×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بزدل‌هایِ بی‌سوادِ بی‌‌شناسنامه‌‌‌ی تازه به دوران رسیده، بروید به جهنم!

روحانی هر روز با ادبیاتی زننده تر از قبل با منتقدان برخورد می کند ادبیات رییس جمهور در حالی ادامه دارد که مردم هنوز شعار «ادب مرد به ز دولت اوست» را در یاد دارند.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از خبرگزاری دانشجو: یکشنبه این هفته رییس جمهور، در مراسمی که هیچ کس از وی انتقاد نکرد، منتقدانی را که به آن‌ها اجازه صحبت نداده بود، عنوانی تازه داد و «تازه به دوران رسیده» مورد خطابشان قرار داد.

 

ادبیات روحانی از روزی که سکان ریاست جمهوری اسلامی ایران را در دست گرفته است هر روز با ادبیاتی زننده تر از قبل با منتقدان برخورد می کند. روحانی منتقدانش را که به خاطر سیاست های غلط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاست خارجه دولت یازدهم، هر روز بر جمعیتشان افزوده می شود، برنمی تابد.

 

در این میان حتی تذکر رهبر معظم انقلاب نیز موثر نیفتاد و رییس جمهور همان لحن تند را نسبت به منتقدان ادامه داد و در مراسم ۱۶ آذر امسال در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با «تازه به دوران رسیده» خواندن منتقدان مسیر قبلی خود را ادامه داد.

 

دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با برچسب‌های متعدد نسبت به منتقدان فضای نقد را بر آنها بسته‌ است. «بی‌سواد»، «لبو فروش»، «افراطی»، «متحجر»، «بی‌اخلاق»، «بی شناسنامه»، «کسانی که از جایی خاص پول می گیرند» وبرچسب‌هایی بود که جریان دولت با استفاده از آن سعی در از بین‌بردن فضای نقد در کشور می‌کند.

 

روحانی که در روزهای کاندیداتوری اش از نقد و انتقاد از سوی همگان استقبال کرده بود اما روز به روز دایره کسانی که می توانند دولت را نقد کنند محدودتر کرد تا اینکه در این مراسم حتی این اجازه نقد هم به منتقدان داده نشد.

 

سابقه تاریخی توهین‌ها به منتقدان

 

– در اولین گام توهین های دولت یازدهم به مردم، یکی از مشاوران وی راننده های تاکسی و لبوفروشها از محدوده اظهار نظر و نقد در امور کشور اخراج شدند.

 

– مدتی بعد اکبر ترکان نیمی از مردم ایران را "بی‌قانون" خطاب کرد.

 

– بعد از مشاوران، روحانی کار خود را در توهین به منتقدان و مردم آغاز کرد. در یکی از اولین خطاب های روحانی منتقدان توافق ژنو به باد توهین گرفته شدند و در حالیکه اکثرا از اساتید تمام دانشگاه و قشر فرهیخته دانشگاهی بودند، "بی‌سواد" نام گرفتند. روحانی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: "فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند. آنها باید حرف بزنند. آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد، چرا یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟"

 

– بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مجال دیگری برای روحانی بود. رییس جمهور با کنایه‌ای عجیب منتقدان را بی شناسنامه خطاب کرد و گفت: "از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند. بگویند از کجا هستند، وابسته به کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند."

 

– اما یکی از بی ادبانه ترین لحن های روحانی که در شان رییس جمهور کشوری با پیشینه فرهنگی و اخلاقی ایران نبود، سخنانی بود که در در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور استفاده کرد. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایراد سخنانی گفت: "یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است".

 

– حالا اما خطاب جدید روحانی به منتقدان نه تنها با هیچ یک از شعارهای امید و تدبیر و اخلاق و اعتدال همخوانی ندارد، که واکنش‌های فراوانی را نیز به همراه داشته است. برخی این رفتارهای روحانی را توهین به قانون اساسی و اسلام می دانند.

 

توهین های روحانی کار را به جایی رسانده است که حالا برخی حامیان دولت نیز زبان به گلایه گشوده اند. این ادبیات در حالی از سوی روحانی به سریالی ادامه دار بدل شده است که وی بارها از شنیدن انتقاد ها سخن گفته است. حرفهایی که امروز برای ناظران به یک تناقض تبدیل شده است. روحانی پیش‌تر گفته بود: "حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند حرف بزنند و نقد کنند".

 

روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مهم نیز طعم تذکر و توقیف را در  این یکسال و چند ماه چشیدند، با اینکه حسن روحانی در بیستمین جشنواره مطبوعات گفته بود: "در هیات وزیران به مسئولان گفته‌ام که نباید شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد. می‌بینید که امروز انتقاد صریح می‌کنند و این حق آنهاست."

 

همراه با این توهین‌ها، البته فضای امنیتی که دولت برای سخنرانان انقلابی ایجاد کرده است نیز جای سوال دارد. ادبیات رییس جمهور در حالی ادامه دارد که مردم هنوز شعار «ادب مرد به ز دولت اوست» را در یاد دارند./

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false