دختری که کمتر از ۴۸ ساعت در ایران به شهرت رسید+تصاویر | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
دختری که کمتر از ۴۸ ساعت در ایران به شهرت رسید+تصاویر

سمانه زند؛ دختری که کمتر از ۴۸ ساعت در تمام ایران به شهرت رسید و البته هنوز کسی رد پایی از او در دست ندارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان ؛ دختری که کمتر از ۴۸ ساعت در تمام ایران به شهرت رسید و البته هنوز کسی رد پایی از او در دست ندارد.

ماجرا به مسابقه «دختر شایسته مسلمان» برمی گردد، جایی که بانوهای محجبه کشورهای اسلامی با هم رقابت می کردند تا عنوان دختر شایسته را از آن خود کنند و این بار نام یک دختر ایرانی بین آنها دیده می شد.

 این چهارمین دوره مسابقات «دختر شایسته مسلمان» است. اولین دوره در سال ۲۰۱۱ برگزار شد و اندونزی هم به عنوان میزبان همیشگی، سه دوره بعدی مسابقات را برگزار کرد.


بد نیست بدانید در دوره گذشته مسابقات هم یک دختر ایرانی در مسابقه «دختر شایسته مسلمان» شرکت کرد. معصومه ابراهیمی دختر ۲۷ ساله ایرانی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی و طراحی در سال ۲۰۱۳ در مسابقه حضور داشت و به نیمه نهایی هم رسید.

 او حتی بین ۲۰ بانوی مسلمان برتر قرار گرفت اما به فینال نرسید تا شانس سفر به اندونزی و حضور در مرحله نهایی را از دست بدهد. با این وجود خبر حضور او به اندازه حضور سمانه زند در دوره چهارم بازتاب نداشت.

 شاید یکی از دلایلی که باعث شد خبر حضور سمانه زند در دوره چهارم بازتاب بیشتری نسبتبه حضور معصومه ابراهیمی در دوره سوم مسابقات داشته باشد، فعالیت کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام و حتی وایبر بود اما سوال اصلی اینجاست که سمانه زند چطور به عنوان نماینده ایران انتخاب شد و در این مسابقه شرکت کرد؟

 **روش شرکت در مسابقه

 هفته گذشته همه به دنبال این بودند که سمانه زند از چه کانالی به عنوان نماینده ایران معرفی شده. در مسابقه Miss World و Miss Universe نماینده هر کشور ابتدا در رقابتی داخلی در کشورش انتخاب می شود و سپس نفرات اول تمام کشورها به مسابقه نهایی می رسند اما در سال های گذشته هیچ خبری از برگزاری مسابقه برای انتخاب نماینده ایران در این مسابقه نشده بود.


این موضوع مبهم ترین نکته حضور سمانه زند در مسابقه دختر شایسته مسلمان بود اما بد نیست بدانید هیچ مسابقه مقدماتی برای حضور دختران مسلمان در این مسابقه وجود ندارد.

 روال شرکت در مسابقه اینطور است که هر دختر مسلمانی با سر زدن به سایت رسمی می تواند فرم شرکت در مسابقه را پر کند. بعد از پر کردن فرم، دختران باید متن کوتاهی از تجربیاتشان درباره حجاب را بنویسند و عکس محجبه شان را در بخش دیگری از سایت آپلود کنند.

 اگر این چند کار کوچک را انجام دهند، وارد مرحله مقدماتی مسابقه شده اند. پس از این مرحله ۵۰ نفر برای مرحله نیمه نهایی انتخاب می شوند. در این مرحله هم مسابقه به صورت غیرحضوری و از پشت مانیتور دنبال می شود.

دختران مسلمان ویدئویی از خود پر می کنند و در آن به زبان عربی یا انگلیسی جملاتی درباره قرآن و خانواده می گویند.

اینجاست که هیات ژوری مسابقه وارد عمل می شود و ۲۰ نفر نهایی را انتخاب می کنند؛ با در نظر گرفتن این موضوع که از هر کشور مسلمان باید تنها یک شرکت کننده حضور داشته باشد تا در رسانه ها او را به عنوان نماینده آن کشور اعلام کنند.

با این حساب به راحتی می توان متوجه شد که سمانه زند بدون حضور در رقابتی داخلی به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کرده و از سوی هیات داوران مسابقه به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.

 **سمانه زند، اهل شیراز! فقط همین!

 در پروفایل سمانه زند، تنها اطلاعاتی که از او منتشر شده، اصالت شیرازی اش است و حتی به تحصیلات دانشگاهی او اشاره ای نشده. جستجو در شبکه های اجتماعی هم نتیجه ای ندارد و هیچ پروفایلی با نام او وجود ندارد. حتی پروفایل هایی که با نام «سمانه زندی» در فیس بوک و اینستاگرام هم وجود دارد، متعلق به افراد دیگری است.


