرب، اعتماد و اتکا داشته باشند و از توطئه¬ها و برنامه¬های براندازانه دشمنان داخلی و خارجی غافل شوند و بر اساس اصل تنش زدایی، منافع و عزت ملی را فدای جریان خود کنند.
۷- همه مسوولان محترم کشور باید تمام تلاش و همت خود را جهت از بین بردن فقر، فساد، و تبعیض و مشکلات و معضلات اساسی جامعه بر اساس منویات مقام معظم رهبری به کار گرفته و جهت رفع آن¬ها تلاش وافر خود را به کار گیرند.
۸- همه باید جهت تعمیق  ارزش¬های دینی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنیم.
۹- خدمت به مردم ایران اسلامی خدمت به انقلاب و ارزش¬های اسلامی است چرا که مردمی را که در همه صحنه¬های انقلاب حضور فعال دارند حقشان بیش از این¬هاست.

محمود خدری – معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر

منابع:
جناح¬های سیاسی در ایران امروز
روزنامه دوم خرداد بهمن ۷۸
روزنامه عصر، ۲۶ خرداد ۷۹
نشریه بیان، اسفند ۷۸
گونه¬شناسی بحران¬ها

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false