×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
یک منتقد خوب،یک منتقد مرده است!

با رویکردی که دولت از خود نشان داده است "یک منتقد خوب ،یک منتقد مرده است" و ما را یاد موضع ژنرال کاستر آمریکایی می اندازد که هنگام نسل کشی سرخپوستان گفت: یک سرخ پوست خوب یک سرخ پوست مرده است!. شاید این دو نوع رفتار سیاسی با هم ارتباطی نیز داشته باشند. و شاید دولتمردان ما با این همه نشست و برخواست و خو گرفتن با امریکایی ها این خصلت را نیز به یادگار هدیه گرفته اند و اکنون حالتی برای برخی مسولین دولت پیش آمده است که تصور می‌کنند نباید به آنها هیچ نقدی وارد کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از "سپاس"،برخی از اعمال و افعال در جایگاه حرف بسیار زیبا و منطقی به نظر می رسند اما اگر همین اعمال و رفتار در جایگاه عمل قرار بگیرند نگرش برخی از افراد در رابطه با همان موقوله به کلی عوض خواهد شد. بر فرض مثال همه می گویند که مرگ حق است اما اگر لحظه ای بوی مرگ به مشام آنها برسد نه تنها مرگ را حق نمیدانند بلکه از مرگ وحشت کرده و آن را خوب نمی پندارند.

نقد و نقد پذیری می تواند هدیه بزرگی و سرمایه ای ارزنده برای دولت تدبیر و امید باشد تا کمبود ها و کاستی های خود را بهتر بشناسد و با زدودن آنها گامی اساسی برای تحقق شعار اعتدال و پیشرفت کشور بردارد.

اما اکنون در بازه زمانی قرار گرفته ایم که نقد عملکرد دولت گناهی است نابخشودنی که اگر این نقد دولت محترم را برنتابد منتقدان را با تعابیری چون " کم سواد" و " عده ای تازه به دوران رسیده" خطاب می کند و ما باید زین پس منتظر باشیم که دولت اعتدال، تحمل کوچکترین نقدهایی را نداشته باشد و منتقدان خود را به الفاظ بدتری نیز خطاب کند.

نباید فراموش کرد که حق طبیعی هر فردی است که انتقادات خود را به صورت منطقی و مؤدبانه بیان کند و انتظار داشته باشد که مسئولان و متولیان در هر رده ای به آنها توجه کنند و خود را به عنوان خدمت ‌گزار مردم، در مقام پاسخ‌ گویی بدانند.به این نکته نیز توجه می کنیم که نقد کردن بی‌شک با مجادله، هتاکی و بی‌حرمتی متفاوت است و از سوی دیگر پاسخ هر انتقاد نباید برخورد چکشی و اهانت امیز با شد.

نحوه برخورد دکتر حسن روحانی با منتقدان دولت و اهانت به آنها در جمع دانشجویان به عنوان قشر فهمیده و فرهیخته مملکت آن هم در روز دانشجو جای تعجب دارد!

این رفتار های غیر اخلاقی در حالی شکل گرفته است که رئیس جمهور در اولین اظهارات خود از همه خواست تا دولت را نقد کنند و این نقد را عامل پیشرفت دولت دانست. استقبال دکتر روحانی از انتقاد و منتقدان به گونه ای بود که این موضوع را وجه تمایزی میان دولت های قبل و دولت یازدهم می دانست و به آن افتخار می کرد ولی برای چندمین بار است که رئیس دولت در حوزه عمل از شعار خود فاصله گرفته است و کار را به جایی رسانده است که منتقدان خود را با هر تفکر و هر قشر جامعه ،عده ای تازه به دوران رسیده و کم سواد خطاب می کند.

به کار بردن این الفاظ ان هم از طرف کسی که خود را نقدپذیر می داند و ادعا دارد که به منتقدان خود احترام می گذارد تعارض بسیاری دیده می شود .

با رویکردی که دولت از خود نشان داده است "یک منتقد خوب ،یک منتقد مرده است" و ما را یاد موضع ژنرال کاستر آمریکایی می اندازد که  هنگام نسل کشی سرخپوستان گفت: یک سرخ پوست خوب یک سرخ پوست مرده است!. شاید این دو نوع رفتار سیاسی با هم ارتباطی نیز داشته باشند. و شاید دولتمردان ما با این همه نشست و برخواست و خو گرفتن با امریکایی ها این خصلت را نیز به یادگار هدیه گرفته اند و اکنون حالتی برای برخی مسولین دولت پیش آمده است که تصور می‌کنند نباید به آنها هیچ نقدی وارد کرد.

امیدواریم که فرهنگ نقد پذیرفتن در دولت یازدهم هرچه بیشتر رشد پیدا کند تا بسیاری از تنش ها و تشنج ها و کشمکش هایی که این روزها دولت به وجود آورده است فروکش کند،و بسیاری از کاستی ها حل شوند و یاحتی دیگر به زمینه ظهور نرسند.

امام خامنه ای در دیدار اعضاى هیئت دولت در شهریور ماه ۸۸ در تبیین انواع نقد و انتقاد می فرمایند: "برای شنیدن نقد، سینه گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید. هیچ ضرر نمی کنید از اینکه از شما انتقاد کنند."

و در ادامه تاکید می کنند: شاید در خلال این نقدها حرفی وجود داشته باشد که به درد ما بخورد و باید به هر حال با سعه صدر برخورد بشود.

 در پایان به مطلبی از دکتر عماد افروغ (جامعه شناس و استاد دانشگاه) اشاره می کنم: جامعه‌ای که در آن نقد و منتقد وجود نداشته باشد و به انحای مختلف سدی در برابر آنها گذاشته شود، یک جامعه مرده و گورستانی است، زیرا شاخصه مهم یک جامعه زنده و بیدار وجود نقد و منتقد است.

سعادت صالحی نیا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false