خبرنگاران شیرازی هم نمی توانند کمکی کنند تا اطلاعات جدیدی از او پیدا شود. جالب اینجاست که کسی در شیراز هم او را نمی شناسد اما یکی از خبرنگاران شیرازی که حسابی به دنبال کشف ردی از او افتاده بود، پیش بینی می کند او ساکن کشور دیگری باشد، شاید مالزی، شاید هم اندونزی!

**مسابقه چطور برگزار شد؟

 سایت رسمی مسابقه دختر شایسته چندان به روز نیست. اگر به این آدرس worldmuslimah.org سر بزنید، می بینید با وجود طراحی شکیل سایت، خبری از دوره چهارم مسابقات نیست اما کافی است کمی در صفحات آن بچرخید تا فضای مسابقه دست تان بیاید.

 بیش از ۵۰۰ دختر از کشورهای اسلامی درخواست های خود را برای شرکت در این مسابقه ارسال کرده بودند. پایبندی به آموزه های اسلامی یکی از ملاک های اصلی برای پذیرفتن داوطلبان است. دختران شرکت کننده باید توضیح می دادند به چه دلیلی حجاب را به عنوان پوشش خود برگزیده اند.

 یکی دیگر از شرط ها حفظ کامل قرآن بوده و تسلط بر زبان عربی و البته تلاوت قرآن در حضور داوران. در دور نهایی این مسابقه دختران باید سه روز تمام خود را از نظر معنوی آماده می کردند. این آمادگی شامل برخاستن از خواب در ساعت ۳ و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی بود.

 بعد از عبادت آنها باید به سخنرانی هایی در مورد سیستم مالی اسلامی، تربیت اسلامی و تفسیر قرآن گوش می دادند. نمازشان را اول وقت اقامه و بعد از آن به راز و نیاز می پرداختند. البته توانایی منجوق دوزی، سوزن دوزی و خیاطی از دیگر فاکتورهای انتخاب دختر شایسته جهان اسلام است.

**اعتراض ها و حاشیه ها

در روزهای گذشته چند نماینده اصولگرای مجلس نسبت به حضور یک دخترایرانی در مسابقه دختر شایسته مسلمان اعتراض داشتند اما این تنها مشکل نبود. مسابقه دختر شایسته جهان اسلام در اندونزی حاشیه های زیادی داشت.

 به دلیل اعتراضات زیاد گروه های اسلامی به مسابقه دختر شایسته جهان اسلامپ، مدیران برنامه مجبور شدند تا مسابقه را به شهر دیگری منتقل کنند. معترضان می گفتند که این رقابت نگاهی ابزاری به زن دارد و جایگاه او را تا حد یک شیء پایین می آورد.


واکنش معصومه دستغیب مدیر کل امور بانوان استانداری فارس به حضور دختر شیرازی در مسابقه:

 ما اصلا در جریان نبودیم!

 استانداری فارس و هیات مشاورانش از حضور دختری به نام سمانه زند در مسابقه دختر شایسته مسلمانه خبر ندارند. مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان فارس هم اصلا در جریان موضوع نیست.

 علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید در جریان باشد، در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «گمان نمی کنم این اتفاق از طرف ایران بوده باشد چون اگر بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان آن می بود ولی ما در جریان این موضوع نیستیم.»

 تنها فردی که حاضر شد در ارتباط با این موضوع صحبت کند، معصومه دستغیب، مدیر کل امور بانوان استانداری فارس است که چندان مایل نبود در واکنش به این اتفاق موضعی بگیرد و در نهایت به چند سوال خبرنگار هفته نامه تماشاگران امروز پاسخ داد.

خانم دستغیب شما در جریان حضور خانم سمانه زند در مسابقه دختر شایسته مسلمان ۲۰۱۴ بودید؟

 – نه. ما در استانداری فارس برای اولین بار در رسانه ها این خبر را دیدیم.

 در جریان هستید که این دختر شیرازی چطور در این مسابقه شرکت کرده؟

 – نه. اتفاقا چند روزی است که پیگیر هستیم تا نشانی از ایشان پیدا کنیم. البته در قوانین شرکت در مسابقه آمده که شرکت کنندگان می توانند به صورت انفرادی در سایت ثبت نام کنند و نیازی به تایید ارگان های دولتی نیست.

 – این را هم نمی دانستیم.

 حالا که متوجه شدید، برنامه ای ندارید که سال آینده ایران به صورت سیستماتیک نمایندگانی را برای شرکت در این مسابقه داشته باشد؟

– پیشنهاد بدی نیست. باید آن را در استانداری بررسی کنیم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false